To Ψηφιακό Μετασύμπαν (The Metaverse): Μία Διαφορετική Οπτική

Ο όρος Metaverse έχει γίνει αμφιλεγόμενο θέμα συζητήσεων το τελευταίο διάστημα, με πολλούς κολοσσούς της τεχνολογίας όπως Facebook και Microsoft να προβάλλουν αξιώσεις. Όμως τι ακριβώς είναι το Metaverse;
Η χρήση του όρου “metaverse” -ο οποίος χρησιμοποιήθηκε το 1992 στη νουβέλα επιστημονικής φαντασίας “Snow Crash- αποδίδεται στον συγγραφέα Neal Stephenson. Οραματίστηκε avatars που μοιάζουν ζωντανά και τα οποία ζουν σε πραγματικά τρισδιάστατα (3D) κτήρια και άλλα περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας. Αντίστοιχα, με μία τεχνική έννοια, το Metaverse είναι ένα άλλο όνομα για το Διαδίκτυο των πάντων( Internet of Everything (#IoE), μία έννοια που ξεκίνησε στις αρχές του 2000, οδηγώντας στο Διαδίκτυο των πραγμάτων ( the Internet of Things (#IoT) και τις εφαρμογές του –μία περιορισμένη έκδοση του IoE. Από τότε, πολλές εξελίξεις, έχουν γίνει ορόσημο στο δρόμο προς μία πραγματικότητα Metaverse, έναν online ψηφιακό κόσμο ο οποίος ενσωματώνει την διογκωμένη πραγματικότητα (AR), την εικονική πραγματικότητα (VR), τα τρισδιάστατα ολογραφικά (3D holographic) avatars, video, και άλλα μέσα επικοινωνίας. Καθώς το Metaverse επεκτείνεται, θα προσφέρει έναν υπερ-πραγματικό εναλλακτικό κόσμο ή αυτό που ονομάζουν οι οπαδοί του Comic παράλληλο σύμπαν. Όμως η περιγραφή είναι σαν να μιλάμε για το “Frontend” στην εξέλιξη των εφαρμογών απλά χωρίς να εξηγούμε το “Backend” των εφαρμογών. Για να καταλάβουμε την πλευρά της καινούργιας έκδοσης X-verse, χρειάζεται να δούμε το Metaverse από μία διαφορετική οπτική.
Διαφορετική Προοπτική του Metaverse
Το Metaverse “φέρνει κοντά ανθρώπους, διαδικασίες, δεδομένα και πράγματα (πραγματικά και εικονικά) για να κάνει τις διαδικτυακές συνδέσεις πιο σχετικές και πολύτιμες από πριν-μετατρέποντας τις πληροφορίες σε πράξεις οι οποίες δημιουργούν καινούργιες δυνατότητες, πιο γεμάτες εμπειρίες και -άνευ προηγουμένου- οικονομική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις, τους ανθρώπους και τις χώρες”. Με απλούς όρους, το Metaverse είναι η έξυπνη σύνδεση ανθρώπων, διαδικασιών, δεδομένων και πραγμάτων. Περιγράφει έναν κόσμο όπου δισεκατομμύρια αντικείμενα έχουν αισθητήρες για να εντοπίσουν, να μετρήσουν και να αξιολογήσουν την κατάστασή τους, όλα συνδεόμενα σε δημόσια ή ιδιωτικά δίκτυα χρησιμοποιώντας standard και αποκλειστικά/ιδιωτικά πρωτόκολλα. Οι κύριοι πυλώνες του #Metaverse, όπως φαίνονται στο σχήμα 1, είναι:

  • Άνθρωποι: συνδέονται μεταξύ τους με πιο σχετικούς, πολύτιμους τρόπους.
  • Δεδομένα: η μετατροπή δεδομένων σε πληροφορίες για τη λήψη καλύτερων αποφάσεων
  • Διαδικασίες: η ταυτόχρονη μεταφορά των σωστών πληροφοριών στο σωστό άνθρωπο (ή μηχάνημα) .

Πράγματα: φυσικές και εικονικές συσκευές και αντικείμενα συνδεδεμένα στο Internet και μεταξύ τους για τη λήψη έξυπνων αποφάσεων.

Σχήμα 1: Οι πυλώνες του Metaverse.

Προκλήσεις που αντιμετωπίζει το Metaverse

Καμία νέα τεχνολογία ή έννοια δεν γίνεται να μην αντιμετωπίσει προκλήσεις,και το Metaverse δεν αποτελεί εξαίρεση :

1. Διαχείριση Ταυτότητας(Identity Management):είναι δύσκολο να επιβεβαιώσουμε την ταυτότητα χρήστη στις εφαρμογές του τρέχοντος Web 2.0. Με το Metaverse, το πρόβλημα διογκώνεται καθώς επεκτείνουμε τη χρήση των προϊόντων και υπηρεσιών. Το τελευταίο πράγμα που θέλουμε είναι να δημιουργήσουμε μία Άγρια Δύση στο Metaverse.
2. Σιγουριά, Ασφάλεια και Ιδιωτικότητα (Security, Safety and Privacy (SSP): Καθώς οι συσκευές/άνθρωποι συνδέονται πολύ περισσότερο και συλλέγουμε περισσότερα δεδομένα,επιταχύνοντας την εξάπλωση του Metaverse με μία ταχύτητα κοντά στην ταχύτητα του πραγματικού σύμπαντος, θα ενταθούν επίσης και οι ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια, τη σιγουριά και την ιδιωτικότητα. Το πώς οι εταιρίες θα αποφασίσουν να εξισορροπήσουν αυτές τις ανησυχίες των πελατών με αυτόν τον πλούτο δεδομένων του Metaverse θα αποβεί εξαιρετικά κρίσιμο για το μέλλον του Metaverse και, το πιο σημαντικό όλων, την εμπιστοσύνη των πελατών στο Metaverse και σε οποιεσδήποτε μελλοντικές εκδόσεις X-verse .
3. Χρηματοδότηση στο Metaverse : η χρήση κρυπτονομίσματος είναι -από μόνη της- μία πρόκληση. Η χρήση του ως τρόπος πληρωμής στο Metaverse θα προσφέρει περισσότερες επιπλοκές σε αυτό που ακόμα είναι ένα σύστημα πληρωμής χωρίς κανονισμούς.Μία από τις επιλογές που έχουμε για να ξεπεράσουμε κάτι τέτοιο είναι να σκεφτούμε το ψηφιακό νόμισμα της Κεντρικής Τράπεζας #CBDC (Central Bank Digital Currency)
4. Νομοθεσία, Κανονισμοί και Προστασία:αυτός ο νέος κόσμος δίνει στο νόμο καινούργια περιοχή να εξερευνήσει και να ορίσει τα υπεύθυνα μέρη ούτως ώστε να δημιουργήσει νέους κανονισμούς για να προστατεύσει όλους όσους χρησιμοποιούν
το Metaverse, συμπεριλαμβανομένων των Intellectual Properties με τις νεοφυείς επιχειρήσεις όπως οι #NFT
5. Ο συναισθηματικός και ψυχικός αντίκτυπος του να ζεις στο Metaverse: τα ίδια θέματα της αδιάκοπης χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του online παιχνιδιού θα μεταφερθούν στο Metaverse σε μεγαλύτερη κλίμακα με μία άλλη διάσταση που προστίθεται με αλληλεπιδράσεις πραγματικού χρόνου,κάτι το οποίο θα μπορούσε να δημιουργήσει πολλά ψυχικά θέματα στον πραγματικό κόσμο,και η γραμμή ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό δεν θα είναι ευδιάκριτη με πράξεις και λόγια που θα χρησιμοποιούνται και στους δύο κόσμους.

6. Τυποποίηση του Metaverse (Standardization of the
Metaverse): αυτό είναι συνήθως ένα από τα δυσκολότερα σημεία στα πρώτα στάδια οποιασδήποτε νέας τεχνολογίας, διότι όλοι θέλουν να είναι “πρότυπο” και να κυριαρχήσουν στην αγορά.Τα πρότυπα θα καλύψουν όλα τα hardware/software λογισμικά προγράμματα, διαδικασίες,πρωτόκολλα και θα κάνουν την διαλειτουργικότητα θεμελιώδη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του Metaverse.

Το Μέλλον;

Τα δεδομένα είναι ενσωματωμένα σε οτιδήποτε κάνουμε. Κάθε επιχείρηση χρειάζεται τη γεύση της στρατηγικής δεδομένων, η οποία απαιτεί γενικό συντονισμό δεδομένων. Το Metaverse θα δημιουργήσει δεκάδες εκατομμύρια νέα αντικείμενα και αισθητήρες και όλα θα παράγουν δεδομένα πραγματικού χρόνου τα οποία θα προσθέσουν περισσότερη αξία στα προϊόντα και στις υπηρεσίες τους για όλες τις εταιρίες οι οποίες θα χρησιμοποιούν το Metaverse ως άλλη μία λεωφόρο της επιχείρησης τους. Σαν αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις θα κάνουν εκτενή χρήση της τεχνολογίας. Συνεπώς, θα υπάρξει μία ευρύτερη γκάμα προϊόντων που θα πωλούνται σε διάφορες αγορές, κάθετα και οριζόντια, μία ατέλειωτη λίστα προϊόντων και υπηρεσιών. Για παράδειγμα,στο ηλεκτρονικό εμπόριο ( E-commerce), το Metaverse προσφέρει μία ολοκαίνουργια δίοδο για ψηφιακά αγαθά με έναν σύγχρονο τρόπο αντί για τον παραδοσιακό δισδιάστατο ( 2D ) τρόπο αγορών. Στο ανθρώπινο δυναμικό (HR), σημαντικές εκπαιδευτικές δεξιότητες θα πραγματοποιούνται με εικονική πραγματικότητα (#VR) και διογκωμένη πραγματικότητα (#AR) -οι οποίες θα παρέχουν οδηγίες σε περιβάλλον πραγματικού κόσμου δίνοντας βήμα βήμα οδηγίες για της συναρμολόγηση ενός περίπλοκου μηχανήματος ή πώς να λειτουργήσει κάποιος μία συσκευή ή να δοκιμάσει ένα καινούργιο προϊόν –τα πάντα θα γίνονται με εικονικά αντικείμενα στην καρδιά του Metaverse. Ενώ στις πωλήσεις και στο marketing, η εικονική σύνδεση με τους πελάτες και η ανταλλαγή της εικονικής εμπειρίας του προϊόντος ή της υπηρεσίας θα είναι παρόμοια με τις εικονικές συναντήσεις μας κατά τη διάρκεια των δύο προηγούμενων χρόνων εν μέσω Covid, το Metaverse θα κάνει αυτή τη διαδικασία περισσότερο πραγματική και παραγωγική. Τα προϊόντα Crypto , συμπεριλαμβανομένων και των NFT, θα αποτελούν γηγενή προϊόντα του Metaverse, προσθέτοντας άλλο ένα τετράγωνο στο πάζλ του Web 3.0 .

Το μέγεθος Αγοράς του Metaverse

Η πανδημία μας ανάγκασε να είμαστε πολύ περισσότερο online και να δεχόμαστε πολλές δραστηριότητες να είναι εικονικές, κάτι το οποίο ήταν σαν επισκόπηση για το δισδιάστατο Metaverse. Το πραγματικό Metaverse είναι τρισδιάστατο ( 3D ) με το χρόνο να αποτελεί την 4η διάσταση. Ακόμη στο Metaverse, ελέγχουμε το χρόνο και το χώρο διότι ενσωματώνουμε και τις δύο διαστάσεις στο Metaverse.

Τέλος, όπως και στο Cloud Computing,θα έχουμε Private-Metaverse, Hybrid-Metaverse και Public-Metaverse με όλες τις πιθανές εφαρμογές και υπηρεσίες κάθε είδους. Οι εταιρίες θα επωφεληθούν από όλες τις επιλογές που βασίζονται στις δυνατότητές τους και στις ανάγκες τους . Ο κύριος στόχος εδώ είναι να αντιληφθούμε το Metaverse ως μία υπηρεσία (MaaS) και να δούμε την ταμπέλα ́ πιστοποιημένο από το Metaverse ́ (Metaverse Certified) σε προϊόντα και υπηρεσίες.

 

Erol User

SHARE