Έλλειμμα ρεκόρ και πρωτοανούς ύψους 61 εκατ. ευρώ, δύο φορές μεγαλύτερο σε σχέση με τα αποτελέσματα της φετινής τρέχουσας χρήσης, προβλέπει για το 2017 ο προϋπολογισμός της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), η οποία διαχειρίζεται το μετρό, τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και το τραμ.
Βουλιάζουν στα χρέη όλοι οι οργανισμοί συγκοινωνίας στην Αττική, όπου τα φαινόμενα των επιβατών που δεν πληρώνουν εισιτήριο και όσων δεν ανανεώνουν τις κάρτες τους έχουν καταντήσει μάστιγα, μια τεράστια οικονομική αιμοραγία.
Σύμφωνα με Τα Νέα, τα έξοδα εκμετάλλευσης της ΣΤΑΣΥ για την ερχόμενη χρονιά προϋπολογίζονται στα 187,319 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας σημαντικά τα αντίστοιχα έσοδά της που αναμένεται να ανέλθουν στα 126,241 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι το 2016 η ΣΤΑΣΥ αναμένεται να κλείσει με ζημίες ύψους 32,5 εκατ. ευρώ, ενώ και το 2015 εμφάνισε ζημίες ύψους 24,5 εκατ. ευρώ (έναντι κερδών 2,5 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός)!
Υπενθυμίζεται ότι το 2013 και το 2014 η ΣΤΑΣΥ είχε πετύχει να περάσει για πρώτη φορά σε λειτουργική κερδοφορία, γεγονός που την απάλλαξε από την ανάγκη κρατικής χρηματοδότησης!
Αντίθετα, το 2016 εξασφάλισε με τη μορφή κρατικής επιδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό ποσό 1,2 εκατ. ευρώ. Τα έσοδά της για το τρέχον έτος αναμένεται να ανέλθουν στα 111,5 εκατ. ευρώ και τα έξοδά της στα 144 εκατ. ευρώ.
Τα μεγέθη της ΣΤΑΣΥ, όπως και των άλλων συγκοινωνιακών φορέων, επηρεάστηκαν δυσμενώς από την εκτίναξη της εισιτηριοδιαφυγής που αντιμετωπίζεται πλέον παθητικά – μέχρι την έλευση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου – και από τις δωρεάν μετακινήσεις των ανέργων, τις οποίες τα υπουργεία που ασκούν κοινωνική πολιτική (Εργασίας, Παιδείας, Δημόσιας Τάξης κ. α) έχουν σταματήσει προ πολλού να επιδοτούν.
Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ προσδοκά ότι με τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2017 θα περιοριστεί η εισιτηριοδιαφυγή. Ωστόσο, χωρίς την πρόβλεψη κρατικής επιδότησης, το έλλειμμα της ΣΤΑΣΥ για το 2017 προβλέπεται να ανέλθει στα 61,07 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η εταιρεία αναμένεται να εισπράξει 115,8 εκατ. ευρώ από πωλήσεις εισιτηρίων, με τα συνολικά έσοδα εκμετάλλευσης να ανέρχονται στα 126,24 εκατ. ευρώ και τα λειτουργικά έξοδά της να εκτινάσσονται στα 187,31 εκατ. ευρώ.
Η μισθολογική δαπάνη της ΣΤΑΣΥ θα διαμορφωθεί στα 83,02 εκατ. ευρώ, οι αμοιβές τρίτων στα 2,84 εκατ. ευρώ και το κόστος ενοικίων, ρεύματος, ασφαλίστρων κ.ά. στα 34,62 εκατ. ευρώ.