Τα νέα σχέδια Δρίτσα για τον ΟΛΠ

Μπουρλότο στα θεμέλια της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ βάζει σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις το νομοσχέδιο που προωθεί ο υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας για τη σύσταση Δημόσιας Αρχής Λιμένος Πειραιώς, με το οποίο, και δια της τεθλασμένης, όπως αποκαλύπτει η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ επανακρατικοποιείται το Λιμάνι.

Το νομοσχέδιο αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις όχι μόνο από την πλευρά της αντιπολίτευσης αλλά και από την πλευρά του παραχωρησιούχου, καθώς για την χρηματοδότηση της νέας αρχής προβλέπεται καταβολή εισφορών από τους ιδιώτες μετόχους του ΟΛΠ.

Το ερώτημα βέβαια που προκύπτει είναι αν για τη σύνταξη του προσχεδίου νόμου και το περιεχόμενό του είναι ενήμερο το Μέγαρο Μαξίμου, καθώς ο πρωθυπουργός στη διαμάχη που είχε ξεσπάσει μεταξύ Δρίτσα και Πιστιόρλα που εκπροσωπεί το ΤΑΙΠΕΔ, πήρε το μέρος του ΤΑΙΠΕΔ.

Τώρα έρχεται ο υπουργός επί της Ναυτιλίας να νομοθετήσει και να ανατρέψει ουσιαστικά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, θέτοντας στην πράξη το ερώτημα αν τελικώς η κυβέρνηση βάση σχεδίου κοροϊδεύει τους πάντες και κυρίως τους δανειστές οι οποίοι έχουν θέσει όρους για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ.

Σύμφωνα με το προσχέδιο, που έχει στη διάθεσή της η Καθημερινή της Κυριακής, ως αρμοδιότητα της ΔΑΛΠ προσδιορίζεται η “διαμόρφωση και η εισήγηση προς τον υπουργό Ναυτιλίας προτάσεων προς έγκριση για την επιχειρηματική, επιχειρησιακή ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του Λιμένος Πειραιώς”. Η αναφορά αυτή, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς προκαλεί έκπληξη σχετικά με το καθεστώς που οραματίζονται κάποιοι.

Επιπλέον, ο ΟΛΠ θα κληθεί εκτός από το 3,5% επί του τζίρου που θα καταβάλλει ετησίως στους όμορους δήμους, να πληρώνει επιπλέον 1% στη Δημόσια Αρχή. Αυτό ισχύει και για όλους όσοι χρησιμοποιούν το λιμάνι και το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσον αυτό αφορά και την ακτοπλοϊα, την κρουαζιέρα, τις ναυτιλιακές τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και καινούργιων οχημάτων και τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα του λιμανιού.

Την ίδια ώρα στο άρθρο 23 του σχεδίου αναφέρεται ότι πόροι της νέας αυτής δημόσιας αρχής, η οποία θα έχει τη μορφή ΝΠΔΔ, 11μελές Δ.Σ. και θα απασχολεί διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό, είναι εφάπαξ ποσοστό 10% επί των ταμειακών διαθεσίμων της ΟΛΠ Α.Ε., όπως αυτά εμφανίζονται στον ισολογισμό της εισηγμένης της 31/12/2014.

Με δεδομένο ότι η ΟΛΠ έχει ιδιώτες μετόχους σε ποσοστό 25% ενώ ολοκληρώθηκε πρόσφατα διαγωνιστική διαδικασία, στην οποία οι συγκεκριμένες επιβαρύνσεις δεν είχαν γίνει γνωστές, αναμένεται να εκδηλωθούν αντιδράσεις. Αυτό, που βλέπει ως πρόβλημα η αγορά – σύμφωνα με την Καθημερινή- είναι ότι με τη δημιουργία της ΔΑΛΠ οι δομές λήψης αποφάσεων για το λιμένα Πειραιά θα είναι πέντε:
1. Η δομή του παραχωρησιούχου
2. Η εκκολαπτόμενη ΔΑΛΠ
3. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μαζί με τη γ.γ. Λιμένων
4. Το Λιμενικό Σώμα και Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά
5. Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων

Με δεδομένο ότι οι τέσσερις δομές είναι κρατικές, πολλοί ανησυχούν ότι θα υπάρξουν εμπλοκές, αλληλοεπικαλύψεις και χρονοβόρες διαδικασίες. Η ΔΑΛΠ, εφόσον προχωρήσει ως έχει στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, θα βρεθεί σε πλήρη επικάλυψη αρμοδιοτήτων με τον ιδιώτη παραχωρησιούχο.