Συνεχίζονται οι έρευνες για το μοιράιο αεροσκάφος – Τι λένε οι αξιωματούχοι – Τα επικρατέστερα σενάρια

Χωρίς αποτέλεσμα κύλησε η πρώτη ημέρα των ερευνών για την εύρεση τυχόν συντριμμιών του αεροσκάφους της πτήσης MS804 της EgyptAir που χάθηκε από τα ραντάρ πάνω από τη Μεσόγειο τα ξημερώματα της Πέμπτης, ενώ πετούσε από Παρίσι για Κάιρο και μισή ώρα πριν προσγειωθεί στην αιγυπτιακή πρωτεύουσα. Το αεροσκάφος στο οποίο επέβαιναν 66 άτομα (10μελές πλήρωμα και 56 επιβάτες) σταμάτησε να εκπέμπει σήμα ενώ βρισκόταν στα 37.000 πόδια, εντός του αιγυπτιακού εναέριου χώρου.

Αργά το απόγευμα της Πέμπτης, δύο αντικείμενα πορτοκαλί χρώματος εντοπίστηκαν σε απόσταση 200- 230 μιλίων νοτιοανατολικά της Κρήτης, εντός του FIR της Αιγύπτου, από αιγυπτιακό αεροσκάφος που συμμετέχει στις έρευνες για τον εντοπισμό του AirBus 320. Τα δύο πλαστικά κομμάτια θεωρήθηκε ότι είναι είτε σωσίβια, είτε κομμάτια από τις λαστιχένιες «τσουλήθρες» που χρησιμοποιούνται σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης και εντοπίστηκαν σε μια περιοχή, 50 μίλια νοτιοανατολικά από το σημείο που χάθηκε το ίχνος του αεροσκάφους.

O Αντιπρόεδρος της ΕgyptAir, Αχμέντ Αντέλ ανακοίνωσε αρχικά ότι βρέθηκαν τα συντρίμμια του αεροσκάφους AirBus A320, όπως ανέφερε σε ανάρτησή της στο Twitter η δημοσιογράφος του CNN, Christiane Amanpour. «O Αντιπρόεδρος της ΕgyptAir με ενημέρωσε ότι εντοπίστηκαν τα συντρίμμια της πτήσης MS804», έγραψε η δημοσιογράφος.

Αργότερα όμως αποδείχθηκε ότι τα ευρήματα δεν είχαν καμία σχέση με το αεροσκάφος της EgyptAir, ενώ δεν ήταν καν συντρίμμια από άλλο αεροπλάνο. Ο Αντέλ ανέφερε το βράδυ της Πέμπτης ότι οι έρευνες συνεχίζονται, επιβεβαιώνοντας ότι τα αντικείμενα τα οποία εντοπίστηκαν δεν αποτελούν κομμάτια του αεροσκάφους της εταιρείας. και αναιρώντας την προηγούμενη δήλωσή του.

«Τα αντικείμενα τα οποία βρέθηκαν μέχρι τώρα στη Μεσόγειο δεν ανήκουν σε αεροσκάφος», ανέφερε επίσης, μιλώντας στην ΕΡΤ το βράδυ της Πέμπτης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, Αθανάσιος Μπίνης. Όπως τόνισε, «από την αξιολόγηση των ευρημάτων προκύπτει ότι δεν ανήκουν σε αεροσκάφος».

Η εταιρεία με μήνυμά της στο Twitter ανέφερε επίσης ότι έχουν εντοπιστεί συντρίμμια κοντά στην Κάρπαθο και ότι συνεχίζονται οι έρευνες των αιγυπτιακών και ελληνικών αρχών και για άλλα συντρίμμια του αεροσκάφους. Επιπλέον, εξέφρασε τα συλλυπητήριά της στις οικογένειες των επιβαινόντων.

Παράλληλα, όπως μεταδίδει το Reuters, ο πρεσβευτής της Αιγύπτου στη Γαλλία δήλωσε ότι οι ελληνικές αρχές ενημέρωσαν τον ομόλογό του στην Αθήνα ότι ανακάλυψαν συντρίμμια γαλανού και λευκού χρώματος στις έρευνες για το αγνοούμενο αεροσκάφος των Αιγυπτιακών Αερογραμμών. Τη σχετική αναφορά διαψεύδει το Reuters, επικαλούμενο πηγές του ελληνικού υπουργείου Άμυνας, σύμφωνα με τις οποίες δεν βρέθηκαν άσπρα και μπλε συντρίμμια.

Το βράδυ της Πέμπτης, ο πρόεδρος της Αιγύπτου Άμπντελ Φάταχ αλ Σίσι διέταξε το υπουργείο Πολιτικής Αεροπορίας, το κέντρο έρευνας και διάσωσης του στρατού, το Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εντοπιστούν τα συντρίμμια του αεροσκάφους της EgyptAir.

Οι έρευνες για τον εντοπισμό του αεροσκάφους ξεκίνησαν με το πρώτο φως της ημέρας.

Τα σενάρια

Άγνωστα παραμένουν έως και αυτή την ώρα τα αίτια της συντριβής. Κανείς δεν γνωρίζει, αν πρόκειται για τρομοκρατική ενέργεια ή για τεχνική βλάβη. Το σενάριο της τρομοκρατικής ενέργειας θεωρήθηκε από τις πρώτες ώρες που έγινε γνωστή η είδηση της εξαφάνισης του αεροπλάνου ως το επικρατέστερο.

Ένας λόγος είναι ότι τα AirBus 320 θεωρούνται από τα πλέον ασφαλή και αξιόπιστα, ενώ το συγκεκριμένο ήταν και σχετικά καινούριο , κατασκευής του 2003, γεγονός που μειώνει τις πιθανότητες πολύ σοβαρών βλαβών, χωρίς όμως να τις αποκλείει.

Το ενδεχόμενο της κατάρριψης από εδάφους θεωρήθηκε απίθανο από την πρώτη στιγμή εξαιτίας της περιοχής στην οποία βρισκόταν όταν χάθηκαν τα ίχνη του.

Το σενάριο του ανθρώπινου λάθους ποτέ δεν μπορεί να αποκλειστεί σε περιπτώσεις αεροπορικών δυστυχημάτων. Όπως, όμως, εξήγησαν οι ειδικοί σε θέματα αεροπλοΐας, το γεγονός ότι δεν υπήρξε καμία επικοινωνία των κυβερνητών με το Κέντρο Ελέγχου το αποδυναμώνει αισθητά.

Ο υπουργός Πολιτικής Αεροπορίας της Αιγύπτου ανέφερε ότι η συντριβή του αεροσκάφους είναι πιθανότερο να οφείλεται σε τρομοκρατική ενέργεια παρά σε τεχνικό πρόβλημα. «Αν αναλύσουμε διεξοδικά όλα τα δεδομένα, η πιθανότητα μίας τρομοκρατικής ενέργειας είναι μεγαλύτερη από μία τεχνική βλάβη. Όταν θα συγκεντρώσουμε όλα τα στοιχεία θα γνωρίζουμε την αλήθεια» είπε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του Γάλλος ερευνητής τόνισε ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να επέβαινε βομβιστής – καμικάζι στο αεροσκάφος της Egyptair. «Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα στο αεροσκάφος της Egyptair να υπήρχε βόμβα ή να επέβαινε βομβιστής αυτοκτονίας» δήλωσε ο πρώην επικεφαλής της ομάδας διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων της Γαλλίας, Jean-Paul Troadec στο Europe 1.

«Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να καταρρίφθηκε από πύραυλο, όπως συνέβη στο αεροσκάφος Malaysia Airlines τον Ιούλιο» πρόσθεσε.

Χαρακτηριστική είναι η παρέμβαση του Γάλλου πρωθυπουργού Μανουέλ Βάλς πως «καμιά θεωρία δεν μπορεί να αποκλειστεί».
Το γεγονός πως το αεροπλάνο είχε δεχθεί την Τετάρτη την προβλεπόμενη συντήρηση και πως δεν μετέφερε κάποιο ιδιαίτερο φορτίο κάνει τους ειδικούς στο να τείνουν να εκφράζονται αρνητικά για την ώρα για το ενδεχόμενο μηχανικής βλάβης.

Παράλληλα οι γαλλικές αρχές ερευνούν σπιθαμή προς σπιθαμή το αεροδρόμιο Σαρλ Ντε Γκολ, εξετάζουν τις κάμερες ασφαλείας και ελέγχουν τον κατάλογο των επιβατών προκειμένου να βρουν στοιχεία που συνδέονται με ενδεχόμενη τρομοκρατική ενέργεια.

Την κατεύθυνση αυτή των ερευνών επιβεβαιώνουν και οι πληροφορίες από πηγή που συμμετέχει στις έρευνες και είπε στο CNN ότι κανείς από τους επιβάτες δεν συμπεριλαμβάνονταν στις λίστες «υπόπτων για σύνδεση με τρομοκρατία» των μυστικών υπηρεσιών. Σε αυτό το πλαίσιο, οι αρχές εξετάζουν τα σενάρια είτε της δράσης μεμονωμένου ατόμου, είτε ομάδας που οργάνωσε το ενδεχόμενο χτύπημα και αυτό εκτελέστηκε από πρόσωπο που βρίσκεται στη λίστα των επιβατών.

Οι έρευνες επικεντρώνονται και στους ελέγχους των αποσκευών που μπορεί να αποτελεί την αχίλειο πτέρνα της διαδικασίας των ελέγχων, καθώς ερευνάται η πιθανότητα να φορτώθηκε από εκεί εκρηκτικός μηχανισμός. Για αυτό το λόγο, οι γαλλικές αρχές ανακρίνουν όλους τους υπαλλήλους που συμμετείχαν ή είχαν πρόσβαση στη διαδικασία φόρτωσης της πτήσης.

Και η Μόσχα «βλέπει» τρομοκρατική ενέργεια πίσω από τη συντριβή, με τον διευθυντή της ρωσικής Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ασφαλείας (FSB) Αλεξάντερ Μπορτνίκοφ, να δηλώνει χαρακτηριστικά: «Φαίνεται πως αυτή είναι τρομοκρατική ενέργεια, που είχε αποτέλεσμα τον θάνατο 66 πολιτών από 12 χώρες».

Ωστόσο, ο εμπειρογνώμονας Πολ Τσαρλς, μιλώντας στο BBC υποστήριξε ότι πρόκειται για μηχανική βλάβη και ότι «κάτι συνέβη στο πιλοτήριο».

Ο κ. Τσαρλς δεν απέρριψε πλήρως το ενδεχόμενο της τρομοκρατικής επίθεσης, ωστόσο δήλωσε, αποκωδικοποιώντας τις τελευταίες κινήσεις του αεροσκάφους, ότι το πιθανότερο είναι ο πιλότος «να ενεπλάκη με κάποιον τρόπο σε κάποιο συμβάν στο πιλοτήριο». Επιπλέον, ο Πολ Τσαρλς διατύπωσε την εκτίμηση, ότι οι χειριστές του airbus δεν είχαν τη δυνατότητα να εκπέμψουν σήμα κινδύνου, ακόμα και αν προσπάθησαν.

Πάντως η γαλλική Δικαιοσύνη αρχίζει έρευνα για τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους, όπως ανακοίνωσε ο εισαγγελέας του Παρισιού Φρανσουά Μολένς.

«Καμιά υπόθεση δεν εξετάζεται περισσότερο από κάποια άλλη και καμιά υπόθεση δεν έχει αποκλειστεί σε αυτό το στάδιο» της έρευνας, δήλωσε ο εισαγγελέας σε ανακοίνωση στην οποία διευκρινίζεται ότι η έρευνα ανατέθηκε στη Χωροφυλακή.

Παράλληλα ο υπουργός Εξωτερικών της Γαλλίας Ζαν-Μαρκ Ερό απηύθυνε έκκληση προς όλους να είναι πολύ προσεκτικοί όταν αναφέρονται στα αίτια της εξαφάνισης του αεροπλάνου και υπογράμμισε ότι τίποτα δεν έχει επιβεβαιωθεί σε σχέση με το θέμα αυτό.

Από την άλλη πλευρά, οι εικόνες των δορυφόρων από το σημείο της εξαφάνισης του αεροσκάφους δεν δείχνουν σημάδια έκρηξης στον αέρα, όπως ανέφερε αργά το βράδυ της Πέμπτης το Reuters επικαλούμενο Αμερικανούς αξιωματούχους από «πολλούς οργανισμούς».

Οι αξιωματούχοι κάνουν λόγο για προκαταρκτική εξέταση των εικόνων και επανέλαβαν ότι οι ΗΠΑ δεν αποκλείουν τα σενάρια της μηχανικής βλάβης, της τρομοκρατίας ή κάποιας εσκεμμένης ενέργειας από την πλευρά του πληρώματος.