Ντάισελμπλουμ και ΤΡΟΙΚΑ πιέζουν για νέες περικοπές στο Ασφαλιστικό Σύστημα, κατάργηση των τριετιών και νέες μειώσεις μισθών.

Παραπλανητικές και εκτός πραγματικότητας οι δηλώσεις του Υπουργού Εργασίας. Έγγραφο του Ντάισελμπλουμ αποκαλύπτει τα μέτρα για το ελληνικό χρέος – Ανοίγει ξανά το Ασφαλιστικό!

Δύσκολος μήνας ο Νοέμβριος από την επόμενη εβδομάδα και ας διαβεβαιώνει ο κ.Κατρούγκαλος ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν μειώσεις στα ασφαλιστικά θέματα και τα μισθολογικά. Το αντίθετο έχουν αποφασίσει στις Βρυξέλλες και στην ΤΡΟΙΚΑ που επιστρέφει πάλι στην Ελλάδα για νέες συζητήσεις και πιέσεις στις 7 Νοεμβρίου. Παράλληλα την ετοιμότητα του Eurogroup να τηρήσει τη συμφωνία του Μαΐου του 2015 και να βάλει στο «τραπέζι» τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους επιβεβαιώνει έγγραφο του Γερούν Ντάισελμπλουμ για την ατζέντα του Eurogroup/Ecofin στις 7-8 Νοεμβρίου.

Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση της εξαγγελθείσας ελάφρυνσης χρέους με βραχυπρόθεσμα μέτρα (αναδιαμόρφωση των λήξεων του ανεξόφλητου υπολοίπου των δανείων του EFSF, περιορισμό του κινδύνου επιτοκίου κ.τλ.) που επεξεργάζεται ο ESM.

Το γεγονός άλλωστε είχε επιβεβαιώσει και το μέλος του Δ.Σ. του Ταμείου, Kalin Anev Janse, που είχε δώσει το σχετικό περίγραμμα: Yπάρχουν, όπως είπε τρία τουλάχιστον στοιχεία: Το πρώτο είναι η εξομάλυνση του προφίλ των αποπληρωμών. Η μέση διάρκεια αποπληρωμής είναι σήμερα τα 28 χρόνια. Μπορούμε να την αυξήσουμε στα 32,5 χρόνια, για να προσαρμόσουμε τις αποπληρωμές και να αποφύγουμε κάποιες μεγάλες αυξήσεις στο προφίλ των αποπληρωμών. Δεύτερον, εξετάζουμε μέτρα για να μειωθεί ο κίνδυνος από τα επιτόκια. Και τρίτον, είναι η άρση μίας μεγάλης αύξησης των επιτοκίων το 2017, για ένα μικρό μέρος του ελληνικού χρέους» (σ.σ. αφορά πέναλτι επιτοκίου που θα έπρεπε να πληρώσει η Ελλάδα για ομόλογα που είχαν επανεκδοθεί στο πλαίσιο επαναγοράς τίτλων το 2013).

Στο έγγραφο σημειώνεται ότι η επόμενη αποστολή των θεσμών έχει προγραμματιστεί για το διάστημα 14 – 21 Νοέμβρίου.
Σε ότι αφορά την β΄ αξιολόγηση μιλά για «ευρύ φάσμα μέτρων». Σε αυτά περιλαμβάνει τα μέτρα στον τομέα των μεταρρυθμίσεων της κοινωνικής ασφάλισης (σ.σ. πιθανά εννοώντας το επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης) και της αγοράς εργασίας που αναμένεται να είναι στο επίκεντρο αυτής της αποστολής.

Μέτρα λαμβάνονται επίσης στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων, του χρηματοπιστωτικού τομέα, της ενέργειας, της δημόσιας διοίκησης, η νομοθεσία σχετικά με τη στρατηγική του προϋπολογισμού για το μεσοπρόθεσμο, επιχειρηματικό κλίμα, και την εκπαίδευση του προϊόντος.
Σημειώνει τέλος ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για την ταχεία ολοκλήρωση της δεύτερης αναθεώρησης.

Πιο συγκεκριμένα:

Τι αναφέρει η επιστολή για το χρέος

Γίνεται σαφές στην επιστολή ότι μετά την υλοποίηση των 15 προαπαιτούμενων και την μείωση των οφειλών προς ιδιώτες ο ESM ενέκρινε την καταβολή των 2,8 δισ. ευρώ, και έτσι «ολοκληρώθηκε επισήμως η πρώτη επικαιροποίηση του προγράμματος και αυτό ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση των βραχυπρόθεσμών παρεμβάσεων στο χρέος που αποφασίστηκαν στο Eurogroup της 24ης Μαΐου».

Και εξηγεί ότι οι βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις «συνεπάγονται αναδιαμόρφωση του προφίλ ωρίμανσης του ανεξόφλητου υπολοίπου των δανείων του EFSF που απομένουν από το δεύτερο ελληνικό δανειακό πρόγραμμα, αλλά και παρεμβάσεις για να περιοριστεί ο επιτοκιακός κίνδυνος παρεμποδίζοντας την αύξηση των επιτοκίων για ένα μέρος των δανείων του EFSF πέρα από ένα σημείο». Γίνεται σαφές ότι «ο ESM εξακολουθεί να εργάζεται για τις τεχνικές λεπτομέρειες των μέτρων για τη μείωση του επιτοκιακού κινδύνου και εργάζεται σε μια πρόταση για τη χρονική στιγμή της εισαγωγής των μέτρων αυτών».

«Κλειδί» το ασφαλιστικό για τη διαπραγμάτευση

Αναφορά γίνεται στο έγγραφο και για την παρουσίαση που θα κάνουν οι 4 θεσμοί στο Eurogrοup για την πρόοδο της 2ης αξιολόγησης. Επισημαίνεται ότι «από 17 έως 28 Οκτωβρίου διήρκεσε η αποστολή στην Αθήνα» και ότι «η επόμενη αποστολή έχει προς το παρόν προγραμματιστεί για τις 14 – 21 Νοεμβρίου».

Γίνεται σαφές ότι το ασφαλιστικό είναι εντός ατζέντας και μάλιστα σε… πρώτο πλάνο, παρά τα όσα λέγονται από τον κ. Κατρούγκαλο. «Τα μέτρα στον τομέα των μεταρρυθμίσεων της κοινωνικής ασφάλισης και της αγοράς εργασίας αναμένεται να είναι στο επίκεντρο αυτής της αποστολής» επισημαίνεται. Και τονίζεται επίσης ότι «μέτρα θα ληφθούν επίσης στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων, του χρηματοπιστωτικού τομέα, της ενέργειας, της δημόσιας διοίκησης» αλλά και αναφορικά με «τον προϋπολογισμό, το μεσοπρόθεσμο, το επιχειρηματικό κλίμα και την εκπαίδευση». «Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για την ταχεία ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης» επισημαίνεται.

Ειδική μνεία γίνεται και για την νέα υπηρεσία τεχνικής βοήθειας (SRSS) για την οποία στην σύνοδο θα γίνει παρουσίαση της βοήθειας που χορηγήθηκε στην Ελλάδα. «Ο συντονισμός της τεχνικής βοήθειας στην Ελλάδα πηγαίνει καλά» αναφέρεται αλλά επισημαίνεται ότι «είναι ακόμη πολύ νωρίς για να γίνει μια αξιολόγηση της βοήθειας που χορηγείται».

Κατάργηση των τριετιών και νέες μειώσεις μισθών ζητά η τρόικα

Αποκαλυπτικά στοιχεία για τις απαιτήσεις των δανειστών στα Εργασιακά, περιλαμβάνει η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής.
Σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, η τρόικα στις διαπραγματεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, ζητά μεταξύ άλλων κατάργηση των τριετιών – προσαυξήσεων λόγω εμπειρίας στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα, επικράτηση των επιχειρησιακών συμβάσεων έναντι των κλαδικών και αύξηση του ποσοστού επιτρεπόμενων ομαδικών απολύσεων από 5% σε 10%. Οι δανειστές ζητούν την εφαρμογή στην Ελλάδα ενός μοντέλου “Δανίας” με ευελιξία στην αγορά εργασίας και αποκαλύπτει το υπόμνημα που κατέθεσαν οι εκπρόσωποι των τεσσάρων θεσμών στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τα εργασιακά, εντός του καλοκαιριού και πριν από την σύνταξη του οριστικού πορίσματος.

Σε αυτό, σύμφωνα με την έκθεση του γραφείου Προϋπολογισμού, οι δανειστές υποστηρίζουν την επέκταση των επιχειρησιακών συμβάσεων διότι βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε περιόδους οικονομικής δυσχέρειας ή πρσοαρμογής.
Κατάργηση των τριετιών και νέες μειώσεις μισθών ζητά η τρόικα
Ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να παραμείνει στη δικαιοδοσία του κράτους και μάλιστα γυμνός από προσαυξήσεις λόγω εμπειρίας (ωριμάνσεις – τριετίες).

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, από το 2017 ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να αποτελείται από ένα μοναδικό ποσό αναφοράς, χωρίς να περιλαμβάνει τα επιδόματα ωρίμανσης.

Οπως αναφέρεται στην έκθεση: «Οι θεσμοί υποστηρίζουν την επέκταση του πεδίου των επιχειρησιακών συμβάσεων (μισθοί και απασχόληση) διότι βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε περιόδους οικονομικής δυσχέρειας ή προσαρμογής. Η μεταρρύθμιση των συλλογικών διαπραγματεύσεων συμβάλλει, σύμφωνα με τους θεσμούς, στην ευελιξία των επιχειρήσεων προκειμένου να προσαρμόσουν το εργασιακό κόστος μέσω των τιμών και όχι μέσω των απολύσεων.

Στην περίπτωση που οι διαπραγματεύσεις αποτυγχάνουν, θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα προσφυγής τόσο των εργοδοτών όσο και των εργαζομένων. Σε κάθε περίπτωση κατά τη διαδικασία της διαιτησίας θα λαμβάνονται υπόψιν οικονομικά κριτήρια που αφορούν στην εκάστοτε επιχείρηση, αλλά και τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο των επιχειρήσεων, που συμμετέχουν στην διαδικασία διαιτησίας. Η δυνατότητα μονομερούς προσφυγής, σύμφωνα με τους θεσμούς, θα συνεχίζει να υφίσταται.

Ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα ήταν προϊόν διμερούς διαπραγμάτευσης μεταξύ των κοινωνικών εταίρων. Εφεξής όμως θα αποφασίζεται από το κράτος και από το 2017 και μετέπειτα θα αποτελεί ένα μοναδικό ποσό αναφοράς χωρίς να περιλαμβάνει τα επιδόματα ωρίμανσης. Ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να αναπροσαρμόζεται έτσι ώστε να συμβάλλει στην αύξηση της απασχόλησης και στην μείωση της ανεργίας, ενισχύοντας ταυτόχρονα την αύξηση της ανταγωνιστικότητας.

Ομαδικές απολύσεις

Ως προς τις ομαδικές απολύσεις οι θεσμοί κρίνουν απαραίτητη την κατάργηση των περιορισμών και την αύξηση του ποσοστού του ορίου των απολύσεων από 5% σε 10%. Με αυτή την πρακτική μειώνονται οι κίνδυνοι μαζικής ανεργίας, όπως συνέβη στις επιχειρήσεις Ηλεκτρονική, Softex και Sprider, όπου εκατοντάδες εργαζόμενοι έχασαν την εργασία τους.

Για το συνδικαλιστικό νόμο, οι θεσμοί υποστηρίζουν ότι δεν έχουν πραγματοποιηθεί αλλαγές στη δομή και την οργάνωση των συνδικάτων, στην εξασφάλιση της εκπροσώπησης όλων των εργαζομένων, καθώς και την εφαρμογή της «ανταπεργίας» («lockout»). Τέλος, επισημαίνουν ότι θα ήταν χρήσιμη η δημιουργία μιας πλατφόρμας ηλεκτρονικής καταγραφής των μελών των συνδικάτων που θα μείωνε τη γραφειοκρατία και θα καταπολεμούσε πρακτικές εκμετάλλευσης.
Οι κύριοι στόχοι της μεταρρύθμισης είναι η δημιουργία κινήτρων για προσλήψεις, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η μείωση του μη μισθολογικού κόστους μέσω της καταπολέμησης της αδήλωτης απασχόλησης, αλλά και της ενίσχυσης των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, έτσι ώστε να ενσωματωθούν οι άνεργοι στην αγορά εργασίας ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την απασχολησιμότητα.

Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, το ζητούμενο της μεταρρύθμισης των εργασιακών είναι η ευελιξία αλλά με την προστασία των εργαζόμενων, η οποία όμως δεν θα πρέπει να είναι υπέρμετρη γιατί δημιουργούνται στρεβλώσεις. Το δυστύχημα για την Ελλάδα είναι ότι το περιβόητο «ευρωπαϊκό κεκτημένο» που επικαλείται συχνά- πυκνά ο υπουργός Εργασίας έχει υποστεί δραματικές αλλαγές στα χρόνια της κρίσης, ακόμα και σε χώρες με παραδοσιακό δίχτυ ασφαλείας, όπως η Γαλλία.

Κι επειδή η μείωση της απασχόλησης και η αύξηση της ανεργίας δεν είναι… ουρανοκατέβατες αλλά συνυφασμένες με την κρίση, η ευρωπαϊκή πολιτική που προσπάθησε αρχικά να απορυθμίσει την αγορά εργασίας συνδέοντας την ευελιξία με την κοινωνική προστασία, αποτυγχάνοντας παταγωδώς στράφηκε στην ευελιξία με ασφάλεια της απασχόλησης, δηλαδή στο «flexinsurance», όπου ο εργοδότης καλείται να συμβάλει στην κοινωνική προστασία των εργαζομένων αναλογικά με το βαθμό ευελιξίας της σύμβασης εργασίας.