Οι χρεώσεις των τραπεζών σε κάρτες και POS

[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20px” padding_bottom=”20px” padding_left=”0px” padding_right=”0px” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]DEBATE: Οι χρεώσεις των τραπεζών σε κάρτες και POS[/title][fusion_text]Παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, εξακολουθεί να παραμένει κερδοσκοπική η συμπεριφορά των τραπεζών στις συναλλαγές με πλαστικό χρήμα. Η αντιπαράθεση βουλευτού του ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ με τον αρμόδιο υπουργό Γ. Σταθάκη.[/fusion_text][one_half last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”0px 30px 0px 0px ” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Χαρά Κεφαλίδου: Βουλευτής Δράμας, ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ[/title][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”2px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] xara-kefalidou[/imageframe][fusion_text]«Συζητάμε, με καθυστέρηση είναι γεγονός –δυστυχώς όμως εξακολουθεί να είναι πολύ επίκαιρη η ερώτηση που σας έχω καταθέσει, κύριε Υπουργέ-, σχετικά με τις ληστρικές χρεώσεις των τραπεζών σε ό,τι αφορά τις συναλλαγές με πλαστικό χρήμα.

Μεγάλη είναι η συζήτηση και για το θέμα που συζητάμε εμείς σήμερα. Η υποχρεωτική χρήση των τραπεζικών καρτών –χρεωστικών και πιστωτικών- στις συναλλαγές των πολίτων πολύ σωστά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέτρο αντιστάθμισης του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής. Έχουμε, παράλληλα, και τις δικές σας δηλώσεις, μέσα στον Δεκέμβρη του 2015 ότι θα έρθουν άμεσα διατάξεις στη Βουλή που θα συνδέουν το αφορολόγητο με τη χρήση του πλαστικού χρήματος.

Φυσικά, είμαστε πολύ θετικοί σε όποια πρωτοβουλία –και τη στηρίζουμε- μπορεί και να περιορίσει τη φοροδιαφυγή και να δημιουργήσει μια καλύτερη εικόνα σε ό,τι αφορά τις μαύρες συναλλαγές, δηλαδή τη μαύρη εργασία ουσιαστικά.

Η Κυβέρνηση, όμως, εδώ έρχεται και λειτουργεί ανάποδα. Πρώτα εξαγγέλλει, δημιουργεί την
υποχρεωτικότητα χρήσης του πλαστικού χρήματος στις συναλλαγές –και αυτό το βάρος δυστυχώς το επωμίζονται οι πολίτες, οι επιτηδευματίες- και στη συνέχεια έρχεται να σκεφτεί με ποιον τρόπο θα μειώσει το κόστος των προμηθειών των τραπεζών.

Ξέρετε πάρα πολύ καλά, γιατί ο Τύπος, νομίζω, δημοσιεύει άρθρα συνέχεια για το θέμα, ότι μιλάμε για ποσοστά της τάξης του 3 % ανά συναλλαγή. Και φυσικά ποιοι είναι οι κερδισμένοι αυτής της διαδικασία ς; Οι πολίτες; Όχι, φυσικά. Οι τράπεζες, οι οποίες ομολογούν στο πρώτο τρίμηνο μετά την εφαρμογή των capital controls ότι τα έσοδα από αυτές ακριβώς τις προμήθειες έχουν ξεπεράσει τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Μιλάμε για τις τέσσερις μεγάλες τράπεζες.

Θέλω, λοιπόν, να σας ρωτήσω, πέρα από τον Κανονισμό που από τις 9 Δεκεμβρίου θα έπρεπε να είναι σε εφαρμογή, τι έχει κάνει η Κυβέρνηση μέχρι σήμερα για να αντιμετωπίσει αυτό το τεράστιο θέμα που ακουμπά τους πάντες;

(Δευτερολογία)

Κύριε Υπουργέ, ομολογώ ότι η σωρεία ερωτήσεων που γίνονται και από συναδέλφους του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και άλλων κομμάτων δείχνουν ότι πραγματικά αυτό που έχει γίνει μέχρι σήμερα δεν ικανοποιεί, όπως δεν ικανοποιούν και αυτά που σήμερα μας λέτε ως πρωτοβουλίες που έχουν παρθεί. Διότι πολύ απλά θα σας πω ότι το 0,2% και το 0,3% που είναι αυτό που η Οδηγία ορίζει κι έπρεπε από τις 9 Δεκεμβρίου να έχει ισχύσει είναι όνειρο θερινής νυκτός.

Θα σας πω εγώ τι συμβαίνει πολύ απλά σε έναν ελεύθερο επαγγελματία. Ας πάρουμε το παράδειγμα ενός συμβολαιογράφου. Τυχαίνει να ξέρω την περίπτωση. Μου χρειάστηκε πρόσφατα.

Ένας συμβολαιογράφος, λοιπόν, έχει ένα κομμάτι καθαρής αμοιβής, ένα κομμάτι ΦΠΑ 23% και πληρώνει και 15% στο Ταμείο Νομικών. Ας πούμε λοιπόν ότι μιλάμε για μια αμοιβή της τάξης των 2.000 ευρώ. Από αυτήν την αμοιβή, τα τετρακόσια εξήντα ευρώ είναι ο ΦΠΑ. Τα 231 ευρώ είναι οι φόροι υπέρ τρίτων. Η πραγματική του αμοιβή είναι 1309 ευρώ. Αν η τράπεζα έχει κόστος συναλλαγής περίπου 2% -γιατί εκεί περίπου βρίσκεται- μιλάμε για άλλα 40 ευρώ για τα χρήματά του, που δεν είναι καν αμοιβή, αλλά είναι φόρος υπέρ τρίτων.

Θα έπρεπε με βάση τον κανονισμό να είναι στο 0,2% ή στο 0,3% της αξίας της συναλλαγής. Είναι όμως στην ευχέρεια του κάθε τραπεζίτη, πώς θα το ορίσει. Όταν πας μόνος σου στην τράπεζα ως επιστήμονας, ελεύθερος επαγγελματίας, το καλύτερο deal που μπορείς να πετύχεις είναι να το κατεβάσεις στο 1%, αν πας μέσω δικηγορικού συλλόγου. Το υπόλοιπο όμως, σας λέω, είναι στο 2%.

Θα σας πω και στην πραγματικότητα τι συμβαίνει. Υπάρχει η χρέωση για τα μηχανάκια. Τα POS τα χρεώνουν 9 έως 11 ευρώ ανά μήνα. Η συναλλαγή είναι 2% και 0,70% είναι το τέλος συναλλαγής. Το χειρότερο ξέρετε ποιο είναι; Ανθρώπους, οι οποίοι δεν πρόκειται να βάλουν τα λεφτά καθαρά στην τσέπη, τους αναγκάζετε να κάνουν και τον άμισθο ταμία του Δημοσίου. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο στους φαρμακοποιούς, στους μηχανικούς και στους ανθρώπους που υποτίθεται είναι επιστήμονες και ελεύθεροι επαγγελματίες. Αυτό συμβαίνει και σε περιπτεράδες, σε ταξιτζήδες.

Κι αν, όπως μας λέτε, ο ΣΥΡΙΖΑ μεροληπτεί προς τα κάτω, θέλω να μου πείτε γιατί στα περίπτερα οι άνθρωποι έχει νόημα να δουλεύουν από τη νύχτα έως τη νύχτα, όταν το μεικτό περιθώριο κέρδους είναι 4% και μ’ αυτά τα μηχανήματα, τα POS , έχουν 2% οπωσδήποτε για να μπορέσουν να λειτουργήσουν επί της λιανικής.

Και να σας πω και κάτι: Χρησιμοποίησα ταξί. Στην ελάχιστη αμοιβή τους, που είναι τα 3,50 ευρώ, τελικά στην τσέπη τους μπαίνουνε 2,80 ευρώ. Και μάλιστα μου είπε ο ταξιτζής, έτσι για να καταλαβαίνουμε και την καθημερινότητα μας: «Κυρία μου, θα σας βάλω black list , για να μην σας ξαναπάρω, γιατί εσείς πληρώνετε με πλαστικό χρήμα και όλο αυτό το κόστος αναγκάζομαι να το απορροφήσω εγώ και δεν με συμφέρει».

Επομένως, μην καταντήσουμε, κύριε Υπουργέ, να λέμε στο τέλος «Βοήθα με φτωχέ, να μη σε φτάσω», γιατί εκεί πάμε τα πράγματα.

Και πολύ καλά κάνουν οι τράπεζες και λειτουργούν στον ανταγωνισμό και κάνουν σωστά τη δουλειά τους, πολύ σωστά κάνει και ο καταναλωτής, ο οποίος σε κοιτάει με μισό μάτι όταν του λες ότι δεν έχω βάλει ακόμη POS . Και μην ξεχνάτε ότι δεν υπάρχουν και κάποιοι επιτηδευματίες που είναι στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ και τους απαγορεύει η τράπεζα να βάλουν αυτά τα περίφημα μηχανήματα. Έχουμε κι εκεί ένα πρόβλημα.

Αλλά το θέμα είναι τι κάνει η Κυβέρνηση, η οποία Κυβέρνηση πριν ακόμη εξετάσει το θέμα και πριν καταλάβει όλες τις διαστάσεις του προβλήματος, προέβη σε εξαγγελίες, έκανε μια τεράστια καμπάνια, χωρίς να έχει τη δυνατότητα να το υποστηρίξει και χωρίς να μπορεί να ελέγξει τις μεγάλες και υπέρογκες προμήθειες των τραπεζών.

Με πολύ απλά λόγια: Καλοί οι κανονισμοί, καλές οι υπουργικές αποφάσεις, καλά τα παρατηρητήρια που μας είπατε, εδώ όμως αυτό που χρειάζεται είναι να μπορέσει πριν κανείς νομοθετήσει, να έχει δει όλες τις παραμέτρους. Και αυτό που λείπει, κύριε Υπουργέ, είναι η κανονικότητα που λείπει και από όλες σας τις εξαγγελίες».[/fusion_text][/one_half][one_half last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”0px 0px 0px 30px” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Γ. Σταθάκης: Υπ. Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού[/title][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”2px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] stathakis[/imageframe][fusion_text]«Το πρώτο θέμα αφορά την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, τη χρέωση δηλαδή του 0,2% και 0,3%, που αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία στηρίζονται αυτές οι χρεώσεις. Τώρα, από εκεί και πέρα, παρακολουθούμε την ίδια την εξέλιξη των χρεώσεων.

Οι χρεώσεις έχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με το μέγεθος των επιχειρήσεων. Όπως ξέρετε είναι πολύ κάτω από το 1% για τις πολύ μεγάλες εταιρίες λιανικής πώλησης, είναι στο 0,46%. Αυξάνουν μέχρι και το ποσοστό που είπατε για πολύ μικρές επιχειρήσεις. Ο μέσος όρος αυτή τη στιγμή –και αυτό είναι το ένα δεδομένο το οποίο μας απασχολεί- είναι κοντά στο 1,5%, τουλάχιστον με βάση τα τελευταία στοιχεία, με μια τάση μ είωσης του ποσοστού των χρεώσεων όσο επεκτείνεται η αγορά χρήσης του πλαστικού χρήματος. Άρα, το ένα δεδομένο είναι η αποκατάσταση της αλήθειας, δηλαδή ποια είναι τα πραγματικά δεδομένα και πώς γίνονται οι χρεώσεις.

Στο συγκεκριμένο μέτρο, στον συγκεκριμένο τομέα, η Κυβέρνηση, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή μελετά την άμεση δημιουργία παρατηρητηρίου τραπεζικών χρεώσεων για το βασικό κόστος συναλλαγών αυτού του τύπου στο γνωστό Παρατηρητήριο Τιμών του καταναλωτή, το οποίο θα απεικονίζει απευθείας την κατάσταση και τις χρεώσεις όπως εφαρμόζονται από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες.

Έρχομαι στο δεύτερο στοιχείο το οποίο θα μειώσει σημαντικά τις χρεώσεις και για το οποίο είμαστε σε συζητήσεις. Ένα μεγάλο μέρος των χρεώσεων προκύπτει από το γεγονός ότι χρησιμοποιούμε αποκλειστικά ξένες εταιρείες χρέωσης και διαχείρισης των πιστωτικών αυτών συναλλαγών.

Ένα από τα μέτρα που συζητείται σοβαρά είναι η εμφάνιση ελληνικής κάρτας, η οποία θα απομειώσει σημαντικά και το κόστος από τις χρεώσεις αυτές που εμπλέκουν πλέον τον καταναλωτή, την επιχείρηση, αλλά και τη συγκεκριμένη κάρτα. Γιατί συνήθως –επαναλαμβάνω- και οι τέσσερις τράπεζες συνεργάζονται με ξένες κάρτες, προκειμένου να διαχειρίζονται αυτό το σύστημα.

Το τελευταίο μέτρο αφορά την ίδια τη διοικητική παρέμβαση. Όπως ξέρετε, οι κανόνες εδώ παραμένουν κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Είναι δύσκολο να υπάρξει διοικητικός προσδιορισμός της τιμής.

Δίνεται αυτή η δυνατότητα, όμως, υπό εξαιρετικές συνθήκες. Και αν και εφόσον η πορεία των χρεώσεων αποκλίνει για οποιονδήποτε λόγο από αυτό που θεωρούμε –ή θεωρούν οι περισσότεροι- φυσιολογικό, δηλαδή οι χρεώσεις να κινούνται στο 0,5% έως το 1,5%, το οποίο είναι περίπου ο μέσος όρος ο ευρωπαϊκός, το 1,3%, αν δηλαδή υπάρχουν ή παραμείνουν ισχυρές αποκλίσεις, θα υπάρξει διοικητική παρέμβαση οροφής για να μην υπάρχει απόκλιση από αυτό που θεωρείται φυσιολογική τιμολόγηση.

Σε αυτήν την περίπτωση υπάρχουν και τα αντίστοιχα διοικητικά πρόστιμα. Σε κάθε περίπτωση, τα διοικητικά πρόστιμα μπορούν να επιβληθούν και σήμερα, αν υπάρχουν φαινόμενα αδικαιολόγητων υψηλών χρεώσεων.

(Δευτερολογία)

Η Κυβέρνηση, επαναλαμβάνω, παρεμβαίνει όταν υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Εφόσον συμμερίζεστε κι εσείς και τις προθέσεις της Κυβέρνησης για τη γενικευμένη χρήση του πλαστικού χρήματος ως μέτρο μείωσης της φοροδιαφυγής, επίσης συμμερίζεστε την άποψη ότι διευκολύνει την ίδια τη συναλλακτική διαδικασία για το σύνολο των πολιτών, είμαστε συνεπώς στην ίδια κατεύθυνση για το πώς αντιμετωπίζεται αυτό το θέμα.

Σας επαναλαμβάνω: Έχουμε τα δεδομένα, για να μην μιλάμε στον αέρα, από τη μοναδική έρευνα που έχουμε αυτή τη στιγμή, από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών. Αυτό ταξινομεί τις επιχειρήσεις και τις χρεώσεις. Υπενθυμίζω ότι το 35% των επιχειρήσεων είναι κάνω από 1%, είναι ανάμεσα στο 0,5% και στο 1%, που θεωρείται φυσιολογικό. Το 0,2% και το 0,3% είναι η βάση πάνω στην οποία γίνονται οι επιπρόσθετες χρεώσεις προμήθειας που αφορούν τη λειτουργία του συστήματος. Το 0,2% και το 0,3% αφορά την οροφή πάνω στην οποία μπορεί να βάλει από κει και πέρα τις αναγκαίες δαπάνες η τράπεζα, το πραγματικό κόστος δηλαδή.

Άρα το 40% των επιχειρήσεων σύμφωνα με τη μελέτη που έχουμε στα χέρια μας κινείται στο 0,5% έως 1%, άρα είναι κάτω από το 1%. Στο 60% των επιχειρήσεων είναι οροφή το 1,5%. Υπάρχει ένα 5% που έχει επιβαρύνσεις, αυτές που υπονοήσατε, κοντά στο 3% και αυτό θεωρούμε ότι είναι απαγορευτικό. Πρέπει να εξοβελιστούν από την αγορά αυτού του τύπου οι χρεώσεις. Αυτό είναι το κομμάτι που, αν χρειαστεί, θα παρέμβουμε.

Επαναλαμβάνω, η διεύρυνση της χρήσης ρίχνει το κόστος και θα το ρίξει κι άλλο. Η εμφάνιση ελληνικής κάρτας θα ρίξει το κόστος και θα το ρίξει πολύ σημαντικά. Τρίτον, το παρατηρητήριο τιμών θα είναι ένας καλός οδηγός για τους επαγγελματίες και για όλους τους συναλλασσόμενους στο να παρακολουθούν την πραγματική εξέλιξη των προμηθειών. Τέταρτον, όπου, εάν και εφόσον χρειάζεται να παρέμβει η Κυβέρνηση σε ένα πεδίο στο οποίο –επαναλαμβάνω- είναι ελεύθερος ο ανταγωνισμός, θα το κάνει για χάρη της προστασίας των επαγγελματιών και των χρηστών των καρτών.»[/fusion_text][/one_half][/fullwidth]