Σε σημαντική υποχώρηση τα ενοίκια της άλλοτε ακριβής Ερμού. Ποιοι είναι παγκοσμίως οι ακριβότεροι εμπορικοί δρόμοι στον κόσμο.

Η συγκεκριμένη λεωφόρος στις ΗΠΑ έχει μέσο ενοίκιο 29.065 ευρώ/τ.μ. και βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου για 3η συνεχόμενη χρονιά. Τάσεις ανάκαμψης για το κέντρο των Αθηνών.

Η πασίγνωστη Πέμπτη λεωφόρος στη Νέα Υόρκη, με τα αριστοκρατικά καταστήματα και ξενοδοχεία παραμένει για τρίτη συνεχή χρονιά η ακριβότερη εμπορική αρτηρία στον κόσμο, ενώ ακολουθούν η Κόζγουεϊ Μπέι στο Χονγκ Κονγκ, και τα Ηλύσια Πεδία στο Παρίσι, σύμφωνα με μελέτη του μεσιτικού γραφείου Cushman and Wakefield.

Ο διάσημος νεοϋορκέζικος δρόμος είχε πάρει την πρωτιά από τον αντίζηλό του στο Χονγκ Κονγκ το 2014 ύστερα από δύο χρόνια παραμονής της ασιατικής αρτηρίας στην πρώτη θέση.

Οι δύο συνοικίες παραμένουν μακράν οι πρώτες, με τη μέση τιμή των ενοικίων να είναι αντίστοιχα 29.065 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για τη Νέα Υόρκη και 27.884 ευρώ/τ.μ. για το Χονγκ Κονγκ.

Οι αξίες μίσθωσης στις δύο πόλεις είναι διπλάσιες σε σχέση με αυτές σε άλλους κεντρικούς δρόμους παντού αλλού στον κόσμο, σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε σήμερα το μεσιτικό γραφείο με την ευκαιρία της Mapic, της διεθνούς έκθεσης για την αγορά ακινήτων που διεξάγεται αυτή την εβδομάδα στις Κάννες.

Οι δύο πόλεις παρουσιάζουν ωστόσο φέτος μια υποχώρηση, καθώς οι μεγάλες διεθνείς εταιρίες προχωρούν σε εξορθολογισμό των δικτύων τους προς όφελος των ιστοσελίδων τους ηλεκτρονικού εμπορίου.

Η 5η λεωφόρος σημείωσε επίσης μείωση 14% στα εμπορικά μισθώματα σε σχέση με το 2015. Είναι η πρώτη φορά από το τέλος της οικονομικής κρίσης που η νεοϋορκέζικη εμπορική αρτηρία παρουσιάζει μια τέτοια πτώση, υπογραμμίζει το Cushman and Wakefield που προβλέπει ότι η τάση θα συνεχιστεί το 2017.
Αιτία: Τα εμπορικά σήματα και οι διανομείς που είναι εισηγμένοι στη Γουόλ Στριτ ωθούνται από τις αγορές σε έναν αγώνα δρόμου για κέρδη, που τους ωθεί να κλείσουν τα λιγότερο “προσοδοφόρα” καταστήματά τους, μια τάση που πλήττει τις περισσότερες μεγάλες εμπορικές αρτηρίες στις ΗΠΑ. Επιπλέον, η Νέα Υόρκη γνωρίζει μια περίοδο χαμηλότερης ζήτησης προβεβλημένων εμπορικών σημάτων σε σημεία πώλησης “flagship”, αυτά τα εμβληματικά καταστήματα με τις μεγαλύτερες επιφάνειες και τα υψηλότερα ενοίκια.

Στο Χονγκ Κονγκ, μαζί με τον αντίκτυπο της οικονομικής επιβράδυνσης, ο ανταγωνισμός του ηλεκτρονικού εμπορίου –που είναι κυρίως ανεπτυγμένος στην Κίνα– οδηγούν τους διανομείς και τα εμπορικά σήματα να αναθεωρήσουν προς τα κάτω τη στρατηγική τους της εγκαθίδρυσης των επιχειρήσεών τους. Τα ενοίκια στο Κόζγουέι Μπέι έχουν μείωση 15% φέτος, μετά τη μείωση 12% πέρυσι.

Τα Ηλύσια Πεδία στο Παρίσι διατηρούν την τρίτη θέση παγκοσμίως και την πρώτη σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ η μέση τιμή των ενοικίων κυμαίνεται στα 13.255 ευρώ/τ.μ.Το ποσό αυτό παραμένει σταθερό σε σχέση με πέρυσι, παρά τη μείωση των τουριστών και των ποσών δαπανώνται κατά μέσο όρο στην διάσημη παρισινή λεωφόρο, κυρίως μετά τις επιθέσεις που έπληξαν τη Γαλλία.

Σημάδια ανόδου στα ενοίκια καταστημάτων σε δημοφιλείς οδούς της Αττικής και ιδιαίτερα της Αθήνας.

Δεν φαίνεται να πέφτουν κι άλλο μετά από εφτά χρόνια κρίσης και κατάρρευσης των τιμών, είτε αγοράς είτε ενοικίασης. Κοντά στην ολοκλήρωση του καθοδικού κύκλου των τιμών ενοικίασης βρίσκεται η αγορά των εμπορικών καταστημάτων στην Αττική, υπογραμμίζει η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ καθώς έχουν αρχίσει να καταγράφονται τα πρώτα σημάδια ανόδου των τιμών στις δημοφιλέστερες οδούς των Αθηνών, ενώ συρρικνώνεται σταδιακά και το απόθεμα των κενών καταστημάτων σε κεντρικούς δρόμους. Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα της Colliers International, το μέσο ενοίκιο ενός καταστήματος στην Αθήνα διαμορφώνεται σε 130 ευρώ/τ.μ. σε μηνιαία βάση, με τους αναλυτές της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ακινήτων να εκτιμούν ότι η τάση θα παραμείνει ελαφρώς πτωτική κατά τη διάρκεια του προσεχούς 12μήνου.

Σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, τα ενοίκια των καταστημάτων στην Ελλάδα κρίνονται ιδιαίτερα ανταγωνιστικά, καθώς υπολείπονται των υπόλοιπων χωρών του ευρωπαϊκού Νότου. Στη Μαδρίτη και τη Βαρκελώνη, το μέσο ενοίκιο ανέρχεται σε 240 και 220 ευρώ/τ.μ. αντίστοιχα, στη δε Ρώμη σε 570 ευρώ/τ.μ. Επίσης, στην Κωνσταντινούπολη, το κόστος αγγίζει τα 145 ευρώ/τ.μ.

Ωστόσο, σύμφωνα με φορείς του κλάδου, η κάμψη των ενοικίων καταστημάτων αφορά πλέον μόνο τις δευτερεύουσες οδούς και περιοχές χαμηλής εμπορικότητας. Την τάση αυτή καταγράφει πλέον και η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), καθώς, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσιοποίησε πριν από λίγες μέρες, κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο, οι τιμές ενοικίασης υποχώρησαν κατά μόλις 0,3% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, ο ρυθμός μείωσης των ενοικίων καταστημάτων επιβραδύνθηκε σε σχέση με τα προηγούμενα εξάμηνα (-2,3% το πρώτο εξάμηνο του 2015 και -3,0% το δεύτερο εξάμηνο του 2015).

Κοινή διαπίστωση των αλυσίδων είναι ότι τα εμπορικότερα σημεία του Λεκανοπεδίου θα καλυφθούν στο σύνολό τους κατά τους επόμενους μήνες, με αποτέλεσμα η τρέχουσα χρονική συγκυρία να κρίνεται ως η καταλληλότερη για να τοποθετηθούν στην αγορά, καθώς τα ενοίκια παραμένουν εξαιρετικά χαμηλά σε σχέση με την περίοδο πριν από την οικονομική κρίση, έχοντας υποχωρήσει από 40% έως 60% σε ορισμένες περιπτώσεις. Πλέον, σε περιπτώσεις όπως η οδός Ερμού, τα ενοίκια αυξάνονται πλέον με ρυθμό άνω του 5% ετησίως και διαμορφώνονται σήμερα σε 190 ευρώ/τ.μ. κατά μέσον όρο (από 150-160 ευρώ/τ.μ. στο απόγειο της κρίσης), ενώ σύμφωνα με αναφορές από μεσίτες που δραστηριοποιούνται στην εν λόγω αγορά, σε ορισμένες συναλλαγές δόθηκε ακόμα και «αέρας», κάτι που είχε να συμβεί πριν από την οικονομική κρίση.

Αλλο ένα δείγμα της βελτίωσης των συνθηκών είναι το γεγονός ότι το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων συρρικνώνεται στα εν λόγω σημεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η οδός Ερμού, όπου, όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ (στοιχεία Σεπτεμβρίου 2016) τα κενά καταστήματα είναι πλέον μόλις 10,8%, από 12% που ήταν τον Σεπτέμβριο του 2014. Μάλιστα, η Ερμού καταγράφει και ένα από τα χαμηλότερα σχετικά ποσοστά στο σύνολο της αγοράς. Χαμηλή παραμένει η διαθεσιμότητα καταστημάτων στην Πατριάρχου Ιωακείμ (9,8%) στο Κολωνάκι, στην Αθηνάς (9,6%), στη Σωτήρος Διός στον Πειραιά (7,5%) και στη λεωφ. Βασιλέως Γεωργίου Α΄ (8,7%).