Το καυτό χαρτοφυλάκιο του εργασιακού

Τέσσερα βασικά “μέτωπα” άφησε πίσω της η προηγούμενη κυβέρνηση στη νέα σε ότι αφορά το εργασιακό.

Αυτά είναι οι “τριετίες”, η λειτουργία του συστήματος “Εργάνη”, ο “βάσιμος λόγος απόλυσης” και ο κατώτατος μισθός.

Συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με την προσφυγή του ΣΕΒ και άλλων περιφερειακών βιομηχανικών ενώσεων ενάντια στην εγκύκλιο της πρώην Υπουργού Εργασίας, κας. Έφης Αχτσιόγλου, με την οποία προβλέπεται αύξηση του κατώτατου μισθού, από τον περασμένο Φλεβάρη, και για όσους εργαζομένους τους ιδιωτικού τομέα είχαν κατοχυρώσει επίδομα τριετίας το 2012.

Σύμφωνα με τους βιομήχανους, τα σχετικά επιδόματα έχουν καταργηθεί από το 2014. Αν η απόφαση του ΣτΕ δικαιώσει τους βιομηχάνους, τότε αντικειμενικά θα τεθεί θέμα παρέμβασης Υπουργείου Εργασίας στο υφιστάμενο πλαίσιο που διέπει τις “τριετίες”.

Την ίδια περίπου περίοδο αναμένονται αποφάσεις του ίδιου Υπουργείου σε σχέση με τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις για την αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος που μετρά τις ροές της μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.

Ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως οι κοινωνικοί εταίροι (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, κλπ.) έχουν κληθεί από το Υπ. Εργασίας να καταθέσουν τις προτάσεις τους έως το τέλος του τρέχοντος μηνός-αρχές του επομένου, προκειμένου να αποφασισθούν ndash;από πλευράς κυβέρνησης ndash; τα όποια μέτρα μέσα στο ερχόμενο Φθινόπωρο.

Την ίδια ώρα, ο ΣΕΒ έχει εκφράσει την αντίθεση του με τη διάταξη την οποία πέρασε η προηγούμενη κυβέρνηση σε σχέση με το “βάσιμο λόγο απόλυσης”.

Υπενθυμίζεται πως σε special report το οποίο δημοσίευσε τον περασμένο Ιούνιο, επισημαίνεται πως “με τον νέο νόμο προστίθεται ως όρος για την εγκυρότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας η συνδρομή “βάσιμου λόγου κατά την έννοια του άρθρου 24 του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη”, πέραν της καταβολής αποζημίωσης, του έγγραφου τύπου, και της ασφάλισης του εργαζομένου.

“Όμως, κατά την έννοια του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη (ΑνΕΚΧ), η καταβολή αποζημίωσης και ο βάσιμος λόγος δεν προβλέπονται σωρευτικά, αλλά μόνο εναλλακτικά”, υποστηρίζει ο ΣΕΒ.

“Η Ελλάδα πρέπει να συγκλίνει στους διεθνείς και ευρωπαϊκούς κανόνες και όχι να αποκλίνει συστηματικά από αυτούς. Η μεταρρύθμιση του δικαίου της απόλυσης στην Ελλάδα, αξιοποιώντας το γράμμα και το πνεύμα του άρθρ. 24 του ΑνΕΚΧ, και η απλοποίηση και κωδικοποίησή του, παραμένουν μια αναγκαία μεταρρύθμιση, για την απελευθέρωση των προσλήψεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας”, καταλήγει ο Σύνδεσμος.

Ενώ βρίσκονται σε εκκρεμότητα όλα τα παραπάνω ζητήματα (πχ τριετίες, “Εργάνη”), προς το τέλος του τρέχοντος έτους-αρχές του άλλου, αναμένεται να ανοίξει ξανά το θέμα του κατώτατου μισθού, καθώς με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία, θα πρέπει να αναπροσαρμόζεται σε ετήσια βάση.

Η επόμενη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού (μετά από εκείνη του περασμένου Φλεβάρη) προβλέπεται για τον ερχόμενο Ιούνιο.

Ωστόσο, οι διαδικασίες θα πρέπει να ξεκινήσουν κοντά έξι μήνες πριν. Στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπεται αύξηση του κατώτατου μισθού με ρυθμό διπλάσιο σε σχέση με εκείνο του ΑΕΠ.