Τι να περιμένουμε από τη διεύρυνση των μελών του SCO

Η SCO παρουσιάζει αυξανόμενο ενδιαφέρον από τις αναπτυσσόμενες χώρες και ένα από τα βραχυπρόθεσμα ζητήματα αφορά την πιθανή διεύρυνση των μελών του οργανισμού τα
επόμενα χρόνια, καθώς και την πιθανή δημιουργία αναπτυξιακών ιδρυμάτων της SCO.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, το ενδιαφέρον των αναπτυσσόμενων χωρών επικεντρώθηκε κυρίως στα ζητήματα γύρω από την επέκταση της ομάδας BRICS, με έναν αριθμό μεγάλων αναπτυσσόμενων χωρών να εκφράζουν την επιθυμία να ενταχθούν στο μπλοκ BRICS. Σημαντική ήταν επίσης η πρόοδος στην προώθηση της πρωτοβουλίας BRICS+, καθώς η σύνοδος κορυφής των BRICS συγκέντρωσε έναν αριθμό ρεκόρ χωρών που συμμετείχαν στο σχήμα BRICS-plus. Κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022 το επίκεντρο μετατοπίζεται προς την Ευρασία και τις συζητήσεις στο πλαίσιο του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO). Όπως συνέβη και στην περίπτωση των BRICS νωρίτερα φέτος, ο SCO παρουσιάζει αυξανόμενο ενδιαφέρον από τις αναπτυσσόμενες χώρες και ένα από τα βραχυπρόθεσμα ζητήματα αφορά την πιθανή διεύρυνση των μελών του οργανισμού τα
επόμενα χρόνια, καθώς και την πιθανή δημιουργία αναπτυξιακών ιδρυμάτων του SCO.
Όσον αφορά τη διεύρυνση των τάξεων του SCO, μία από τις σημαντικότερες προσθήκες στο εγγύς μέλλον θα είναι το Ιράν, το οποίο αναμένεται να γίνει πλήρες μέλος του οργανισμού κατά τη διάρκεια της προεδρίας της Ινδίας το 2023. Ένα άλλο δυνητικό μέλος που βρίσκεται σε διαδικασία προσχώρησης είναι η Λευκορωσία. Ενδέχεται επίσης να υπάρξει αναβάθμιση του καθεστώτος μέλους/εταίρου χωρών όπως η Τουρκία, η Σρι Λάνκα, η Καμπότζη, το Νεπάλ, το Αζερμπαϊτζάν και η Αρμενία (σήμερα εταίροι διαλόγου της SCO) – ορισμένες από αυτές τις χώρες ενδέχεται να αποκτήσουν καθεστώς παρατηρητή στον οργανισμό.
Επιπλέον, το καθεστώς των εταίρων διαλόγου της SCO μπορεί να παραχωρηθεί σε χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και η Αίγυπτος το 2022, ενώ η έναρξη των διαδικασιών για την παραχώρηση αυτού του καθεστώτος στο Μπαχρέιν και τις Μαλδίβες μπορεί επίσης να πραγματοποιηθεί φέτος.
Κοιτάζοντας πιο μπροστά, μπορεί να υπάρξει η ανάγκη για τον SCO να δημιουργήσει στενότερους δεσμούς με χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, κυρίως με την ASEAN. Η στενότερη συνεργασία με βαριά ονόματα όπως η Ινδονησία, το Βιετνάμ και η Μαλαισία θα ενίσχυε σημαντικά το οικονομικό δυναμικό του οργανισμού. Μπορεί επίσης να υπάρχει λογική για τη δημιουργία μιας ξεχωριστής γραμμής στο πλαίσιο του SCO για την οικοδόμηση
δεσμών με τις περιφερειακές ομάδες ολοκλήρωσης και τους αναπτυξιακούς θεσμούς της Ευρασίας, όπως το GCC, η BIMSTEC, η EAEU, η ASEAN κ.λ.π.
Η δημιουργία πολλών τέτοιων διαδρομών εταιρικής σχέσης θα μπορούσε να τεθεί υπό την ομπρέλα του σχήματος SCO+, το οποίο θα μπορούσε να παρέχει ευέλικτες λεπτομέρειες για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ευρασίας ώστε να οικοδομήσουν δεσμούς συνεργασίας στη βάση εταιρικών σχέσεων “από χώρα σε χώρα” ή “από περιοχή σε περιοχή”. Η μορφή SCO+ θα μπορούσε επίσης να υπερβεί τα όρια της Ευρασίας και να συμπεριλάβει συνεργασίες μεταξύ των οικονομιών της SCO και των περιφερειακών ομάδων και χωρών από άλλες ηπείρους.
Εκτός από τη διεύρυνση των μελών, η SCO πρόκειται να μετασχηματιστεί προς έναν διεθνή οργανισμό που θα επικεντρώνεται περισσότερο στην οικονομική συνεργασία. Πρέπει
να επιτρέψει τη δημιουργία οικονομικών συμμαχιών από τις αναπτυσσόμενες οικονομίες σε όλες τις μεγάλες εκτάσεις της Ευρασίας – αυτό θα μπορούσε να επιτρέψει στον SCO να γίνει η βασική πλατφόρμα για τη συγκρότηση της Ευρύτερης Ευρασίας. Για να διευκολυνθεί αυτή η μετάβαση προς έναν οργανισμό που θα εστιάζει περισσότερο στην οικονομία, η SCO πρέπει να διερευνήσει τη δυνατότητα δημιουργίας δικών της αναπτυξιακών ιδρυμάτων,
όπως η αναπτυξιακή τράπεζα της SCO. Αυτό θα επέτρεπε στον SCO να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στη χρηματοδότηση έργων συνδεσιμότητας υποδομών που είναι σημαντικά σε κλίμακα και απαραίτητα για τις πολλές οικονομίες της Ευρασίας που είναι αποκλεισμένες από την ξηρά. Πράγματι, από όλες τις ηπείρους, η Ευρασία φιλοξενεί τον μεγαλύτερο αριθμό οικονομιών που δεν έχουν πρόσβαση σε στεριά, ορισμένες από τις οποίες, όπως το Καζακστάν, η Μογγολία και το Αφγανιστάν, είναι από τις μεγαλύτερες οικονομίες που δεν έχουν πρόσβαση σε στεριά στον κόσμο.
Η αναπτυξιακή τράπεζα του SCO θα μπορούσε να συνεργαστεί στενά με άλλα περιφερειακά αναπτυξιακά ιδρύματα στην Ευρασία, όπως η Ευρασιατική Τράπεζα Ανάπτυξης και η Νέα Αναπτυξιακή Τράπεζα των BRICS. Η τελευταία διαθέτει αρκετά περιφερειακά κέντρα στην Ευρασία, τα οποία θα μπορούσαν να συνεργαστούν ενεργά με την αναπτυξιακή τράπεζα SCO για τη δημιουργία κοινών χαρτοφυλακίων έργων υποδομής. Η διεύρυνση των μελών της αναπτυξιακής τράπεζας της SCO θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος της μορφής SCO+, όπως και η αύξηση των μελών της NDB των BRICS μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελεί μέρος της διαδικασίας BRICS+. Ίσως το πιο σημαντικό, η δημιουργία μιας αναπτυξιακής
τράπεζας SCO θα μπορούσε να αποτελέσει μια σημαντική πλατφόρμα για την ενίσχυση της χρήσης των εθνικών νομισμάτων στο αμοιβαίο εμπόριο και τις επενδύσεις μεταξύ των
αναπτυσσόμενων οικονομιών της Ευρασίας.
Εν τέλει, η διαδικασία συγκρότησης εταιρικών σχέσεων και συμμαχιών σε ολόκληρη την Ευρασία στο πλαίσιο της SCO επιταχύνει σαφώς. Από στρατηγική άποψη, θα είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου τα οφέλη του συγχρονισμού κατά την ανάπτυξη των πλαισίων BRICS/SCO και BRICS+/SCO+. Η συμβατότητα μεταξύ αυτών των κατευθύνσεων – μιας παγκόσμιας πλατφόρμας για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες (BRICS+) και μιας ευρασιατικής
πλατφόρμας (SCO+) – θα χρησιμεύσει για να καταστήσει τη “συνέλευση συμμαχιών” κατά μήκος αυτών των κατευθύνσεων αμοιβαία ενισχυτική.

 

Erol User

SHARE