Καραμανλής: Παραλάβαμε το 18% της σύμβασης 717 και το προχωρήσαμε στο 70%

«Σώπασα την ώρα του πένθους, αλλά τώρα θα μιλήσω» δήλωσε ο Κώστας Αχ. Καραμανλής. «Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία, γιατί σέβομαι τον ανθρώπινο πόνο. Ούτε είχα, ούτε έχω εξάρτηση από κυβερνητική θέση» είπε ο Κώστας Καραμανλής μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, τονίζοντας ότι αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη, η οποία όμως θα μείνει κενό γράμμα αν δεν διορθωθούν τα λάθη.

«Η πραγματικότητα είναι ότι παραλάβαμε το έργο της τηλεδιοίκησης βαλτωμένο και το προχωρήσαμε από το 18 στο 70 τοις εκατό», τόνισε ο παραιτηθείς υπουργός που συνεχίζει την τοποθέτηση του.

Στη συνέχεια ο πρώην υπουργός ανέφερε ότι μία ώρα πριν από την τραγωδία, ήταν κανονικά σε λειτουργία το σύστημα. Επομένως, όπως είπε, ο σταθμάρχης Λάρισας και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει ηλεκτρονικά τη διαδρομή. «Επί 12 λεπτά μπορούσε να δει στον πίνακα ότι το τρένο βρισκόταν σε λανθασμένη πορεία», τόνισε.

Ο πρώην υπουργός επί ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε ότι δεν υπήρχε τηλεδιοικηση στη Λάρισα παρά μόνο ένας πίνακας ελέγχου, ότι δεν λειτούργησε ούτε αποκαταστάθηκε η τηλεδιοίκηση μετά την πυρκαγιά του 2019 και πως δεν υπήρχε ασφαλιστική δικλείδα, ώστε να μπορεί να διορθωθεί το ανθρώπινο λάθος από κεντρικό διαχειριστή η κάποια υπερκείμενη δομή. Για τα δικά του πεπραγμένα είπε ότι η σύμβαση που παρέλαβε το 2014 ήταν μια κακή σύμβαση με πολλές πλημμέλειες για αυτό και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να προχωρήσει σε συμπληρωματική. «Αν τέλειωνε η 717 χωρίς τη συμπληρωματική θα είχαμε ένα έργο που δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει, θα έπρεπε να γίνει άλλος διαγωνισμός και θα έχανε η χώρα τα λεφτά». Είπε πάντως ότι υπάρχουν πολιτικές ευθύνες, αλλά και ευθύνες για το δυστύχημα που είναι προσωποποιημένες…».

Η συνεδρίαση ξεκίνησε με την εισηγητική τοποθέτηση του Μιχάλη Χρυσοχοϊδη ο οποίος τον Σεπτέμβριο του 2014 υπέγραψε ως υπουργός Υποδομών της κυβέρνησης Σαμαρά την σύμβαση 717 για την ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος τηλεματικής και σηματοδότησης… Η σύμβαση αυτή εγκρίθηκε από το Ελεγκτικού Συνέδριο το καλοκαίρι του 2014 και ακολούθως, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση με χρόνοδιαγραμμα υλοποίησης έως τον Σεπτέμβριο του 2016. Για τα δικά του πεπραγμένα είπε ότι η σύμβαση που παρέλαβε το 2014 ήταν μια κακή σύμβαση με πολλές πλημμέλειες για αυτό και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να προχωρήσει σε συμπληρωματική. «Αν τέλειωνε η 717 χωρίς τη συμπληρωματική θα είχαμε ένα έργο που δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει, θα έπρεπε να γίνει άλλος διαγωνισμός και θα έχανε η χώρα τα λεφτά». Είπε πάντως ότι υπάρχουν πολιτικές ευθύνες, αλλά και ευθύνες για το δυστύχημα που είναι προσωποποιημένες…».

«Υπήρχε τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης που μπορούσε να κάνει αυτόματη χάραξη. Ποτέ δεν μίλησα για καθολικό κέντρο τηλεδιοίκησης» τόνισε από την πλευρά του ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης. Μάλιστα κάλεσε τους βουλευτές της αντιπολίτεσης να επισκεφθούν όλοι μαζί τη Λάρισα για να διαπιστώσουν ότι αυτό λειτουργεί. «Αν δεν λειτουργεί θα ζητήσω συγγνώμη και θα αναλάβω τις ευθύνες» είπε ο κ. Γεραπετρίτης.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση οι δικλείδες ασφαλείας που δυστυχώς παρακάμφθηκαν στο δυστύχημα ήταν:

1. ΔΕΝ χρησιμοποιήθηκε, ενώ έπρεπε, το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης.

2. ΔΕΝ ήταν εκεί, αδικαιολόγητα, ο δεύτερος και ο τρίτος σταθμάρχης.

3. ΔΕΝ εφαρμόστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως του ΟΣΕ.

4. ΔΕΝ έγινε η επικοινωνία για τα δρομολόγια όπως ορίζουν τα πρωτόκολλα ασφαλείας.

5. ΔΕΝ είδαν οι υπεύθυνοι στον πίνακα ότι επί 12′ το τραίνο βρίσκεται σε λάθος πορεία.​

«Αν κάποιος επιλεγεί να πάει στην Λάρισα και δεν πάει εκεί που συνέβησαν όλα το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου κάνει μόνο κινήσεις εντυπωσιασμού και όχι ουσίας» σχολίασε ο Γιώργος Γεραπετρίτης από τη Βουλή για την επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα. Όπως υποστήριξε ο υπουργός Επικρατείας ο κ. Χρυσοχοϊδης πήγε σε μια οικοδομή εκεί όπου θα γίνει τον Σεπτέμβριο η υπερτοπική τηλεδιοίκηση αντί να πάει στον τοπικό σταθμό τηλεδιοίκησης που λειτουργούσε το μοιραίο βράδυ και θα μπορούσε να γίνει η αυτόματη χάραξη.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Αθανάσιος Μπούρας σχετικά με τις κλητεύσεις και άλλων προσώπων για ακρόαση φορέων που έχουν ζητηθεί και από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, πρότεινε αυτό να απασχολήσει την Επιτροπή στο τέλος της σημερινής συνεδρίασης.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος, ανέφερε ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν ζητήσει η σημερινή συνεδρίαση να αφιερωθεί των αιτιών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα με την ακρόαση των τεσσάρων παριστάμενων υπουργών, αλλά και άλλων προσώπων. Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να αξιοποιήσουμε την παρουσία στην Επιτροπή των κυρίων Καραμανλή και Γεραπετρίτη για τη σύμβαση 717, αλλά και για τα όλα τα υπόλοιπα θέματα και εμείς θα το πράξουμε. Ζήτησε -επειδή η σημερινή δεν έχει συγκληθεί με την δυνατότητα που δίνει ο ΚτΒ στην Αντιπολίτευση αλλά ήταν ομόφωνη απόφαση- η επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής για την ακρόαση και άλλων προσώπων να γίνει εντός του μήνα και να μη χρειαστεί η πάροδος ενός μήνα για να συγκληθεί η Επιτροπή εκ νέου με τη διαδικασία της χρήσης του αιτήματος των 2/5 από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης, υπενθύμισε ότι το κόμμα του είχε ζητήσει να κληθούν στην Επιτροπή και άλλα πρόσωπα και θεσμοί για να διερευνηθεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα, όπως η ΡΑΣ, οι εκπρόσωποι εργαζομένων, διευθύνοντες και πρώην διοικητές του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train. Σωστά εκκλήθηκαν, εν αρχή αυτών των συνεδριάσεων είναι η ακρόαση των τεσσάρων πρώην Υπουργών αλλά δεν μπορεί να μην υπάρξουν και άλλες ακροάσεις. Πρόκειται για τεράστιο ζήτημα. Η σημερινή μας συνεδρίαση να θεωρηθεί η αρχή μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας, προκειμένου μετά από λίγες ημέρες να έχουμε προσκλήσεις για νέες ακροάσεις για το θέμα σύμφωνα με τα αιτήματα που έχουν καταθέσει τα κόμματα.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, ανέφερε ότι εμείς έχουμε ζητήσει να κληθούν όλοι οι υπουργοί Μεταφορών από το 2007 που άρχισε η απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επίσης και οι διοικήσεις του ΟΣΕ από τότε της Hellenic Train και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων.

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Γιώργος Μυλωνάκης, συμφώνησε με την συνέχιση της διαδικασίας λέγοντας ότι θα πρέπει στην Επιτροπή να κληθούν και οι υφυπουργού Υποδομών, υπεύθυνοι για τους σιδηροδρόμους και οι γενικοί γραμματείς και όχι μόνο η συζήτηση να περιοριστεί στην σύμβαση 717 αλλά και στις υπόλοιπες συμβάσεις. Η εθνική αυτή τραγωδία είπε «θα μας στοιχειώνει όλους»

Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 Σοφία Σακοράφα ανέφερε ότι το κόμμα της πιστεύει ότι θα πρέπει να κληθούν οι αρμόδιοι υφυπουργοί του Υπουργείου Μεταφορών, την ΕΡΓΟΣΕ, την ΓΕΟΣΕ, η ΡΑΣ, οι εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων.

Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ζήτησε να διεξαχθούν όσες συνεδριάσεις χρειάζονται και να μην ακολουθεί η διαδικασία των αιτημάτων της Αντιπολίτευσης (των 2/5) ώστε εντός του μήνα η Βουλή σε επίπεδο Επιτροπής να έχει ολοκληρώσει το έργο της πριν από την έκδοση του πορίσματος των Εμπειρογνωμόνων. Θα πρέπει είπε να μην μείνουμε στο στενός γράμμα του ΚτΒ ώστε το Κοινοβούλιο να ολοκληρώσει τις ακροάσεις του

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Αθανάσιος Μπούρας, έκλεισε τον κύκλο των παρεμβάσεων επί της διαδικασίας λέγοντας ότι «μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίασης θα επεξεργαστώ όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και τυχόν άλλα που μπορεί να προκύψουν. Καθώς σήμερα ξεκινάμε αυτή την διαδικασία με την σύμβαση 717.Και θα σας ενημερώσω σύμφωνα με τον ΚτΒ».

Δευτερολογία Καραμανλή

«Ανέλαβα την πολιτική ευθύνη και παραιτήθηκα. Είμαι στη διάθεση της δικαιοσύνης να καταθέσω την άποψη μου, μπορεί να υπάρχουν διοικητικές η διαχειριστικές ευθύνες να δούμε με ψυχραιμία τα γεγονότα» είπε ο Κώστα Καραμανλής στην δευτερο-ομιλία του στη Βουλή.

Προκλήθηκε άγρια κόντρα με τον ΣΥΡΙΖΑ όταν ο κ Καραμανλής είπε ότι ο μοιραίος σταθμάρχης δεν ήταν ρουσφέτι, πως προσελήφθη στο πλαίσιο της κινητικότητας και ήταν από τους λίγους που έκαναν αίτηση για την θέση (από τις 18 εμφανίστηκαν 2) και πως έλαβε κανονικά 6μηνη εκπαίδευση.

Η αντιπολίτευση διαμαρτυρήθηκε όταν ο παραιτηθής υπουργός υποστήριξε ότι δεν υπήρχε όριο ηλικίας στην κινητικότητα ούτε στην απόφαση του ΟΣΕ, για την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ λέει ότι ήταν φωτογραφική για τον σταθμάρχη.

SHARE