Η “Αντιγόνη” του Σοφοκλή κάνει πρεμιέρα στους Δελφούς

Το κορυφαίο έργο του Σοφοκλή θα ανεβεί σε συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας και τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Στάθη Λιβαθινού

Για την «Αντιγόνη», την τραγωδία του Σοφοκλή με την οποία γράφεται ο «επίλογος» του Θηβαϊκού Κύκλου, τα πάντα είναι λίγο-πολύ γνωστά. Ο μύθος, η ιστορία, τα σχόλια. Γι’ αυτό θα περιοριστούμε σε μια σύντομη περίληψη:

Η σύγκρουση μεταξύ των δύο γιων του Οιδίποδα, Πολυνείκη και Ετεοκλή, για τον θρόνο της Θήβας έχει τελειώσει. Τα δύο αδέλφια βρίσκονται νεκρά στο πεδίο της μάχης. Ο Κρέων, ο νέος βασιλιάς της Θήβας, έχει δώσει διαταγή να παραμείνει άταφος ο Πολυνείκης, που πολέμησε ενάντια στην πατρίδα του. Όμως η αδελφή του νεκρού, Αντιγόνη, αποφασίζει να τον τιμήσει με την πρέπουσα ταφή. Συλλαμβάνεται και οδηγείται στον Κρέοντα, που, τηρώντας τους νόμους της πολιτείας, την καταδικάζει σε θάνατο.

Ο βασιλιάς παραμένει αμετάπειστος ακόμη και μετά την παρέμβαση του γιου του, Αίμονα, και διατάζει να θαφτεί η Αντιγόνη ζωντανή σε μια σπηλιά. Ωστόσο, τα δεινά που έχει προβλέψει ο μάντης Τειρεσίας δεν θα αργήσουν να γίνουν πραγματικότητα. Η καθυστερημένη υπαναχώρηση του βασιλιά δεν θα προλάβει την καταστροφή. Η Αντιγόνη έχει απαγχονιστεί μέσα στη φυλακή της, ο Αίμονας έχει αυτοκτονήσει και η Ευρυδίκη, γυναίκα του Κρέοντα, ακολουθεί τον γιο της στο θάνατο.

Αυτό που έχει σημασία είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Σοφοκλής «διαχειρίζεται» το θέμα της σύγκρουσης ανάμεσα στους θεϊκούς και στους ανθρώπινους νόμους, θέμα επαναλαμβανόμενο στην αρχαία τραγωδία. Η ανθρώπινη ύβρις –του Κρέοντα- κινητοποιεί τις επουράνιες δυνάμεις και η ισορροπία αποκαθίσταται μέσα από την τιμωρία των ενόχων (νέμεσις).

Η παράσταση που θα ανέβει τις επόμενες ημέρες στο Θέατρο Φρύνιχος των Δελφών σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού διακρίνεται από κάποιες πρωτοτυπίες.

Πρώτα απ’ όλα είναι η πρώτη που οι δύο μεγάλες ελληνικές κρατικές σκηνές, το Εθνικό Θέατρο και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ενώνουν τις δυνάμεις τους με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου σε μία παραγωγή. Ευχόμαστε το εγχείρημα να στεφθεί από επιτυχία και, βεβαίως, να επαναληφθεί.

Επίσης, η τραγωδία θα παρουσιαστεί σε νέα μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη.

Tον ρόλο του μάντη Τειρεσία θα υποδυθεί η Μπέτυ Αρβανίτη –τον μάντη που ήταν και άντρας και γυναίκα έχουν υποδυθεί πολλές φορές γυναίκες ηθοποιοί- η οποία επιστρέφει στην Επίδαυρο μετά από περισσότερες από δύο δεκαετίες, υπό την καθοδήγηση του σταθερού συνεργάτη της και σκηνοθέτη της στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας, Στάθη Λιβαθινού.

Η Ραφαέλα Κονίδη κάνει το ντεμπούτο της στην Επίδαυρο και στο αρχαίο δράμα ερμηνεύοντας τον ρόλο της Αντιγόνης.

Η ταυτότητα της παράστασης:

Μετάφραση: Δημήτρης Μαρωνίτης
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική: Χαράλαμπος Γωγιός
Κίνηση: Πολίν Ουγκέ
Βοηθός σκηνοθέτη: Λίλλυ Μελεμέ

Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Μπέτυ Αρβανίτη, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Κώστας Καστανάς, Αντώνης Κατσαρής, Αναστασία-Ραφαέλα Κονίδη, Μαρία Κωνσταντά, Δημήτρης Λιγνάδης, Βασίλης Μαγουλιώτης, Νίκος Μπουσδούκος, Αστέρης Πελτέκης, Μαρία Σκούντζου, Ευτυχία Σπυριδάκη, Λυδία Τζανουδάκη, Στέλα Φυρογένη, Αντωνία Χαραλάμπους, Γιάννης Χαρίσης

Μουσικοί επί σκηνής: Αλέξανδρος Μιχαηλίδης/Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο), Γιάννης Γούναρης/Μάνος Βεντούρας (κόρνο), Γιάννης Καϊκης/Σπύρος Βέργης (τρομπόνι)

Φωτογράφος παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή

Αναλυτικά η περιοδεία:

Πρεμιέρα 7 Ιουλίου στους Δελφούς, Θέατρο Φρύνιχος
15 & 16 Ιουλίου, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
25 Ιουλίου, Κηποθέατρου Παπάγου
31 Ιουλίου, Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης
3 Αυγούστου, Κατερίνη, Αρχαίο Θέατρο Δίου
6 Αυγούστου, Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
18 Αυγούστου, Θέατρο Ήλιδας
20 και 21 Αυγούστου, Πάτρα, Ρωμαϊκό Ωδείο
25 Αυγούστου, Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής»
29 και 30 Αυγούστου, Θεσσαλονίκη, Θέατρο Δάσους
2 Σεπτεμβρίου, Παλαιό Ελαιουργείο, Παραλία Ελευσίνας
10 Σεπτεμβρίου, Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη»
16-30 Σεπτεμβρίου, Κύπρος

Η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραστάσεις της Επιδαύρου πραγματοποιείται από το Ελληνικό Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39, στοά Πεσμαζόγλου 39).