Τι να περιμένουμε από τον ειδικό απεσταλμένο της Ε.Ε. για τις κυρωσεις

Είναι απαραίτητο να εγκαταλείψουμε τις ιδιότροπες διαθέσεις σχετικά με το νέο της πολιτικής της ΕΕ. Αν και υστερεί πολύ σε σχέση με τις ΗΠΑ όσον αφορά την εμπειρία και την επιβολή των κυρώσεων, η ΕΕ θα συνεχίσει να επενδύει στην πολιτική κυρώσεων που εφαρμόζει.
Η γραφειοκρατία της Ευρωπαϊκής Ένωσης δημιούργησε μια νέα θέση: τον Διεθνή Ειδικό Απεσταλμένο για την εφαρμογή των κυρώσεων της ΕΕ. Τη θέση αυτή θα αναλάβει ο David O’Sullivan, ο οποίος στο παρελθόν διετέλεσε πρέσβης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τι σημαίνει ο διορισμός, τι θα κάνει ο νέος αξιωματούχος και πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι η δραστηριότητά του για τους πολιτικούς στόχους της ΕΕ;
Η σύσταση της θέσης αυτής σχετίζεται άμεσα με τη Ρωσία. Οι κυρώσεις κατά της Μόσχας αποτελούν μία από τις σημαντικότερες προτεραιότητες της ΕΕ. Ο όγκος των περιορισμών που έχουν επιβληθεί κατά της Ρωσίας υπερβαίνει κατά πολύ όλα όσα έχει επιβάλει η ΕΕ σε όλες τις άλλες δικαιοδοσίες μαζί. Αυτό περιλαμβάνει οικονομικές κυρώσεις μεγάλης κλίμακας, αυστηρούς περιορισμούς στην προμήθεια ενός ευρέος φάσματος αγαθών και τεχνολογίας, απαγορεύσεις στην αγορά ενός εντυπωσιακού φάσματος ρωσικών αγαθών, περιορισμούς στις μεταφορές, απαγορεύσεις έκδοσης βίζας κ. ο. κ. Οι κυρώσεις της ΕΕ συντονίζονται στενά με τα περιοριστικά μέτρα των Ηνωμένων Πολιτειών, του Ηνωμένου Βασιλείου, του Καναδά, της Ελβετίας, της Ιαπωνίας, της Αυστραλίας και ορισμένων άλλων δυτικών χωρών. Το επίπεδο αυτού του συντονισμού έχει ελάχιστα προηγούμενα. Πριν από την έναρξη της ειδικής επιχείρησης στην Ουκρανία, υπήρχαν περισσότερες διαφορές μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ σχετικά με τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Τώρα οι δυτικοί εμπνευστές των περιοριστικών μέτρων βαδίζουν στο ίδιο μήκος κύματος.

Το πρώτο καθήκον του ειδικού αντιπροσώπου για τις κυρώσεις, κατά πάσα πιθανότητα, θα είναι ακριβώς η συνεργασία με τους συμμάχους. Παρά το υψηλό επίπεδο ενοποίησης, πολλά ερωτήματα παραμένουν σχετικά με την εφαρμογή των κυρώσεων που έχουν εγκριθεί, την αμοιβαία συμφωνία για νέες δέσμες μέτρων και τη βαθμονόμηση των κυρώσεων, λαμβάνοντας υπόψη την πιθανή ζημία για τους ίδιους τους εμπνευστές. Ταυτόχρονα, ο ειδικός απεσταλμένος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επίλυση άλλων προβλημάτων.
Πρώτα απ’ όλα, μιλάμε για διπλωματικό έργο με χώρες που δεν έχουν εφαρμόσει τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και συνεχίζουν ενεργά να συναλλάσσονται με τη Μόσχα, υπονομεύοντας έτσι την απομόνωσή της. Το πρωταρχικό καθήκον στον τομέα αυτό θα είναι να πεισθούν όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες να εφαρμόσουν επίσημα το καθεστώς κυρώσεων της ΕΕ. Το μοντέλο προμήθειας συμμόρφωσης έχει εκπονηθεί εδώ και πολύ καιρό. Όμως δεν πρέπει να αναμένονται μεγάλα αποτελέσματα. Κάθε τέτοια χώρα έχει τα δικά της πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα. Η ΕΕ είναι εξαιρετικά περιορισμένη όσον αφορά το σύνολο των “μαστίγιων” και των “καρότων” που μπορεί να προσφέρει για να αλλάξει τις θέσεις των εταίρων της. Οι Βρυξέλλες μπορούν ακόμη να στρίψουν τα χέρια, για παράδειγμα, των βαλκανικών χωρών. Αλλά θα είναι πολύ πιο δύσκολο να υποχρεωθεί η Τουρκία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει τίποτα να προσφέρει στην Τουρκία που θα μπορούσε να αντισταθμίσει τα οφέλη από το εμπόριο με τη Μόσχα, ιδίως από τη στιγμή που οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας έχουν γίνει μια τεράστια ευλογία για τις τουρκικές επιχειρήσεις. Θα είναι ακόμη πιο δύσκολο για μεγαλύτερους παίκτες όπως η Κίνα ή η Ινδία. Ο ειδικός απεσταλμένος μπορεί να κατευθύνει τις προσπάθειές του σε μετασοβιετικές χώρες όπως η Γεωργία, η Αρμενία, το Καζακστάν, το Κιργιστάν, το Ουζμπεκιστάν και άλλες. Αλλά ακόμη και εδώ η ΕΕ έχει μικρή επιρροή. Ούτε τα “ραβδιά” ούτε τα “καρότα” των Βρυξελλών αντισταθμίζουν τα οφέλη του εμπορίου με τη Μόσχα υπό τις νέες συνθήκες.

Μαζί με τις κυβερνητικές δομές, ο ειδικός απεσταλμένος θα έχει επίσης ένα άλλο κοινό-στόχο – χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, εμπορικά επιμελητήρια, επιχειρηματικές ενώσεις και τους ίδιους τους επιχειρηματίες. Εδώ, ο ειδικός αντιπρόσωπος θα έχει περισσότερα περιθώρια και προοπτικές για την εξασφάλιση της συμμόρφωσης. Σε αντίθεση με τις κυβερνητικές δομές, οι επιχειρήσεις δείχνουν πολύ μεγαλύτερη νευρικότητα και προσοχή. Οι επιχειρήσεις φοβούνται δευτερογενείς κυρώσεις. Αν νωρίτερα η ΕΕ αντιδρούσε στις δευτερογενείς κυρώσεις, σήμερα είναι έτοιμη να τις εφαρμόσει κατά της Ρωσίας – ένας τέτοιος νομικός μηχανισμός έχει ήδη εμφανιστεί στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 269/2014 του Συμβουλίου. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Ένωση εργάζεται για την εναρμόνιση της νομοθεσίας των κρατών μελών με στόχο τη διοικητική και ποινική δίωξη όσων παραβιάζουν τους κανόνες κυρώσεων της Ένωσης. Η εφαρμογή τέτοιων κανονισμών θα απαιτούσε σύνδεση με τη δικαιοδοσία της ΕΕ.
Ο ειδικός απεσταλμένος θα φέρει πληροφορίες σχετικά με τις πιθανές συνέπειες της καταστρατήγησης των κυρώσεων. Τέτοιες συναντήσεις και διευκρινίσεις μπορεί κάλλιστα να έχουν αντίκτυπο στην αποφασιστικότητα των επιχειρήσεων να συνεργαστούν με τη Ρωσία. Πολλές εταιρείες παρακωλύονται από την “υπερβολική συμμόρφωση” – το φόβο παραβίασης των κυρώσεων, ακόμη και όταν η συνεργασία με τη Ρωσία δεν απαγορεύεται από το νόμο.
Ωστόσο, η προστιθέμενη αξία αυτών των διευκρινίσεων είναι απίθανο να είναι υψηλή. Οι Αμερικανοί έχουν ήδη επιτελέσει σημαντικό έργο εδώ. Οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν έναν πολύ πιο ουσιαστικό μηχανισμό “διπλωματίας των κυρώσεων” και εμπειρία στην εφαρμογή του. Το Υπουργείο Εξωτερικών διαθέτει ξεχωριστό γραφείο για την εφαρμογή των κυρώσεων. Τα καθήκοντά του, εκτός από την εφαρμογή μεμονωμένων κυρώσεων, την πολιτική εμπειρογνωμοσύνη και την αιτιολόγηση των αποφάσεων σχετικά με την εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων, περιλαμβάνουν επίσης έργο πληροφόρησης μέσω των πρεσβειών των ΗΠΑ και άλλων αμερικανικών ιδρυμάτων στο εξωτερικό. Εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ και του Υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ, οι οποίοι εποπτεύουν τις οικονομικές κυρώσεις και τους ελέγχους των εξαγωγών, συμμετέχουν ενεργά σε επεξηγηματικές εργασίες με ξένους κυβερνητικούς κύκλους και επιχειρήσεις. Μεμονωμένα μέλη του Κογκρέσου εμπλέκονται περιοδικά σε τέτοιες δραστηριότητες. Κερδίζουν πολιτικούς πόντους για τους εαυτούς τους, και αφενός βοηθούν την κυβέρνηση στην επίλυση προβλημάτων εξωτερικής πολιτικής. Σε αντίθεση με την ΕΕ, οι ΗΠΑ διαθέτουν πολύ περισσότερα εργαλεία για να επηρεάσουν τις επιχειρήσεις. Δεδομένου του ρόλου του δολαρίου ΗΠΑ στο παγκόσμιο εμπόριο, του μεγέθους της αμερικανικής αγοράς και της συγκέντρωσης ευρέος φάσματος τεχνολογιών στα χέρια τους, η απειλή δευτερογενών κυρώσεων και εμπορικών περιορισμών από την πλευρά τους θεωρείται πιο σοβαρή. Επιπλέον, οι αρχές των ΗΠΑ έχουν πολλά προηγούμενα διοικητικών και ποινικών διώξεων για παραβίαση των καθεστώτων κυρώσεων που εφαρμόζουν. Σε αντίθεση με την ΕΕ, όπου η πρακτική αυτή μόλις αναπτύσσεται.

Φυσικά, η παρουσία ενός «μεγάλου αδερφού» όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι απίθανο να εμποδίσει την ΕΕ να βελτιώσει τη μηχανή κυρώσεων της. Ακόμη και πριν από τον Φεβρουάριο του 2022, οι Βρυξέλλες σκόπευαν να αυξήσουν σημαντικά την ικανότητά τους στον τομέα των οικονομικών περιορισμών. Ο διορισμός ειδικού αντιπροσώπου για τις κυρώσεις είναι ένας από τους δείκτες μιας τέτοιας αύξησης. Αναμένεται ότι θα σχηματιστεί μια μεγαλύτερη ομάδα γύρω από τον ειδικό εκπρόσωπο ή θα βασιστεί στην τεχνογνωσία διαφόρων διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι διπλωμάτες, από μόνοι τους, συχνά δεν έχουν επαρκή γνώση των νομικών και τεχνικών λεπτοτήτων, χωρίς τις οποίες η πολιτική κυρώσεων είναι αδιανόητη. Ως εκ τούτου, σίγουρα θα υπάρχει σοβαρή τεχνική εμπειρογνωμοσύνη πίσω από τις επίσημες δηλώσεις του ειδικού απεσταλμένου. Θα πρέπει επίσης να αναμένεται ότι ο ειδικός απεσταλμένος θα χρησιμοποιήσει στο έργο του την τεχνογνωσία των δεξαμενών σκέψης της ΕΕ, των ΗΠΑ και άλλων δυτικών χωρών. Στην ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση, η τεχνογνωσία στον τομέα των κυρώσεων έχει κάνει ένα μεγάλο βήμα προόδου τα τελευταία 20 χρόνια, τόσο στην εφαρμογή όσο και στην ακαδημαϊκή έννοια. Συνεπώς, είναι απαραίτητο να εγκαταλείψουμε τις ιδιότροπες διαθέσεις σχετικά με τη νέα πολιτική της ΕΕ. Αν και υστερεί πολύ έναντι των ΗΠΑ όσον αφορά την εμπειρία και την επιβολή, η ΕΕ θα συνεχίσει να επενδύει στην πολιτική της για τις κυρώσεις.

Μπορεί επίσης να υποτεθεί ότι τα καθήκοντα του ειδικού εκπροσώπου θα περιλαμβάνουν την προετοιμασία προτάσεων για τη χρήση κυρώσεων σε μια πιθανή συμφωνία με τη Ρωσία για την ουκρανική σύγκρουση. Ωστόσο, μια τέτοια προοπτική μπορεί να θεωρηθεί εξαιρετικά μακρινή. Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν προοπτικές για μια βιώσιμη συμφωνία για την Ουκρανία. Επιπλέον, η Μόσχα πιστεύει εύλογα οποιεσδήποτε υποσχέσεις για χαλάρωση ή άρση των κυρώσεων να μετατραπούν σε πολιτική χειραγώγηση, όπως συνέβη στις σχέσεις ΗΠΑ-Ιράν μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ από την «πυρηνική συμφωνία». Η Μόσχα συνεχίζει την πορεία της προς την αυτονομία από τα δυτικά διεθνικά οικονομικά δίκτυα. Ανεξάρτητα από τους νέους διορισμούς στις Βρυξέλλες, τα καθήκοντα της Ρωσίας θα παραμείνουν ίδια: αναζήτηση και ανάπτυξη νέων αγορών, ανάπτυξη της δικής της βιομηχανίας, αλληλεπίδραση με νέους προμηθευτές, δημιουργία αξιόπιστων καναλιών χρηματοοικονομικών συναλλαγών ανεξάρτητα από τη Δύση.

Erol User

SHARE