Προς ιδιωτικοποίηση και τα αεροδρόμια Χίου, Καλαμάτας και Πάρου

Χωρίς τον πόνο ψυχής του αρμόδιου υπουργού κ. Σπίρτζη, πολέμιο των κάθε είδους ιδιωτικοποιήσεων, το ΤΑΙΠΕΔ, όπως έχει αποδείξει, έχει νέα φιλοσοφία και προσανατολισμό.

Στο νέο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων, το οποίο θα διαχειρίζεται το σύνολο της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου και θα χρηματοδοτεί μέσα από τα έσοδά του το χρέος, το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και το ασφαλιστικό σύστημα, μεταφέρεται η τύχη των υπόλοιπων αεροδρομίων που παραμένουν στο κράτος.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση φαίνεται να εισπράττει επενδυτικό ενδιαφέρον για τους αερολιμένες της Χίου, της Πάρου και της Καλαμάτας, για τα οποία η αγορά θεωρεί ότι μπορούν να λειτουργήσουν ως αεροδρόμια-«μπουτίκ», κατά το πρότυπο που θα εφαρμόσει στους αεροσταθμούς της Μυκόνου και της Σαντορίνης η κοινοπραξία Fraport – Slentel.

Σύμφωνα με παλιότερες αναλύσεις του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), τα αεροδρόμια της Χίου και της Καλαμάτας βρίσκονταν στο γκρουπ των εννέα αερολιμένων που είχαν επιβατική κίνηση κάτω των 250.000 κατ’ έτος, ενώ το αεροδρόμιο της Πάρου συγκαταλεγόταν ανάμεσα στα 15 πολύ μικρά αεροδρόμια που παρουσίαζαν επιβατική κίνηση ίση ή χαμηλότερη από 75.000 ταξιδιώτες τον χρόνο.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα σενάρια της προβολής κίνησης που περιλαμβάνονται στην εθνική πολιτική αεροδρομίων, το 2037:

-η Χίος θα κυμαίνεται μεταξύ 369.000 και 554.000 επιβατών (χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η επέκταση του διαδρόμου απογείωσης)
-η Καλαμάτα μεταξύ 103.000 και 143.000
-η Πάρος από 52.000 έως 126.000 επιβάτες

Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, η Διεύθυνση Υποδομών Αεροδρομίων (ΔΥΑ) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών είναι, μεταξύ άλλων, αρμόδια για τα έργα «Κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων και διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου στον κρατικό αερολιμένα Πάρου» και «Έργα επέκτασης στον κρατικό αερολιμένα Χίου».

Για τη Χίο, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχει υπό μελέτη την προσθήκη τμημάτων στις υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις ενώ εκκρεμεί η υλοποίηση της εγκεκριμένης μελέτης επέκτασης του Αερολιμένα (master plan), που περιλαμβάνει επέκταση του διαδρόμου στα 1.850 μέτρα, επέκταση του πεδίου ελιγμών, αύξηση των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, κατασκευή του νέου Πύργου Ελέγχου Αεροσκαφών, αύξηση του χώρου αεροσταθμού για εξυπηρέτηση αεροπορικής κίνησης και δημιουργία ζωνών ασφαλείας.

Για την Πάρο, παρόλο που το υπουργείο Υποδομών τα προηγούμενα χρόνια δημοπράτησε, κατασκεύασε και παρέλαβε την επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης (23 εκατ. ευρώ), εν τούτοις δεν κατάφερε να προχωρήσει τα υπολειπόμενα έργα, όπως την κατασκευή κτιρίου για την προσωρινή χρήση ως κτίριο αεροσταθμού και διάφορα μικρότερα τεχνικά έργα. Μάλιστα, ο δήμος Πάρου και η τοπική κοινωνία συνέστησαν εταιρεία η οποία θα αναλάβει την κατασκευή του προσωρινού αεροσταθμού (η πολεοδομική άδεια εγκρίθηκε από την ΥΠΑ προ ημερών), προκειμένου να λειτουργεί στοιχειωδώς το αεροδρόμιο του νησιού.

Μεγάλες ανάγκες έχει και το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, για το οποίο απαιτούνται πολλά τεχνικά έργα αναβάθμισης, κατασκευών και επεκτάσεων του αεροσταθμού, του κόμβου εισόδου, του διαδρόμου και τροχοδρόμου και του πύργου ελέγχου ύψους άνω των 35 εκατ. ευρώ.

-Eξάμηνη παράταση στις συμβάσεις για τις αεροπορικές άγονες γραμμές. Μέχρι την προκήρυξη νέου διαγωνισμού από την ΥΠΑ

Η γνωστή ελληνική εσωστρέφεια του Δημοσίου στις εσωτερικές αεροπορικές γραμμές. Σε διαπραγμάτευση με τις αεροπορικές εταιρείες για την παράταση ως τις 30 Σεπτεμβρίου 2016 των συμβάσεων εξυπηρέτησης των «άγονων» γραμμών, οι οποίες εκπνέουν στο τέλος του μήνα, προχωρά η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), προκειμένου να μη μείνουν χωρίς αεροπορική εξυπηρέτηση τα νησιά εν όψει της θερινής σεζόν, καθώς δεν κατέστη εφικτό από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών να προκηρύξει στην ώρα του τον διαγωνισμό για την επόμενη περίοδο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγγραφο του υπουργού Υποδομών κ. Χρήστου Σπίρτζη που αναρτήθηκε στη «Δι@ύγεια», καλούνται οι τέσσερις αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν τα δρομολόγια των «άγονων» γραμμών σε διαπραγμάτευση με την ΥΠΑ προκειμένου να δοθεί εξάμηνη παράταση στην αεροπορική εξυπηρέτηση, με κριτήριο επιλογής μεταξύ των αερομεταφορέων «το χαμηλότερο αιτούμενο οικονομικό αντιστάθμισμα», όπως αναφέρει το έγγραφο του υπουργείου.

Η συγκεκριμένη επιτροπή διαπραγμάτευσης της ΥΠΑ, «αφού εξετάσει τις υποβληθείσες προσφορές, συντάσσει πρακτικό, µε το οποίο γνωμοδοτεί ως προς την κατακύρωση του αποτελέσματος» σημειώνεται. Σύμφωνα με άλλη απόφαση του υπουργού Υποδομών, η επιτροπή θα πρέπει να ολοκληρώσει το έργο της έως τις 8 Μαρτίου.

Η κατεπείγουσα απόφαση του υπουργού Υποδομών επικαλείται «το γεγονός ότι οι συμβάσεις εκμετάλλευσης των… τακτικών αεροπορικών γραμμών, στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας, λήγουν στις 31.3.2016, την ανάγκη διασφάλισης επαρκούς εξυπηρέτησης στα συγκεκριμένα δρομολόγια, που είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των 3 περιφερειών στις οποίες αφορούν, εν όψει έναρξης της θερινής περιόδου, την επικείμενη δημοσίευση της προκήρυξης νέας διαγωνιστικής διαδικασίας για την οποία απαιτείται χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών και την ως εκ τούτου κατεπείγουσα ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων αντιμετώπισης της κατάστασης µε βάση τις αρχές της ισότητας, της διαφάνειας και της µη εισαγωγής διακρίσεων, η οποία εξασφαλίζεται µε την προσφυγή στην διαδικασία διαπραγμάτευσης».

Έπειτα από διαγωνισμό, οι 24 «άγονες» γραμμές είχαν ανατεθεί στις Aegean, Olympic Air, Astra και Sky Express τον Απρίλιο του 2012 από τον τότε υπουργό Υποδομών κ. Μάκη Βορίδη αντί τελικού προϋπολογισμού 148 εκατ. ευρώ. Η Olympic Air, η οποία τότε ανήκε στον όμιλο της MIG, είχε λάβει 13 δρομολόγια αντί 109 εκατ. ευρώ, η Aegean μόλις ένα (έναντι 3,2 εκατ. ευρώ), η Astra πέντε (αντί 9,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα τρία χωρίς επιδότηση) και η Sky Express πέντε δρομολόγια έναντι 35,4 εκατ. ευρώ.