«Βάση» στο μεγαλύτερο ναυτιλιακό κέντρο της Ασίας, τη Σιγκαπούρη, εγκαθιστούν οι Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού (HEMEXPO). Στη σύγχρονη πόλη-κράτος, όπου σύμφωνα με την πρόεδρο της HEMEXPO, Ελένη Πολυχρονοπούλου, λειτουργεί πλήρως ο ελεύθερος ανταγωνισμός χωρίς κανενός είδος προστατευτισμού, οι εταιρείες της HEMEXPO βρέθηκαν για τρίτη συνεχή φορά στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης APM 2018. Στόχος των εταιρειών είναι να αποκτήσουν αποθήκες υλικών, αντιπροσώπους, διανομείς και τεχνικούς ώστε να πετύχουν να έχουν σταθερή παρουσία στο ναυτιλιακό κέντρο με το μεγαλύτερο παγκοσμίως traffic στη ράδα του. Εκατοντάδες πλοία αναμένουν καθημερινά εντολές από τις διαχειρίστριες εταιρείες για επισκευές, αλλαγές πληρωμάτων, εφοδιασμούς, ακόμα και για αγοραπωλησίες.
«Όλα τα πλοία περνούν κατά καιρούς από τη Σιγκαπούρη», σημείωσε η κ. Πολυχρονοπούλου, η οποία για λογαριασμό της HEMEXPO θα υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την Ένωση Εφοδιαστών Πλοίων της Σιγκαπούρης. Σκοπός του μνημονίου είναι να αναπτυχθούν συνεργασίες μεταξύ των δύο πλευρών και οι Έλληνες επιχειρηματίες να βρουν τους καταλληλότερους συνεργάτες για το άνοιγμα που πραγματοποιούν στο κορυφαίο ναυτιλιακό κέντρο της Ασίας. «Κάθε εταιρεία έχει διαφορετικές ανάγκες», επισημαίνει στη «Ν» ο Κώστας Φανουριάδης της Farad, εξηγώντας ότι άλλοι χρειάζονται να κρατούν stock, άλλοι να έχουν αντιπρόσωπους και άλλοι διανομείς, «ανάλογα με το είδος της εργασίας». Όπως σημειώνει ο ίδιος, «το δύσκολο είναι να βρεις τους κατάλληλους ανθρώπους για την κατάλληλη θέση, αφού οι προσφορές που δεχόμαστε για διάφορες υπηρεσίες είναι αμέτρητες».
Αναφορικά με τις δυνατότητες που έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις να σταθούν στον ελεύθερο ανταγωνισμό ανάμεσα σε όλα τα μεγαθήρια, ο Παναγιώτης Μάλλιος της SeaBright επισήμανε ότι εστιάζουν στο «value for money», αλλά και στην εμπιστοσύνη που θα κερδίσουν από τους πελάτες τους σε βάθος χρόνου. Ακόμα και το «δυνατό χαρτί» των μεγάλων βιομηχανικών κρατών της Ασίας, που είναι το χαμηλό κόστος κατασκευής, ορισμένες φορές οι ελληνικές επιχειρήσεις επιτυγχάνουν να το ξεπερνούν, όντας φτηνότερες. «Υπάρχουν φορές που διαπιστώνουμε ότι δίνουμε χαμηλότερες τιμές ακόμα και από κινεζικές εταιρείες», αναφέρει ο κ. Μάλλιος.
Ακόμα ένα «όπλο» που μπορούν να αναπτύξουν οι ελληνικές επιχειρήσεις προκειμένου να μεγαλώσουν το μερίδιο των πωλήσεών τους είναι η επαναλαμβανόμενη παρουσία. «Ερχόμαστε εδώ, και στις εκθέσεις αλλά και στις περιόδους που λαμβάνονται οι μεγάλες αποφάσεις», σημειώνει ο Μανώλης Σπανός της Koronakis S.A. «Είναι σημαντικό να σε βλέπουν όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται. Στη Σιγκαπούρη υπάρχουν εταιρείες που διαχειρίζονται περίπου 2.500 πλοία και για τον λόγο αυτό η παρουσία μας έχει διάρκεια». Ο ίδιος επισκέπτεται την περιοχή τα τελευταία 20 χρόνια και έχει αναπτύξει προσωπικές σχέσεις με πολλά στελέχη εταιρειών.
Στην ερώτηση της «Ν» για το πόσο σημαντικό είναι το μερίδιο που κατέχουν οι εταιρείες της HEMEXPO στην παγκόσμια αγορά, η κ. Πολυχρονοπούλου ήταν αφοπλιστική: «Είναι γεγονός ότι το μερίδιό μας είναι ακόμα μικρό, αφού μόλις τα τελευταία τέσσερα χρόνια προσπαθούμε να στήσουμε το ελληνικό brand name “Smart Ship Solutions”. Παρόλα αυτά οι ελληνικές εξαγωγές είναι πολύ σημαντικές για την οικονομία της χώρας».
«Για να δώσω μια τάξη μεγέθους», συνεχίζει η κ. Πολυχρονοπούλου, «οι εξαγωγές δύο μόλις εταιρειών της HEMEXPO προς την Κίνα δημιουργούν μεγαλύτερο τζίρο σε ετήσια βάση από το σύνολο των εξαγωγών λαδιού προς την ίδια χώρα». Στη διάρκεια της συζήτησης, η πρόεδρος της HEMEXPO τόνισε επίσης ότι η χώρα μας θα πρέπει να επιλέξει ένα κοινό σήμα για το branding, που θα αφορά όλες τις δραστηριότητες, προκειμένου να υπάρχει ξεκάθαρο μήνυμα προς το εξωτερικό. «Είναι μια τακτική, άλλωστε, που ακολουθούν πολύ επιτυχημένα πολλές άλλες χώρες», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Στη Σιγκαπούρη ο ελληνικός εφοπλισμός δεν διαθέτει μεγάλη παρουσία σε γραφεία. Τελευταία κάνει εκεί το οperation η Maran του ομίλου Αγγελικούση, ενώ άνοιγμα έχει κάνει και η Navios της Αγγελικής Φράγκου. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο κ. Σπανός, «εδώ σε σέβονται εξαιτίας των Ελλήνων εφοπλιστών που διαχειρίζονται τη μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου. Αλλά θέλουν να κάνεις καλά τη δουλειά και να έχεις καλό service». «Δεν υπάρχει καθόλου προστατευτισμός», συμπληρώνει η κ. Πολυχρονοπούλου, όπως συμβαίνει με τις μεγάλες ναυτιλιακές χώρες της Ασίας», σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «ο προστατευτισμός λειτουργεί τόσο στην Κίνα όσο και στη Νότια Κορέα, αλλά εκεί που είναι ένα κλειστό club είναι η Ιαπωνία. Αγοράζουν μόνο ιαπωνικά προϊόντα και έχουν την απαίτηση να πουλάνε στο εξωτερικό».
Το πιο σημαντικό βήμα για την εγκατάσταση της «βάσης» επιχειρήσεων της HEMEXPO στη Σιγκαπούρη ήταν η συμφωνία για την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με την Ένωση Εφοδιαστών Πλοίων της πόλης. Οι δύο πλευρές ανακοίνωσαν ότι θα υπογράψουν το μνημόνιο στην προσεχή ναυτιλιακή έκθεση της Αθήνας «Ποσειδώνια 2018». Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης, Danny Lien, πρόκειται για μια συμφωνία win-win, που θα επιτρέψει στις δύο πλευρές να ενισχύσουν το έργο τους. Από την πλευρά της, η κ. Πολυχρονοπούλου εξήγησε ότι από τη στιγμή που όλα τα ελληνόκτητα πλοία πιάνουν κάποια στιγμή στη ράδα της Σιγκαπούρης, «είναι θετικό για τις εταιρείες της HEMEXPO να έχουν εδώ ανθρώπους που θα τις εκπροσωπούν και θα εξυπηρετούν τις ανάγκες των πελατών τους, ενώ ταυτόχρονα οι Σιγκαπουριανοί θεωρούν ότι μέσω της HEMEXO θα αυξήσουν τον όγκο εργασιών τους σε σχέση με τον ελληνόκτητο στόλο».
Ευκαιρίες συνεργασίας και στην Ινδονησία
Μισή ώρα μακριά από τη Σιγκαπούρη, με το πλοίο της γραμμής, βρίσκεται η Ινδονησία. Πρόκειται για μια χώρα 265 εκατ. κατοίκων που θέλει να επαναδραστηριοποιηθεί στη ναυπηγοεπισκευή επενδύοντας πολύ μεγάλα ποσά. Κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης APM, τα μέλη της HEMEXPO είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν με εκπροσώπους της ινδονησιακής ναυτιλιακής κοινότητας προκειμένου να εξετάσουν ευκαιρίες για συνεργασίες.
Το κέντρο του διεθνούς ανταγωνισμού
Η Σιγκαπούρη, με σήμα κατατεθέν το τεράστιο ξενοδοχείο «Marina Bay Sands», με τους τρεις πύργους των 57 ορόφων και το ομοίωμα πλοίου που δεσπόζει στην κορυφή τους, είναι το κέντρο του εμπορίου στην Ασία.
«Η Σιγκαπούρη είναι τεράστια ως οικονομικό μέγεθος, αλλά και πολύ μικρή σε έκταση, αφού μέσα σε 40 λεπτά μπορείς να τη γυρίσεις με αυτοκίνητο», επισήμανε η κ. Πολυχρονοπούλου.
Εκτός από τα εκατοντάδες πλοία στη ράδα και τις διαχειρίστριες εταιρείες, οι οποίες λειτουργούν έναν στόλο από περίπου 2.500 πλοία, η περιοχή διαθέτει και το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου. Η γνωστή σε όλη τη ναυτιλιακή κοινότητα Port of Singapore Authority διαχειρίζεται έναν unmanned σταθμό εμπορευματοκιβωτίων από τον οποίο το 2017 διακινήθηκαν περίπου 36 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.
Τα σχέδια των Σιγκαπουριανών, ωστόσο, δεν σταματούν εδώ, αφού, σύμφωνα με όσα δήλωσε στην έναρξη της έκθεσης APM 2018 εκπρόσωπος της κυβέρνησης της χώρας, στόχος είναι η χωρητικότητα του ΣΕΜΠΟ να φτάσει τα 65 εκατ. teu ετησίως μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Ταυτόχρονα, η PSA, που διακινεί ακόμα 40 εκατ. teu σε άλλους σταθμούς εκτός Σιγκαπούρης, διαθέτει και ένα από τα μεγαλύτερα car terminal στον κόσμο, ενώ στο κέντρο διοίκησής της, στον πύργο της PSA, μπορεί να δει κανείς τον κόσμο από ύψος 70 ορόφων. Η πόλη-κράτος της Ασίας, η μικρότερη χώρα της περιοχής, διαθέτει και τρεις ναυπηγικές μονάδες για επισκευές εξειδικευμένων πλοίων, όπως είναι τα LNG ή οι offshore κατασκευές.