Οι «νικητές» και οι «ηττημένοι» στα σούπερ μάρκετ

Το ελαιόλαδο και οι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν τους «χαμένους» μεταξύ των προϊόντων που διακινήθηκαν στα σούπερ μάρκετ την περσινή χρονιά, καθώς κατέγραψαν σημαντικές απώλειες στις πωλήσεις τους, σε μια αγορά η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, έκλεισε το 2018 καταγράφοντας αύξηση εσόδων της τάξεως του 2,7%, στα 5,2 δισ. ευρώ.

Η αύξηση των συνολικών εσόδων των σούπερ μάρκετ ακολουθείται με αντίστοιχο ποσοστό ενίσχυσης (2,7%) και σε επίπεδο όγκου πωλήσεων, τη στιγμή που η μέση τιμή ανά μονάδα διατηρείται σταθερή (μηδενική % μεταβολή) (σ.σ.: οι μετρήσεις δεν περιλαμβάνουν τη νησιωτική Ελλάδα, τα επί ζυγίω και τα προϊόντα bazaar).

Ενδιαφέρον έχει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι ο μήνας Δεκέμβριος, μολονότι παραδοσιακά είναι μια «δυνατή» περίοδος για την αγορά των σούπερ μάρκετ (δεδομένου ότι περιλαμβάνει την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς), ακολουθώντας τη τάση του Νοεμβρίου, εμφάνισε οριακή πτώση πωλήσεων τόσο σε αξία 0,7% όσο και σε όγκο 0,9%, γεγονός που σίγουρα δημιουργεί προβληματισμό στις αλυσίδες, οι οποίες μάλλον βρίσκονται σε διαδικασία επαναπροσδιορισμού των σχεδιασμών προσέγγισης των καταναλωτών, είτε σε επίπεδο τιμολογιακής πολιτικής είτε σε λοιπές προωθητικές ενέργειες.

Ανεξάρτητα από το αρνητικό τελευταίο δίμηνο, το 2018 αποτέλεσε μια χρονιά κατά την οποία οχτώ στις δέκα βασικές κατηγορίες προϊόντων που διακινούνται στις αλυσίδες έκλεισαν με θετικό πρόσημο στην αξία των πωλήσεων. Τη μεγαλύτερη επίδοση κατέγραψε η κατηγορία του κατεψυγμένου φαγητού, όπου και σημειώθηκε αύξηση τζίρου 7,3%, ενώ τα είδη οικιακού εξοπλισμού (εκτός καθαριστικών) ακολουθούν καθώς οι πωλήσεις τους ενισχύθηκαν σε αξία κατά 6,4%.

Στον αντίποδα η μεγαλύτερη απώλεια αφορά την υποκατηγορία «βοηθήματα μαγειρικής και καρυκεύματα» η οποία έκλεισε το 2018 με υποχώρηση κατά 4,7% σε αξία και 3,8% σε όγκο. Όπως επισημαίνουν αναλυτές της IRI «την εν λόγω κατηγορία κρατούν πίσω οι πωλήσεις ελαιόλαδου, που βαίνουν μειούμενες στα σούπερ μάρκετ. Στο συγκεκριμένο προϊόν η τάση των καταναλωτών είναι να στρέφονται στο “αδόμητο” λιανεμπόριο ή σε μικρούς παραγωγούς, γεγονός που πιέζει σημαντικά την κατηγορία». Οριακά αρνητική επίδοση της τάξεως του 0,2% σε επίπεδο μόνο αξίας πωλήσεων καταγράφηκε στην κατηγορία των αλκοολούχων ποτών, απώλεια συγκριτικά μικρότερη με αυτή στα βοηθήματα μαγειρικής.

Σημαντικές, επίσης, πιέσεις δέχθηκε και η κατηγορία της ιδιωτικής ετικέτας, η οποία σύμφωνα με τις μετρήσεις της IRI «επέστρεψε» στις επιδόσεις του 2011 και λίγο χαμηλότερα. Συγκεκριμένα το μερίδιο αγοράς υποχώρησε στο 15,7%, όταν το 2011 ήταν 16,1%, ενώ το 2017 είχε διαμορφωθεί στο 16,3%. Σημειώνεται ότι για την ιδιωτική ετικέτα η καλύτερη χρονιά σε βάση μεριδίου αγοράς ήταν το 2014, όταν και το ποσοστό είχε διαμορφωθεί στο 19%. Επισημαίνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η αλυσίδα Lidl, το μεγαλύτερο μέρος του χαρτοφυλακίου της οποίας αφορά σε PL κωδικούς. Αναφορικά με τις απώλειες που καταγράφηκε στα έσοδα της ιδιωτικής ετικέτας το 2018 σε σχέση με το 2017 κυμάνθηκαν στο 1,3%.

Οι προσδοκίεςτης αγοράς

Οριακή αύξηση των πωλήσεων το πρώτο εξάμηνο του έτους έναντι του αντίστοιχου περσινού και οριακή βελτίωση του οικονομικού κλίματος αναμένουν τα στελέχη του κλάδου Λιανεμπορίου Τροφίμων, «ποντάροντας» και στην επίδραση της αύξησης του κατώτατου μισθού. Αυτό καταγράφει η εξαμηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τις προσδοκίες των στελεχών το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου, το 33% των στελεχών εκτιμά ότι θα κινηθούν αυξητικά και το 21% πτωτικά.