Κρίσιμος ο Δεκέμβριος για το έργο στο Ελληνικό

Κρίσιμες αποφάσεις για την τύχη της ανάπτυξης στο πρώην αεροδρόμιο στο Ελληνικό καλείται να λάβει η κυβέρνηση εντός Δεκεμβρίου προκειμένου το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) να πάρει τη μορφή Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) και να σταλεί προς έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

Η συζήτηση που θα διαμορφώσει το τελικό κείμενο από το οποίο και θα εξαρτηθεί αν η διαδικασία θα συνεχιστεί, ώστε το έργο να εισέλθει σε τροχιά υλοποίησης, ξεκίνησε ήδη στο Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης (ΚΣΔ) για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας, αποτελούμενο από τους γενικούς γραμματείς όλων των εμπλεκόμενων υπουργείων. Το ΚΣΔ έχει συνέλθει ήδη μία φορά με θέμα το Ελληνικό και σύμφωνα με πληροφορίες θα συνεδριάσει ξανά τη Δευτέρα, ενώ, όπως εκτιμάται, θα χρειαστεί αρκετές ακόμα συνεδριάσεις για να διαμορφωθεί το Π.Δ. που θα πάει στο ΣτΕ. Βάσει των δεσμεύσεων της κυβέρνησης απέναντι στους δανειστές της χώρας (μνημόνιο) ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του είναι μέχρι το τέλος του έτους.

Ουσιαστικά αυτό που διακυβεύεται είναι αν το Π.Δ. θα ενσωματώσει τη σύμβαση που έχει υπογραφεί με τους επενδυτές (επενδυτικό σχήμα Hellinikon Global με επικεφαλής τη Lamda Development ΛΑΜΔΑ-0,83% και τη συμμετοχή της Fosun και της Eagle Hills) με ξεκάθαρο τρόπο, περιορίζοντας όσο το δυνατόν τυχόν προσφυγές ή άλλα απρόοπτα που θα κολλήσουν αργότερα το έργο.

Οδυσσέας Αθανασίου, διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development: «Οι επενδυτές είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν το έργο… χθες»

Ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda, Οδυσσέας Αθανασίου, σε πρόσφατη συνέντευξή του τόνισε ότι οι επενδυτές είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν το έργο… χθες. Ωστόσο, όπως προβλέπεται στη σύμβαση, για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση το ΣΟΑ, που εν τέλει θα εγκριθεί, οφείλει να μην έχει ουσιαστικές διαφοροποιήσεις με το πολεοδομικό σχέδιο των επενδυτών, γιατί διαφορετικά δεν θα συμβάδιζε με το αντίστοιχο επιχειρηματικό σχέδιο.

Ένα έργο 7 δισ.

Το έργο του Ελληνικού είναι ύψους 7 δισ. ευρώ, πολύ μεγάλο ακόμα και για τα δεδομένα άλλων μεγαλύτερων χωρών, όπως και ικανό να αναβαθμίσει πολλαπλά το τουριστικό προϊόν της Αττικής. Όπως εκτιμάται, για να προχωρήσει χρειάζεται περισσότερους επενδυτές, γεγονός που σημαίνει ότι η διοίκηση της Lamda πρέπει να «οπλιστεί» με ένα ξεκάθαρο σχέδιο και σαφή χρονοδιαγράμματα.

Δεν θεωρούνται τυχαίες οι τελευταίες κινήσεις του κ. Αθανασίου με την προσέλκυση επενδυτών όπως είναι η Varde Partners. Το εν λόγω fund, το οποίο διαχειρίζεται επενδύσεις 12 δισ. δολαρίων ΗΠΑ, έχει επενδύσει στη θυγατρική της Lamda που έχει συγκεντρώσει τα εμπορικά κέντρα της εταιρείας και τα οποία, όπως είναι γνωστό, παρά τη γενική πτώση των λιανικών πωλήσεων παράγουν θετικά αποτελέσματα. Η εκτίμηση είναι ότι η Varde θα έχει ρόλο και στο Ελληνικό, όπως πιθανότατα και άλλοι θεσμικοί επενδυτές που έχουν τοποθετηθεί στη Lamda, όπως η Blackstone η οποία συμμετέχει στο μετοχικό της κεφάλαιο.

Υπενθυμίζεται ότι το τίμημα για την αγορά των μετοχών βάσει της υπογεγραμμένης σύμβασης ανέρχεται σε 915 εκατ. ευρώ. Από πλευράς οφέλους για το Ελληνικό Δημόσιο σε αυτό το ποσό πρέπει προστεθεί και το ποσό ύψους 1,5 δισ. ευρώ που είναι ο ενδεικτικός προϋπολογισμός για τα έργα υποδομής. Η σύμβαση προβλέπει επίσης τη συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ στα μελλοντικά οικονομικά οφέλη από την υλοποίηση της επένδυσης.

Οι υποχρεώσεις

Με την υπογραφή της τροποποιητικής σύμβασης, ο επενδυτής αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταβάλει το 51% του τιμήματος μέχρι τη συμπλήρωση 2 ετών από την ημερομηνία μεταβίβασης των μετοχών. Παράλληλα, ο επενδυτής θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου οι υποχρεώσεις για την υλοποίηση επενδύσεων να έχουν ολοκληρωθεί κατά 80% σε διάστημα 12 ετών από την ημερομηνία μεταβίβασης των μετοχών.

Μέρος των υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η εταιρεία αφορά σε έργα ευρύτερου ενδιαφέροντος, όπως: Δημιουργία, συντήρηση και ασφάλεια του Μητροπολιτικού Πάρκου 2.000 στρ., δημιουργία επιπλέον χώρων πρασίνου και ανοιχτών χώρων 600 στρ., απόδοση 300 στρ. για κοινωφελείς δραστηριότητες, πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές και εγκαταστάσεις, κύριες εγκαταστάσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας, παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρος Ποσειδώνος, εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, ανάπλαση και αναβάθμιση της παραλίας σε μήκος 1 χλμ. κ.λπ.