Πώς κατέρρευσε το σύστημα των διπλωμάτων οδήγησης

Εικόνα πλήρους κατάρρευσης δύο μήνες μετά τη θεσμοθέτηση του νέου νόμου εμφανίζει το σύστημα έκδοσης διπλωμάτων οδήγησης θέτοντας σε πρωτοφανή ομηρία τους πολίτες όλης της χώρας.

Π άνω από 100.000 νέοι αλλά και επαγγελματίες οδηγοί βρίσκονται εγκλωβισμένοι λόγω της πρωτοφανούς διαμάχης που έχει ξεσπάσει μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των εκπαιδευτών, με εκατέρωθεν κατηγορίες και ανακοινώσεις που συνεχίζουν να ρίχνουν λάδι στη φωτιά. Είχε προηγηθεί η πολύμηνη αποχή των εξεταστών από τα καθήκοντα τους που ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο με τη διεκδίκηση του επιδόματος εξέτασης για την αξιολόγηση των οδηγών, για το οποίο είχαν μπει φραγμοί από τους θεσμούς. Και ενώ με την ψήφιση του νέου νόμου ο κόσμος πίστεψε ότι η πολιορκία θα λυνόταν, το τελευταίο διάστημα έχουν περάσει στην αντεπίθεση οι εκπαιδευτές.

Δύο μήνες μετά την ψήφιση του νέου νόμου που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου έκανε σημαία της για να φέρει την κάθαρση στην έκδοση των διπλωμάτων οδήγησης, ο τόνοι της αντιπαράθεσης αντί να πέφτουν, ανεβαίνουν και όλα δείχνουν ότι θα κορυφωθούν τις επόμενες εβδομάδες. Στην αγορά περιμένουν να δουν τι θα συμβεί μετά τις 4 Ιουνίου, οπότε λήγει το πρώτο μεταβατικό στάδιο του νόμου, το οποίο προέβλεπε ότι οι εξεταστές αξιολογούσαν τους υποψήφιους οδηγούς κατά τις απογευματινές ώρες ως υπερωριακή απασχόληση με επίδομα 178 ευρώ. Από τις 4 Ιουνίου και μετά συστήνεται ειδικό σώμα εξεταστών σε όλη τη χώρα που θα συγκροτείται από 207 εξεταστές και άλλους τόσους αναπληρωτές. Η διαφορά είναι ότι το νέο σώμα θα εξετάζει μόνο πρωινές ώρες, άρα οι εξεταστές θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης.

Σαμποτάρουν τα διπλώματα

«Την ώρα που σταδιακά ξεκινούν οι πρακτικές εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης με βάση το πρώτο μεταβατικό στάδιο του νέου Νόμου 4599/2019, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΟΕΟ) για άλλη μία φορά αποδεικνύει ότι κάνει τα πάντα όλο αυτό το διάστημα για να εμποδίσει τους εκπαιδευτές να προχωρήσουν σε προγραμματισμό εξετάσεων και παρεμβαίνει με ανύπαρκτα επιχειρήματα περί εργατικής νομοθεσίας», αναφέρει σε πρόσφατη ανακοίνωσή του το υπουργείο Υποδομών, κατηγορώντας τους εκπαιδευτές για παρακώλυση των εξετάσεων για μικροπολιτικούς λόγους.

Μέχρι σήμερα οι εκπαιδευτές υποστηρίζουν ότι από τις 81 Διευθύνσεις Συγκοινωνιών, εξετάσεις γίνονται μόνο σε 5 (Αλεξανδρούπολη, Λάρισα, Λιβαδειά κ.α.) διαψεύδοντας δηλώσεις του υπουργείου ότι εξετάσεις διενεργούνται σε 13 Διευθύνσεις.

Τα κενά του νόμου

Οι εκπρόσωποι του κλάδου των εκπαιδευτών κάνουν λόγο για παράλυση της αγοράς και αποδίδουν τις δυσμενείς επιπτώσεις του νέου νομοθετικού πλαισίου στα κενά του νόμου που οδηγεί σε ασάφειες και βάζει σοβαρά εμπόδια στην υλοποίηση του σχεδιασμού.

Δύο είναι τα κυριότερα σημεία του νέου πλαισίου που πυροδοτούν τη διαμάχη των δύο πλευρών και εγκλωβίζουν χιλιάδες οδηγούς. Το πρώτο σχετίζεται με την ανάγκη ενός νέου ασφαλιστικού προϊόντος με το οποίο οι εκπαιδευτές θα ασφαλίζουν τόσο το όχημα όσο και τους εξεταζόμενους.

Οπως αναφέρει στο «business stories» ο πρόεδρος της ΠΟΕΟ Διαμαντής Ηλιάδης, το ασφαλιστικό προϊόν, έστω και με καθυστέρηση, κυκλοφόρησε στην αγορά τον προηγούμενο μήνα, όμως, προσφέρει μια μεικτή ασφάλεια και δεν καλύπτει τυχόν ποινικές ευθύνες σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος. «Επί της ουσίας, οι εκπαιδευτές ζητούν να υπάρξει μια κατ’ εξαίρεση πρόβλεψη στα ασφαλιστικά προϊόντα, αφού καμία ασφάλεια δεν καλύπτει σήμερα ποινική ευθύνη», αναφέρει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Θάνος Βούρδας, αποδίδοντας τις αντιδράσεις στην προσπάθεια μερίδας εκπαιδευτών να μην εφαρμοστεί ο νόμος.

Το δεύτερο σημείο της αντιπαράθεσης υπουργείου – εκπαιδευτών αφορά την ανάγκη, να είναι ασφαλισμένος ο ανεξάρτητος εκπαιδευτής που επιβιβάζεται στο όχημα κατά τη διάρκεια εξέτασης του υποψήφιου οδηγού.

Ο νέος νόμος που ψήφισε πρόσφατα το υπουργείο Υποδομών προβλέπει ότι ο εκπαιδευτής που παρίσταται στο όχημα κατά το στάδιο της πρακτικής εξέτασης δεν επιτρέπεται να ανήκει στη σχολή οδήγησης η οποία παρείχε μαθήματα θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης στον υποψήφιο.

Ο ανεξάρτητος εκπαιδευτής βγαίνει με κλήρωση και παρέχει τις υπηρεσίες του στη σχολή οδηγών χωρίς να έχει άλλη σχέση εργασίας μαζί της.

Σταδιακά εξομαλύνονται οι εξετάσεις για την ανανέωση των διπλωμάτων για όσους έχουν συμπληρώσει το 74ο έτος της ηλικίας τους και υπολογίζονται σε 15.000-20.000 άτομα. Προβλήματα παρατηρούνται ακόμη σε πέντε περιοχές (Λαμία, Χίος, Ναύπακτος κ.α.), τα οποία σύμφωνα με το υπουργείο αναμένεται να επιλυθούν τις επόμενες ημέρες.

SHARE