Τα παρασκήνια της πρώτης συνεδρίασης χθες που θα συνεχιστεί αύριο Παρασκευή.Μάλλον θα ακολουθήσει τρίτος γύρος νέων συζητήσεων ουσίας για την αντισυνταγματικότητα του νόμου Παππά τον Ιανουάριο. Μια διαδικασία που άρχισε τον περασμένο Ιούλιο στο ΣτΕ.
Η συνεδρίαση της Παρασκευής θα οδηγήσει στην απόφαση σχετικά σύντομα. Δεν θα αργήσει, καθώς διαμορφώνονται τα πρώτα δεδομένα. Συγκεκριμένα οι τρεις προεισηγήσεις των βοηθών του εισηγητή, σύμφωνα με πληροφορίες, διαμορφώνουν μια πλειοψηφία 2-1. Οι δύο φαίνεται ότι κλίνουν σαφώς υπέρ της μίας άποψης (απορριπτική), ενώ η τρίτη ακολουθεί μια ενδιάμεση άποψη, η οποία, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, μπορεί να χαρακτηριστεί ως «ήξεις-αφήξεις» και ίσως διαμορφωθεί υπέρ του αιτήματος των καναλαρχών..
Οι προεισηγήσεις, οι οποίες έχουν υποβληθεί κυρίως στον εισηγητή κ. Γ. Παπαγεωργίου, ο οποίος πάντως δεν λαμβάνει θέση σύμφωνα με τη νεότερη νομοθεσία, δεν είναι δεσμευτικές ούτε για την Ολομέλεια του δικαστηρίου που συνεδριάζει, αλλά ούτε για τον εισηγητή. Εκτιμάται πάντως ότι επηρεάζουν τα μέλη της διευρυμένης Ολομέλειας, αφού οι βοηθοί του εισηγητή έχουν κάνει λεπτομερή έρευνα τις τελευταίες ημέρες τόσο του νομικού και συνταγματικού καθεστώτος που ισχύει στη χώρα μας όσο και της νομολογίας η οποία πρέπει να επικρατήσει στη συγκεκριμένη περίπτωση…
-Στην Ολομέλεια, που μετέχουν περί τους 30 ανώτατους δικαστικούς, θα τεθούν προς κρίση και αξιολόγηση πληθώρα θεμάτων που έχουν υποβάλει με τις προσφυγές τους οι τηλεοπτικοί σταθμοί, οι οποίοι ζητούν να κηρυχθεί αντισυνταγματικός ο νόμος Παππά, με βάση τον οποίο δρομολογήθηκαν οι διαδικασίες και έγινε ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες. Οι ανώτατοι δικαστικοί που δίκασαν τον περασμένο Ιούλιο τις προσφυγές(τότε απορριπτικά, μόνο για την αναστολή του νόμου), μεταξύ των οποίων και αντιπρόεδροι του ανωτάτου δικαστηρίου, θα κληθούν να αποφασίσουν για κρίσιμα θέματα συμφωνίας ή μη του εν λόγω νόμου με το Σύνταγμα, κυρίως σε ό,τι αφορά την αρμοδιότητα του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου να καθορίζει τα της λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών.
Επίσης πολύ σημαντικό θεωρείται και το θέμα που έχει τεθεί προς κρίση σχετικά με τον περιορισμένο αριθμό, τέσσερις, για τις τηλεοπτικές άδειες που χορηγήθηκαν, καθώς στις προσφυγές τους οι τηλεοπτικοί σταθμοί θεωρούν τη ρύθμιση αντισυνταγματική επειδή, όπως υποστηρίζουν, παραβιάζει τη συνταγματικά κατοχυρωμένη οικονομική ελευθερία και άλλες βασικές διατάξεις του Συντάγματος.
Πάντως, από το γεγονός ότι η Ολομέλεια θα διασκεφτεί δύο φορές μέσα σε λίγες ημέρες, πολλοί εκτιμούσαν ότι δεν αποκλείεται και το ενδεχόμενο το δικαστήριο να οδηγηθεί στο τέλος της εβδομάδος σε απόφαση για τον πολυσυζητημένο νόμο, δίδοντας λύση στη δικαστική εκκρεμότητα που υπάρχει, παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός έχει γίνει και έχει αποφέρει αποτελέσματα.
ΕΥΡΥΤΕΡΑ ΤΟ ΟΛΟ ΘΕΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΣΦΑΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ
Η χθεσινή πρώτη διάσκεψη για τη συνταγματικότητα ή μη του νόμου Παππά αλλά και για το παραδεκτό ή όχι των προσφυγών γίνεται υπό τη σκιά της ματαίωσης της διάσκεψης της 30ής Σεπτεμβρίου, μια απόφαση του προέδρου που σήκωσε πολλά σχόλια. Σήμερα κατ’ αρχάς θα εξεταστεί αν οι προσφυγές πρέπει να γίνουν τυπικά δεκτές ή αν πρέπει να απορριφθούν. Υπάρχει η μία τάση, η οποία τάσσεται υπέρ της απόρριψης των προσφυγών ώστε το δικαστήριο να μην μπει στην ουσία της συνταγματικότητας• μια δεύτερη τάση επιχειρηματολογεί με σφοδρότητα για την πρόκληση σοβαρής βλάβης στους προσφεύγοντες, επομένως απαιτείται να μπει το δικαστήριο στην ουσία της υπόθεσης, εξετάζοντας αν η μετακύλιση αρμοδιοτήτων από το ΕΣΡ στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης ήταν συνταγματική…
Αν τελικά γίνει δεκτή η απόρριψη ως απαραδέκτων των προσφυγών η διαδικασία θα είναι σύντομη και ουσιαστικά θα παραπεμφθεί η νέα κρίση της υπόθεσης στις 13 Ιανουαρίου 2017, όταν συζητηθεί κατ’ αρχήν η νομιμότητα ή όχι τη διαδικασίας προκήρυξης. Αυτό άλλωστε θα μετακυλίσει χρονικά και την τελική απόφαση. Αν πάντως οι δικαστές μπουν στην ουσία της υπόθεσης, οι διασκέψεις θα είναι περισσότερες των δύο και δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί η καταγραφή της απόφασης, που είναι η απόφαση της πλειοψηφίας την Παρασκευή το απόγευμα, αλλά θα χρειαστούν και άλλες συνεδριάσεις των 30 συμβούλων Επικρατείας, των αντιπροέδρων και του προέδρου κ. Ν. Σακελλαρίου.
Όπως είναι γνωστό στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχουν προσφύγει οι τηλεοπτικοί σταθμοί Alpha, Antenna, Epsilon TV (E-TV), Mega Channel, ΣΚΑΪ, Star Channel και η Ένωση Ιδιοκτητών Τηλεοπτικών Σταθμών και ζητούν την ακύρωση των κυβερνητικών αποφάσεων για την χορήγηση των 4 αδειών «επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition)».
Ειδικότερα, κατά τις διασκέψεις της διευρυμένης Ολομέλειας του ΣτΕ η πρώτη μάχη θα δοθεί μεταξύ των δικαστών της Ολομέλειας για το εάν θα ξεπεραστεί ο πρώτος νομικός σκόπελος, δηλαδή «επί του παραδεκτού», όπως το αποκαλούν οι δικαστές.
Με άλλα λόγια, το πρώτο ζήτημα το οποίο θα τεθεί κατά την έναρξη της σημερινής διάσκεψης είναι εάν οι καναλάρχες από το προπαρασκευαστικό στάδιο της όλης διαγωνιστικής διαδικασίας (αυτό αφορούν οι προσφυγές που έχουν καταθέσει και θα απασχολήσουν σήμερα το δικαστήριο) και τις κυβερνητικές αποφάσεις που εκδόθηκαν, υπόκεινται βλάβη ανεπανόρθωτη (οικονομική, κ.λπ.).
Σύμφωνα με δικαστικούς κύκλους αυτό είναι το σημείο «κλειδί» για το εάν οι δικαστές θα προχωρήσουν ή όχι στην ουσία της υπόθεσης για να εξετάσουν τα συνταγματικά και άλλα ζητήματα που έχουν τεθεί τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Κάποιοι δικαστές θα ταχθούν με την άποψη ότι δεν μπορεί το δικαστήριο να προχωρήσει στην ουσία της υπόθεσης και πρέπει οι αιτήσεις ακύρωσης των τηλεοπτικών σταθμών να απορριφθούν.
Από την άλλη πλευρά θα υποστηριχθεί ότι πρέπει το δικαστήριο να προχωρήσει στην ουσία της υπόθεσης, καθώς σύμφωνα με τη νομολογία του ΣτΕ οι αποφάσεις που εκδόθηκαν στα επόμενα στάδια της διαγωνιστικής διαδικασίας, θεωρούνται συμπροσβαλλόμενες. Έτσι δεν τίθεται θέμα παραδεκτού και το δικαστήριο πρέπει να προχωρήσει στην ουσία των θεμάτων που τίθενται από τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Να διευκρινιστεί στο σημείο αυτό ότι η όλη διαγωνιστική διαδικασία έχει σπονδυλοειδή διαδικασία. Δηλαδή, διεξάγεται σε στάδια τα οποία το κάθε ένα είναι σε συνάρτηση με προηγούμενο και επόμενο στάδιο του διαγωνισμού.
Για το ζήτημα αυτό οι δικαστές θα κληθούν να ψηφίσουν. Εάν ξεπεραστεί ο νομικός αυτός σκόπελος, το δικαστήριο θα προχωρήσει στην ουσία της υπόθεσης για να εξετάσει τα συνταγματικά και νομικά θέματα που έχουν τεθεί.
Και κατά το στάδιο αυτό θα υπάρξουν αντίθετες απόψεις μεταξύ των δικαστών και κανείς δεν μπορεί να προδικάσει τον αριθμό των διασκέψεων που θα απαιτηθούν για να υπάρξει το «δια ταύτα» της διευρυμένης Ολομέλειας του ΣτΕ, αφού όλα θα εξαρτηθούν από τα συνταγματικά και νομικά επιχειρήματα που θα αναπτυχθούν στην αίθουσα των διασκέψεων κλπ.
Πάντως, εάν η απόφαση της διάσκεψης του ΣτΕ είναι να μην μπει στην ουσία της υπόθεσης, πιθανά να απαιτηθούν μόνο δύο διασκέψεις χωρίς να αποκλειστεί ότι μπορεί να λυθεί το όλο θέμα με την σημερινή διάσκεψη (αν και αυτό διαφαίνεται δύσκολο), αλλά χωρίς να αποκλειστεί ότι μπορεί να υπάρξουν και άλλες διασκέψεις.
Να σημειωθεί ότι στο ΣτΕ εκκρεμούν για το ίδιο θέμα νέες προσφυγές των τηλεοπτικών σταθμών για τα επόμενα στάδια του διαγωνισμού, όπως και αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων των τ τηλεοπτικών σταθμών.
Ποιές αποφάσεις ζητούν να ακυρωθούν
Όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί ζητούν να ακυρωθεί ο νόμος 4339/2015, και οι εξής αποφάσεις:
1. Του υπουργού Επικρατείας με αριθμό 4297/2016 γι την «μεταβίβαση επιμέρους αρμοδιοτήτων της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου στην Γενική Γραμματεία Ενημερώσεως και Επικοινωνίας και ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων της διαγωνιστικής διαδικασίας».
2. Του υπουργού Επικρατείας με αριθμό 7230/2016 για την «μεταβίβαση αρμοδιότητας στην Γενική Γραμματεία Ενημερώσεως και Επικοινωνίας για τη σύσταση Ειδικής Επιτροπής Ενστάσεων στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition)».
3. Του γενικού γραμματέα Ενημερώσεως και Επικοινωνίας (Α. Π.7752/8.4.2016) με την οποία εγκρίνεται η διενέργεια πρόχειρου διαγωνισμού με σταθμισμένα κριτήρια για την παροχή ελεγκτικών υπηρεσιών στο πλαίσιο της διενέργειας της διαδικασίας αδειοδοτήσεως παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου σε εφαρμογή των άρθρων 5 παρ. 6 και 6 παρ. 5 ν. 4339/2015 και με την οποία καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν προσφορές.
4. Των υπουργών Οικονομικών και Επικρατείας με αριθμό 7984/2016 για τον «καθορισμός τιμής εκκλήσεως για τις δημοπρατούμενες άδειες παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition)».
5. Των υπουργών Εργασίας, Υποδομών και Επικρατείας με αριθμό 7577/2016 για τον καθορισμό ελάχιστου αριθμού εργαζομένων πλήρους απασχόληση ανά ειδικότητα των παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου.