Κύμα εξαγορών και λουκέτων απειλεί την αγορά rent a car

Αναταράξεις στον κλάδο των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων αυτοκινήτων (rent a car) και κυρίως στους μικρούς και μεσαίους παίκτες θα μπορούσε να προκαλέσει ενδεχόμενη επιβράδυνση του τουρισμού φέτος, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Ο κλάδος των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων αυτοκινήτων είναι “ευάλωτος” σε ένα πιθανό κύμα όχι μόνον εξαγορών ή συγχωνεύσεων, αλλά και λουκέτων, λόγω του κατακερματισμού του.

Οι τέσσερις δηλαδή, μεγάλες εταιρείες ελέγχουν μερίδιο μικρότερο από το 45%, με τις Avis και Hertz να ελέγχουν (εκάστη) ποσοστό 16-17%, ενώ σε Enterprise και Sixt αντιστοιχούν το 7% και το 5% της “πίτας”, αντίστοιχα. Το υπόλοιπο ποσοστό μοιράζονται περίπου 3.000 επιχειρήσεις, οι οποίες εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν σε περίπτωση επιβράδυνσης του ρυθμού ανάπτυξης του τουρισμού (+9,7% το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2018 οι εισπράξεις).

“Στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ο αριθμός των αυτοκινήτων από 60.000 έχει αυξηθεί σε 100.000. Εάν η τουριστική ζήτηση υποχωρήσει, τότε πολλοί από τους παίκτες θα εξαφανιστούν” ανέφερε, χθες, σε δημοσιογραφική συνάντηση ο διευθύνων σύμβουλος της Avis Ανδρέας Ταπραντζής. Το Brexit και η υποτίμηση της στερλίνας έναντι του ευρώ, η ανάκαμψη ανταγωνιστικών τουριστικών προορισμών, όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Τυνησία και η αναμενόμενη επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας εκτιμάται ότι θα επηρεάσουν τον εγχώριο τουρισμό, κάτι που θα φανεί τους προσεχείς μήνες.

Oι “μεγάλοι” του κλάδου, όπως η Avis, δεν αξιολογούν, όπως έγινε γνωστό χθες, το ενδεχόμενο της εξαγοράς τοπικών ισχυρών εταιρειών. Κι αυτό επειδή λόγω των ρεκόρ του τουρισμού οι αποτιμήσεις των μικρότερων εταιρειών rent a car βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα.

Στον αντίποδα, η αγορά των μακροχρόνιων μισθώσεων δεν είναι κατακερματισμένη, όπου τρεις εταιρείες ελέγχουν συνολικά το 80% αυτής, με τα σκήπτρα να κρατά η Avis (30%) και να ακολουθούν η Lease Plan (άνω του 20%) και η Autohellas/Hertz (20%).

Στόχος η διείσδυση του leasing στα νοικοκυριά

Η Avis επιδιώκει να αυξήσει το μερίδιο αγοράς, ενισχύοντας τα συμβόλαια leasing σε νοικοκυριά. Για τον σκοπό αυτό “τρέχει” εκστρατεία με στόχο την κατάρριψη των “μύθων” του leasing, με το εγχείρημα να φαίνεται ότι αποδίδει καρπούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Avis, η ειδική ιστοσελίδα της εταιρείας για το leasing ιδιωτικής, αλλά και επαγγελματικής χρήσης συγκέντρωσε το 2018 περισσότερες από 300.000 αναζητήσεις, ενώ ο αριθμός των πελατών αυτής της κατηγορίας διαμορφώθηκε σε 2.000.

Πέρυσι, η εταιρεία εμφάνισε 2 εκατ. ημέρες ενοικίασης στον τομέα των βραχυχρόνιων μισθώσεων και κύκλο εργασιών ύψους 180 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 82,05 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων (PBT) ανήλθαν σε 27,18 εκατ.

Όπως ανακοίνωσε, χθες, η εταιρεία, η Avis διακρίνεται και σε διεθνές επίπεδο, καθώς κατατάσσεται στο Top 5% σε σύνολο 1.000 περίπου ομοειδών επιχειρήσεων στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της Plimsoll Analysis.