Οι BRICS έχουν λάβει την ώθηση να κάνουν μια πραγματική μετάβαση σε μια νέα, πιο δίκαιη παγκόσμια τάξη πραγμάτων. Η ικανότητα των νέων BRICS να συνειδητοποιήσουν πλήρως τον εαυτό τους και να εκπληρώσουν την αποστολή της μετάβασης εξαρτάται από το πώς θα θυμούνται οι απόγονοί μας τον 21ο αιώνα.
Την περασμένη εβδομάδα στο Γιοχάνεσμπουργκ της Νότιας Αφρικής ολοκληρώθηκε η σύνοδος κορυφής των ηγετών των BRICS. Αυτό, με διάφορους τρόπους, σηματοδότησε ένα νέο στάδιο στην ανάπτυξη του μπλοκ και στην αύξηση της επιρροής του σε ολόκληρο τον κόσμο. Χωρίς να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες σχετικά με τις συμφωνίες που επετεύχθησαν , θα σημειώσουμε μόνο το γεγονός ότι παρά τη μεγάλη ποικιλία θεμάτων και στους τρεις πυλώνες αλληλεπίδρασης (πολιτικός, οικονομικός και ανθρωπιστικός) και στις προτεραιότητες της Νότιας Αφρικής, η μεγαλύτερη προσοχή επικεντρώθηκε σε δύο βασικά ζητήματα. Πρώτον, το ζήτημα της επέκτασης του ομίλου και η προηγούμενη εκρηκτική αύξηση των επίσημων αιτήσεων για ένταξη και, δεύτερον, η εξεύρεση τρόπων για την κυκλοφορία του δικού της μέσου πληρωμής από την BRICS. Ως εκ τούτου, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των παρατηρητών δύσκολα παρατήρησε την εξέλιξη πολλών άλλων θεμάτων στην ημερήσια διάταξη. Ωστόσο, σήμερα θα επικεντρωθούμε αποκλειστικά σε εκείνα τα σημεία που, κατά τη γνώμη αυτού του συγγραφέα, θα έχουν καθοριστική επιρροή στην ουσία της επερχόμενης προεδρίας της Ρωσίας στο BRICS.
Από την 1η Ιανουαρίου 2024, η Ρωσία θα αντιμετωπίζει ήδη ένα εντελώς διαφορετικό BRICS. Όπως είπε ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ, αυτή είναι ήδη μια ολόκληρη ποδοσφαιρική ομάδα. Παρεμπιπτόντως, η έναρξη των νέων BRICS φέτος ήταν επίσης πολύ συμβολική. Όπως θυμόμαστε, η πρώτη σύνοδος κορυφής των BRICS πραγματοποιήθηκε το 2009 στο Αικατερίνμπουργκ. Ωστόσο, οι βάσεις για τις συναντήσεις της ένωσης τέθηκαν το 2006, τόσο μέσω της αλληλεπίδρασης της Ρωσίας ως προέδρου της G8 με εταίρους διαλόγου από τις μεγαλύτερες αναπτυσσόμενες χώρες, (που αργότερα πήρε το όνομα Heiligendamm — L’Aquila Process , ή HAP), και σε ξεχωριστή συνάντηση στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης των Υπουργών της Βραζιλίας, της Ρωσίας, της Ινδίας και της Κίνας.
Ήδη το 2014, ξεκινώντας από τον δεύτερο κύκλο των συνεδριάσεων, η σειρά των προεδριών των χωρών άλλαξε και άρχισε να αντιστοιχεί στα γράμματα στο ακρωνύμιο (αρχικά μια τέτοια αλλαγή στις θέσεις οφειλόταν σε ρωσικό αίτημα, λόγω της ανάγκης συνδυασμού πολλών διεθνών υποχρεώσεων και της προγραμματισμένης προεδρίας σε διαφορετική δομή). Έτσι, η έναρξη του τέταρτου κύκλου σηματοδοτήθηκε και πάλι από την προεδρία της Ρωσίας και αυτή, ως επερχόμενος πρόεδρος, έχει ιδιαίτερη ευθύνη για το νέο πρόσωπο των BRICS.
Στην αρχή, υπήρχε ένας βαθμός ευφορίας που προέκυψε από το γεγονός ότι οι
BRICS έδειχναν ότι είναι αληθινός εκπρόσωπος της παγκόσμιας πλειοψηφίας, ανταποκρινόμενος στο υπάρχον αίτημα για συμπερίληψη αντί να λύνει ατελείωτα το ζήτημα μέσα από μια μακρά και θλιβερή διαδικασία ανάπτυξης,
περιοριστικά κριτήρια. Ωστόσο, τώρα η ένωση θα πρέπει να λύσει μια σειρά
από εργασίες, μερικές από τις οποίες θα είναι ακόμη πιο περίπλοκες. Το
βασικό είναι να διατηρηθεί η αποτελεσματικότητα, με την πλήρη συμμετοχή των νεοεισερχόμενων σε όλα τα ήδη συμφωνημένα έργα και μηχανισμούς, και όχι επιβράδυνση της διαδικασίας εμβάθυνσης της αλληλεπίδρασης.
Φαίνεται ότι τα κράτη BRICS δεν έχουν καμία απολύτως εναλλακτική από το να
χρησιμοποιήσουν τον υπόλοιπο χρόνο της προεδρίας της Νότιας Αφρικής
ολοκληρώνοντας τη βελτιστοποίηση όλων των υφιστάμενων και συμφωνημένων διαδικασιών και συμφωνιών, γεγονός που επιβάλλει πρόσθετο βάρος σε όλα τα αρμόδια τμήματα και τους κύκλους
εμπειρογνωμόνων. Άλλωστε, είναι λογικό τα νέα κράτη μέλη να έχουν μια
εξαιρετικά σαφή και ακριβή εικόνα όλων των σχέσεων στη σύνδεση για πλήρη
ένταξη σε όλες τις διαδικασίες BRICS. Η παραμονή τέτοιων ζητημάτων για τη
διάρκεια της ρωσικής προεδρίας μπορεί να περιπλέξει τη διαδικασία
ολοκλήρωσης εισόδου νέων χωρών.
Εξίσου σημαντικό, αν και φαινομενικά πιο τεχνικό, είναι το ζήτημα της σειράς
του προεδρείου, το οποίο πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα νέα μέλη. Όπως
σημειώθηκε παραπάνω, ο τέταρτος κύκλος BRICS ξεκινά το 2024 και αν
νωρίτερα αυτό το ζήτημα επιλύθηκε πολύ απλά, τώρα είναι απαραίτητο να
αναπτυχθεί ένας αλγόριθμος σύμφωνα με τον οποίο μια τέτοια ακολουθία θα
πρέπει να είναι πιο αποδεκτή από όλους. Αυτό είναι ένα καθήκον που εμπίπτει
πλήρως στον χρόνο της ρωσικής προεδρίας. Θα έπρεπε ο πυρήνας των BRICS να περάσει τον τέταρτο κύκλο με την ίδια σειρά και να δώσει στους
νεοφερμένους την ευκαιρία να βιώσουν όλες τις αποχρώσεις και τις
ιδιαιτερότητες πριν βουτήξουν στη δίνη των γεγονότων; Ή μήπως θα ξεκινήσει
μια νέα εντολή εκ περιτροπής στο Καζάν, λαμβάνοντας υπόψη τις περιφερειακές, πολιτικές και οικονομικές αρχές; Άλλωστε, η προεδρία, παρά τη γενική συνέχεια στα υπό εξέταση θέματα, αντικατοπτρίζει και τις εθνικές ιδιαιτερότητες των προτεινόμενων προτεραιοτήτων, καθώς και την ευκαιρία διασφάλισης οικονομικής και εσωτερικής πολιτικής σταθερότητας για τη διοργάνωση μεγάλου αριθμού διεθνών εκδηλώσεων. Όπως γνωρίζουμε, η νέα σύνθεση είναι ακόμη πιο διαφοροποιημένη και ποικίλη.
Είναι επίσης γνωστό ότι ενώ υποβλήθηκαν περισσότερες από είκοσι επίσημες
αιτήσεις για ένταξη στους BRICS οι τάξεις της ένωσης αναπληρώθηκαν μόνο από 6 χώρες, γεγονός που με τη σειρά του καθορίζει τη σημασία της ανάπτυξης της μορφής και των παραμέτρων αλληλεπίδρασης με πολλά υποσχόμενα κράτη-εταίρους BRICS. Αυτό είναι επίσης ένα καθήκον για το επόμενο έτος της προεδρίας της Ρωσίας. Η πρόκληση της διατήρησης του μηνύματος της παγκόσμιας δέσμευσης της πλειοψηφίας παραμένει ακόμη και μετά από αυτό το κύμα επέκτασης.
Αυτά είναι απλώς βασικά ερωτήματα, χωρίς τα οποία θα είναι δύσκολο, αν όχι
αδύνατο, να καθιερωθούν κανονικές συζητήσεις και αλληλεπιδράσεις μέσα
στην ομάδα. Όμως το θέμα του περιεχομένου παραμένει επίκαιρο. Στην
τελευταία σύνοδο κορυφής στο Γιοχάνεσμπουργκ, ο Ρώσος Πρόεδρος
Βλαντιμίρ Πούτιν δήλωσε ότι το θέμα της προεδρίας του 2024 θα είναι: «Ενίσχυση της πολυμέρειας για δίκαιη παγκόσμια ανάπτυξη και ασφάλεια», που θα περιλαμβάνει τόσο την ανάπτυξη και τη συνέχεια των ζητημάτων που συζητήθηκαν προηγουμένως, όσο και τις κατευθύνσεις στις οποίες η Ρωσία έχει συσσωρεύσει σημαντικά βέλτιστες πρακτικές.
Σημειώστε ότι το θέμα της έναρξης του πλήρους έργου των BRICS στη νέα
σύνθεση μπορεί να χρησιμεύσει ως ένα είδος απάντησης στις συνεχιζόμενες
συζητήσεις για το πώς ακριβώς είναι απαραίτητο να μεταρρυθμιστεί το τρέχον
σύστημα διεθνών σχέσεων, για να καταλήξουμε σε συγκεκριμένες προτάσεις
συναίνεσης στη συνέχεια της φετινής δήλωσης σχετικά με την ανάγκη
επέκτασης του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, προσφέροντας
μεγαλύτερη φωνή στις αναπτυσσόμενες χώρες, κάτι που με τη σειρά του θα
επιτρέψει την πρόοδο σε άλλα προβλήματα που επηρεάζουν τον λεγόμενο φάκελο εξωτερικής πολιτικής.
Είναι ίσως δύσκολο να φανταστεί κανείς τη ρωσική προεδρία χωρίς να εξετάσει ενεργειακά ζητήματα. Η Διακήρυξη του Γιοχάνεσμπουργκ υποστήριξε ξεκάθαρα το δικαίωμα των χωρών να χρησιμοποιούν τη βέλτιστη ισορροπία
των ενεργειακών πηγών, λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές ανάγκες και
δυνατότητες, γεγονός που μας επιτρέπει να ελπίζουμε στην επικείμενη προεδρία για μια πλήρη σύλληψη των αρχών μιας δίκαιης ενεργειακής μετάβασης για τις χώρες της πλειονότητας του κόσμου. Μπορεί επίσης να σημειωθεί ότι η Ενεργειακή Ερευνητική Πλατφόρμα BRICS που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της Ρωσίας έδειξε τη χρησιμότητά της. Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπόψη τη συσσωρευμένη εμπειρία αλληλεπίδρασης, καθώς και ενόψει της επέκτασης των μελών των BRICS, συμπεριλαμβανομένων των βασικών ενεργειακών παραγόντων, θα ήταν δυνατό να αναβιώσει η ιδέα δημιουργίας στενότερης συνεργασίας στον τομέα αυτό και δημιουργίας Ενεργειακής Υπηρεσίας BRICS.
Όπως θυμόμαστε, από την αρχή των συναντήσεων σε μορφή BRICS, ένα από τα βασικά ζητήματα ήταν η μεταρρύθμιση του παγκόσμιου νομισματικού και
χρηματοπιστωτικού συστήματος και ο ρόλος του δολαρίου και των εθνικών
νομισμάτων στις διεθνείς συναλλαγές. Το 2009, χάρη στην ενεργό εργασία
όλων των χωρών BRICS, τόσο στην G20 όσο και απευθείας στο ΔΝΤ, κατέστη
δυνατή η προώθηση της αναθεώρησης των ποσοστώσεων υπέρ των
αναπτυσσόμενων χωρών. Τότε ήταν που οι χώρες BRICS προσέγγισαν συλλογικά το συνολικό μερίδιο αποκλεισμού στο Ταμείο. Όμως, παρά τις δεσμεύσεις να συνεχιστεί μια τέτοια αναθεώρηση σύμφωνα με τις νέες πραγματικότητες, η διαδικασία έχει σταματήσει. Πιθανώς, μια άλλη προσπάθεια επίτευξης θετικού αποτελέσματος θα πραγματοποιηθεί αυτό το φθινόπωρο, αλλά ακόμη κι αν είναι επιτυχής, οι BRICS θα έχουν ακόμα το
καθήκον να μεταρρυθμίσουν το διεθνές νομισματικό και χρηματοπιστωτικό
σύστημα αυξάνοντας τη φωνή των πλειοψηφικών χωρών του κόσμου και
ισοπεδώνοντας το πραγματικό δικαίωμα βέτο μιας χώρας.
Ένα ορισμένο άγχος της προεδρίας μπορεί επίσης να έγκειται στην προσοχή
που έλαβε η έναρξη λειτουργίας του νέου μέσου πληρωμών BRICS. Αν πριν
από δέκα χρόνια ήταν αρκετό να συμφωνηθεί ένας κοινός μηχανισμός για τη χρήση μιας δεξαμενής συναλλαγματικών αποθεμάτων και μια συμφωνία πλαίσιο για τη χρήση των εθνικών νομισμάτων, σήμερα χρειάζονται πιο
συγκεκριμένες αποφάσεις. Φυσικά, δεν μιλάμε για τη δημιουργία κάποιου
νέου νομίσματος BRICS. Ωστόσο, η ολοένα και πιο ενεργή χρήση του δολαρίου
και του συστήματος SWIFT ως όπλο κατά των διαφωνούντων ανάγκασε σαφώς
όχι μόνο τις χώρες που έχουν τεταμένες σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες,
αλλά και τους πιο πιστούς εθνικούς ηγέτες, να σκεφτούν την ισοπέδωση των
υπαρχόντων κινδύνων.
Ως εκ τούτου, ένα άλλο τεστ για την ικανότητα αποτελεσματικής ανταπόκρισης
στο περιβάλλον από την πλευρά των BRICS θα είναι η ευκαιρία να
συμφωνήσουμε στο πλαίσιο της ρωσικής προεδρίας για την έναρξη ενός
εναλλακτικού μέσου πληρωμών για τη σύνδεση. Μια σημαντική απόχρωση στη
διατήρηση της σταθερότητας ενός τέτοιου οργάνου μπορεί να είναι η
διαθεσιμότητα ορυκτών πόρων από τις χώρες BRICS, ειδικά επειδή η νέα
διαμόρφωση περιλαμβάνει το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής χρυσού,
ολόκληρη τη σειρά μετάλλων σπάνιων γαιών, περίπου το 80% του αλουμινίου
παραγωγής, σχεδόν το 45% των αποθεμάτων πετρελαίου (4 χώρες είναι
μεταξύ των δέκα κορυφαίων), περίπου το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής
σιταριού και ρυζιού. Το δολάριο, το οποίο σήμερα de facto είναι μια τέτοια
λογιστική μονάδα, όπως θυμόμαστε, δεν έχει υποστηριχθεί με τίποτα από τις
αρχές της δεκαετίας του 1970. Ως εκ τούτου, το καθήκον που αντιμετωπίζουν
οι BRICS είναι να διασφαλίσουν τη σταθερότητα και την προβλεψιμότητα του
εμπορίου και των επενδύσεων τόσο εντός όσο και εκτός των BRICS. Παρά την
πολυπλοκότητα, φαίνεται αρκετά ρεαλιστικό και η συνάφειά του
δικαιολογείται όχι μόνο από την τρέχουσα πολιτική κυρώσεων της Δύσης σε
σχέση με ορισμένες χώρες BRICS, αλλά και από την αντικειμενική ανάγκη
διασφάλισης ανεξάρτητης χρηματοπιστωτικής, εμπορικής και οικονομικής
ανάπτυξης που δεν ελέγχεται από τις αμερικανικές αρχές.
Επίσης, παρά το γεγονός ότι η δεύτερη στρατηγική οικονομικής εταιρικής
σχέσης BRICS θα ολοκληρωθεί μόλις το 2025, ήδη στο πλαίσιο της ρωσικής
προεδρίας, θα χρειαστεί να ξεκινήσουν ολοκληρωμένες εργασίες για μια νέα
στρατηγική, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες και τις φιλοδοξίες των
έντεκα μελών της διευρυμένης ομάδας. Αυτό θα απαιτήσει την ενεργό
συμπερίληψη της τροχιάς των εμπειρογνωμόνων στη διαδικασία
διαπραγματεύσεων και διαβουλεύσεων με τους αρμόδιους εμπειρογνώμονες
των έξι κρατών. Ειδικότερα, ένα σημαντικό μέρος της νέας στρατηγικής θα
πρέπει να αποτελεί στοιχείο της διασύνδεσης των μεταφορών και της
ανάπτυξης υποδομών των BRICS, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο της πρότασης που
ανακοίνωσε ο Πρόεδρος Πούτιν για τη δημιουργία επιτροπής για θέματα
μεταφορών και τη δημιουργία νέων βιώσιμων αρτηριών διαμετακόμισης τόσο
στην ευρύτερη περιοχή της Ευρασίας όσο και σε παγκόσμια κλίμακα.
Και φυσικά, λαμβάνοντας υπόψη τον περιεκτικό χαρακτήρα της ίδιας της
ένωσης, τα ανθρωπιστικά ζητήματα δεν είναι λιγότερο σημαντικά. Δεν θα
σταθώ εδώ σε όλα τα γεγονότα και τα θέματα που αναφέρονται στη σύνοδο
κορυφής, αλλά θα ήθελα να τονίσω την ανάγκη για πρόοδο στον τομέα της
εκπαίδευσης. Έτσι, φέτος, σε μια συνάντηση των αρμόδιων υπουργών, ήταν ακόμη δυνατό να συμφωνηθεί η ανάγκη δημιουργίας και έναρξης μιας
κατάταξης πανεπιστημίων BRICS, η οποία θα αποφύγει τις εθελοντικές
προσεγγίσεις στις περισσότερες από τις υπάρχουσες διεθνείς κατατάξεις, που
ελέγχονται και πάλι από τη Δύση. Φαίνεται ότι αυτό το εγχείρημα δεν μπορεί να καθυστερήσει και θα πρέπει να διατυπωθούν συγκεκριμένες προτάσεις ήδη από το επόμενο έτος με τη βοήθεια των κορυφαίων ειδικών στον τομέα της εκπαίδευσης από τις έντεκα χώρες. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη την επέκταση που έχει σημειωθεί, είναι σημαντικό να προταθούν όχι μόνο επιλογές για την επέκταση του Πανεπιστημίου του Δικτύου BRICS, αλλά και νέες έννοιες για το έργο του, προτάσεις για προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας για τη διευκόλυνση της έναρξης διπλού πτυχίου και δικτυακά προγράμματα, καθώς και ανάπτυξη και έναρξη ενός πλήρους προγράμματος κινητικότητας για τους μαθητές, τους δασκάλους και τους επιστήμονες των χωρών BRICS.
Όλα τα παραπάνω είναι μόνο η πρώτη προσέγγιση σε επιμέρους θέματα που
βρίσκονται στην ατζέντα του συλλόγου. Στην πραγματικότητα, σήμερα
γινόμαστε μάρτυρες μιας καμπής. Οι BRICS έχουν λάβει την ώθηση να κάνουν
μια πραγματική μετάβαση σε μια νέα, πιο δίκαιη παγκόσμια τάξη πραγμάτων.
Η ικανότητα των νέων BRICS να συνειδητοποιήσουν πλήρως τον εαυτό τους και να εκπληρώσουν την αποστολή της μετάβασης εξαρτάται από το πώς θα
θυμούνται οι απόγονοί μας τον 21ο αιώνα. Η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη
ξεκινήσει, αλλά είναι το 2024 που θα δείξει αν η Ρωσία, ως πρόεδρος και
ολόκληρο το BRICS, αντεπεξήλθαν σε αυτό το μη τετριμμένο καθήκον.
Erol User