Μετέωρη η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Ελ. Βενιζέλος

Έναν περίπου χρόνο μετά την υποβολή βελτιωμένης προσφοράς ύψους 600 εκατ. ευρώ και οκτώ μήνες μετά την υπογραφή, μεταξύ Δημοσίου και της εταιρείας “Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.”, της σύμβασης εικοσαετούς επέκτασης, μετέωρο παραμένει το οικονομικό κλείσιμο της αποκρατικοποίησης. Η διαδικασία έχει καθυστερήσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, στης οποίας την κρησάρα βρίσκεται το κείμενο της συμφωνίας εικοσαετούς επέκτασης, δηλαδή έως το 2046.

Εάν το τίμημα αντιστοιχεί στους συνεχώς αυξανόμενους κυκλοφοριακούς όγκους του αεροδρομίου, όπως κι εάν η εικοσαετής επέκταση της σύμβασης, χωρίς διαγωνισμό, δημιουργεί ζήτημα κρατικών ενισχύσεων είναι τα δύο βασικά θέματα που απασχολούν τις Βρυξέλλες.

Άγνωστο πότε θα κλείσει η σύμβαση

Το 2015 όταν ξεκίνησε η συζήτηση για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, η συνολική επιβατική κίνηση στο ΔΑΑ είχε διαμορφωθεί σε περίπου 18 εκατ. άτομα, μέγεθος που αυξήθηκε σε περίπου 20 εκατ. άτομα το 2016. Πέρυσι η κίνηση αυξήθηκε σε 21,7 εκατ. επιβάτες, με τα, έως σήμερα, δεδομένα να δείχνουν νέα αύξηση για το 2018. Τις καλές αυτές επιδόσεις λαμβάνουν υπόψη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία φέρεται να ζητά την αναπροσαρμογή του τιμήματος. Πληροφορίες τοποθετούν υψηλότερα, κατά 200 έως 300 εκατ. ευρώ, το νέο, υπό διαπραγμάτευση, τίμημα, όμως, οι συζητήσεις βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.

Ενόψει του Eurogroup της 21ης Ιουνίου, όπου, μεταξύ άλλων, θα υπάρξει η τελική απόφαση για το χρέος, ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι ζητείται πολιτική απόφαση για να ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση, που βρίσκεται, διαχρονικά, στις τελευταίες αξιολογήσεις στην λίστα των προαπαιτουμένων (prior actions).

Επίσης, η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της εικοσαετούς επέκτασης της σύμβασης, προκαλεί αλυσιδωτές επιπτώσεις σε δύο επίπεδα. Πρώτον, στο σκέλος των εσόδων, καθώς υπολογίζεται ότι ποσό, ύψους 483,87 εκατ. ευρώ, θα εγγραφεί ως καθαρό έσοδο στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για έσοδα 2,031 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο που θα ψηφίσει η Βουλή την εβδομάδα αυτή.

Δεύτερον, σε επίπεδο αναπτυξιακών προοπτικών, καθώς το κλείσιμο της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης θα οδηγήσει στην έναρξη της πώλησης του ποσοστού 30%, που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ, για το οποίο το εκτιμώμενο τίμημα έχει τεθεί στο 1 δισ. ευρώ. Και η διαδικασία αυτή έχει καθυστερήσει σημαντικά, δεδομένου ότι το σχέδιο συμφωνίας με τους δανειστές (Supplementary MoU), για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης προέβλεπε την εκκίνηση της πώλησης μέχρι τον Μάρτιο του 2017.