Πόλεμος και αντιδράσεις στο Διαδίκτυο για τις παράνομες, πλέον, «σφήνες» δικύκλων ανάμεσα στις λωρίδες.

Οι δικαιολογίες, τα επιχειρήματα και οι «τσαμπουκάδες», μετά την αυστηρή απόφαση του Αρείου Πάγου ότι όχι μόνο δεν δικαιούνται αυτοί δικυκλιστές αποζημίωσης αλλά υποχρεώνονται αυτοί σε αποζημίωση σε περίπτωση σύγκρουσης με αυτοκίνητα( Ι.Χ αλλά και φορτηγά) από ελιγμούς ανάμεσα στις λωρίδες κυκλοφορίας, ακόμα και σε εθνικές οδούς.

Η μια πλευρά επιμένει στην παρανομία, δηλαδή στην πολύχρονη κακλή συνήθεια και επιμένει ρητορικά «κύριοι δικαστές, κύριοι ένορκοι δεν είμαστε καμικάζι, ακροβάτες είμαστε όσοι κινούμαστε με μοτό μέσα στις πόλεις και θα πρέπει να μας λέτε κι ευχαριστώ», απειλώντας ότι «αν αποφασίσουμε να πάμε ο ένας πίσω από τον άλλον τελειώσατε. Θα τα πουλήσετε τα κουτιά σας». Όμως το θέμα αφορά πάνω από ένα εκατομμύριο ιδιοκτήτες και οδηγούς σε μοτοσυκλέτες, οποιουδήποτε κυβισμού μέχρι μηχανάκια, που πηγαίνουν στις δουλειές του ή εξυπηρετούνται ως πωλητές, μεταφορείς φακέλων, μικρών αντικειμένων κλπ,οι οποίοι πλέον θα αντιμετωπίζονται από την Αστυνομία ως παραβάτες. Ιδιαίτερα, σε μεγάλες λεωφόρους και εθνικές οδούς.Η άλλη πλευρά, γράφει το ΕΘΝΟΣ, καταλογίζει ένα σύνολο παραβατικών συμπεριφορών από δικυκλιστές του ΚΟΚ «πότε είδατε δικυκλιστή να σταματάει σε κόκκινο; Απλά μειώνει ταχύτητα, ελέγχει και περνά γιατί απλά έχει το πλεονέκτημα του όγκου και της ταχύτητας. Προσωπικά προσέχω ιδιαίτερα γιατί δεν θέλω να έχω τύψεις σε έναν ενδεχόμενο τραυματισμό δικυκλιστή. Οι ίδιοι όμως δείχνουν να αδιαφορούν αφού κινούνται χωρίς κράνος, καθρέφτες, φώτα και σεβασμό οδικής συμπεριφοράς».

Και διάφορες άλλες απόψεις άλλοτε μάλλον επιπόλαιες και σε στυλ επωχούμενης μαγκιάς, δηλαδή αδιαφορίας για την δικαστική απόφαση και άλλοτε μετριοπαθείς, σοβαρές, με έμφαση στον λειτουργικό ρόλο, λχ .εξυπηρέτησης, εξοικονόμησης χρημάτων και κέρδους χρόνου, που χαρακτηρίζουν τα δίκυκλα τα οποί συμβάλλουν στην επαγγελματική απασχόληση αλλά και μειώνουν την κίνηση με Ι.Χ και ταξί.

Αυτά είναι μερικά από τα σχόλια των πολιτών στην πιο πρόσφατη ιντερνετική κόντρα που ξέσπασε μεταξύ μοτοσικλετιστών και αυτοκινητιστών, με αφορμή την απόφαση του Αρείου Πάγου, ο οποίος θεώρησε εξ ολοκλήρου υπεύθυνη για το ατύχημά της μια οδηγό μοτοσικλέτας που τραυματίστηκε κάνοντας διήθηση.

Υπαιτιότητα

Πολλοί μοτοσικλετιστές θεωρούν ότι η απόφαση του Αρείου Πάγου τους μετατρέπει αυτομάτως σε κινούμενους στόχους για ασυνείδητους οδηγούς αυτοκινήτου που θα αδιαφορούν πλήρως για την οδική ασφάλεια, έχοντας τη σιγουριά ότι η υπαιτιότητα ενός ατυχήματος δεν θα είναι δική τους. Πάντως μέχρι σήμερα μάλλον οι προκλητικές συμπεριφορές προέρχονται από ορισμένους δικυκλιστές με ειρωνικές και μειωτικές εκφράσεις, ιδιαίτερα απέναντι σε γυναίκες οδηγούς και σε ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μικρού κυβισμού τύπου SMART. Χρειάζεται δηλαδή περισσότερη πειθαρχία στο οδήγημα και σεβασμός στους άλλους. Άλλωστε οδηγούμε, σύμφωνα με τον χαρακτήρα και τν αγωγή μας.

Από την άλλη πλευρά, πολλοί αυτοκινητιστές, με κακές εμπειρίες πρόκλησης και παρανομίας , επικροτούν τη δικαστική απόφαση τονίζοντας ότι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι σαφής και ότι οι μοτοσικλετιστές θα πρέπει να υπολογίζουν το ρίσκο όταν κινούνται ανεξέλεγκτα ανάμεσα στα υπόλοιπα οχήματα. Χωρίς ιδιαίτερη προσοχή και επιμέλεια αυτοπροστασίας ή και σχεδόν πρόκλησης ατυχήματος ή και δυστυχήματος.
Σε αυτόν τον διαδικτυακό πόλεμο, οι πιο ψύχραιμες φωνές των ειδικότερων συμφωνούν σε δύο βασικά πράγματα.

Στην πρόσφατη απόφασή του ο Αρειος Πάγος θεώρησε εξ ολοκλήρου υπεύθυνη για το ατύχημά της μια οδηγό μοτοσικλέτας που τραυματίστηκε κάνοντας διήθηση

Το πρώτο είναι ότι η απόφαση του Αρείου Πάγου ήταν αναμφισβήτητα σωστή. Και το δεύτερο, ότι δεν καταργεί την υπαιτιότητα του οδηγού αυτοκινήτου στην περίπτωση που παραβιάσει τον ΚΟΚ και συγκρουστεί με μηχανή την ώρα της διήθησης. Αυτό που προτείνουν έμπειροι μοτοσικλετιστές είναι να ενσωματωθούν στον ΚΟΚ διατάξεις που θα επιτρέπουν τη διήθηση, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, όπως συμβαίνει ήδη σε κάποιες χώρες του εξωτερικού.
«Η θέση μας είναι ότι η διήθηση εξυπηρετεί πρακτικούς σκοπούς και θα πρέπει ίσως να δούμε το παράδειγμα χωρών όπως η Γαλλία και η Ισπανία και να γίνουν αλλαγές που θα την επιτρέπουν με κάποιες προϋποθέσεις» λέει στο «Εθνος» ο Δημήτρης Μαργαρίτης, συνεργάτης για θέματα οδικής ασφάλειας της Αθλητικής Μοτοσικλετιστικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, ο οποίος προσθέτει ότι «ούτως ή άλλως στους ελληνικούς δρόμους υπάρχει ανεκτικότητα για τους μοτοσικλετιστές που κάνουν διήθηση».

«Δεν έχει κοπεί ούτε μια κλήση για διήθηση στην Ελλάδα» προσθέτει ο εκπαιδευτής ασφαλούς οδήγησης μοτοσικλετών, Θανάσης Χούντρας, ο οποίος επισημαίνει ότι η περίπτωση που εκδίκασε ο Αρειος Πάγος δεν θα δημιουργήσει δεδικασμένο και για τις περιπτώσεις που ευθύνεται ο οδηγός ενός αυτοκινήτου. «Δεν δικαίωσε μια ενάγουσα, η οποία προσπάθησε να πάρει αποζημίωση από κάποιον που δεν έφταιγε. Αν μιλάγαμε για ατύχημα που προκλήθηκε επειδή ο οδηγός του αυτοκινήτου άνοιξε την πόρτα στη μέση του δρόμου θα υπήρχε τουλάχιστον συνυπαιτιότητα. Αν ο οδηγός του αυτοκινήτου άλλαζε λωρίδα απροειδοποίητα θα υπήρχε συνυπαιτιότητα. Αυτό που χρειάζεται είναι να υπάρξουν στον ΚΟΚ σαφείς κανόνες υπό τους οποίους μπορεί να γίνει διήθηση».

Από την πλευρά του, ο συγκοινωνιολόγος Πάνος Παπαδάκος τονίζει ότι ο ΚΟΚ είναι επαρκής ως έχει και δεν χρειάζεται να αλλάξει, κυρίως για πρακτικούς λόγους. «Θα ήταν επίφοβο με τον αριθμό των μοτοσικλετών που έχουμε στην Ελλάδα να πρωτοτυπήσουμε χωρίς να λάβουμε υπόψη την οδική ασφάλεια.

Πολλοί μοτοσικλετιστές θεωρούν ότι η δικαστική απόφαση τους μετατρέπει σε κινούμενους στόχους για ασυνείδητους οδηγούς αυτοκινήτων, οι οποίοι θα αδιαφορούν πλήρως για την οδική ασφάλεια
Η κατάσταση στους δρόμους, και κυρίως κοντά στα φανάρια, είναι χαοτική. Φανταστείτε να μπει και μια καινούργια διαδικασία τι μπορεί να συμβεί. Καλώς, πάντως, η αστυνομία δείχνει ανοχή όταν η διήθηση γίνεται με προσοχή» σημειώνει.
Το κομφούζιο στη Γαλλία, οι ειδικές ζώνες στη Βαρκελώνη και τα όρια στις ΗΠΑ

Το θέμα της διήθησης έχει απασχολήσει και άλλες χώρες, όπως η Γαλλία, η Ισπανία, οι ΗΠΑ και η Αυστραλία. Η μεγαλύτερη μάχη για το δικαίωμα των μοτοσικλετιστών στη διήθηση δόθηκε πριν από έξι χρόνια στη Γαλλία. Αφορμή ήταν η απόφαση του τότε υπουργού Μεταφορών να την απαγορεύσει αυστηρά και να επιβάλει σκληρές ποινές στους παραβάτες. Ετσι, στις 18 Ιουνίου 2011, περισσότεροι από 100.000 μοτοσικλετιστές βγήκαν στους δρόμους και κινήθηκαν ο ένας πίσω από τον άλλον. Φυσικά, το κυκλοφοριακό κομφούζιο που προκλήθηκε δεν είχε προηγούμενο, ενώ και οι οδηγοί των αυτοκινήτων υποστήριξαν τους μοτοσικλετιστές. Τελικά, στις αρχές του 2016 αποφασίστηκε να επιτραπεί πιλοτικά, για τέσσερα χρόνια και υπό αυστηρές προϋποθέσεις, η διήθηση σε 11 γεωγραφικά διαμερίσματα της Γαλλίας, με σκοπό να μελετηθούν η οδική συμπεριφορά και οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία.
Στη Βαρκελώνη έχουν δημιουργηθεί ειδικές ζώνες για τους μοτοσικλετιστές, πριν από τη διάβαση των πεζών στα φανάρια. Οι οδηγοί των δίτροχων έχουν το δικαίωμα να κάνουν διήθηση και να μπουν σε αυτή τη ζώνη όταν το φανάρι είναι κόκκινο έτσι ώστε να ξεκινήσουν πρώτοι.

Η Καλιφόρνια έγινε η πρώτη πολιτεία των ΗΠΑ στην οποία επιτράπηκε η διήθηση, με απαράβατο όρο να τηρείται μια συγκεκριμένη διαφορά ταχύτητας μεταξύ μοτοσικλέτας και αυτοκινήτου. Το ανώτατο όριο με το οποίο μπορεί να κινηθεί γρηγορότερα η μοτοσικλέτα δίπλα στο αυτοκίνητο είναι τα 10 μίλια -δηλαδή 16 χιλιόμετρα- την ώρα. Την Καλιφόρνια ακολούθησε το Ορεγκον και, πριν από λίγο καιρό, η πολιτεία της Ουάσιγκτον.
Από το καλοκαίρι του 2014, η διήθηση επιτρέπεται και στην πολιτεία της Νέας Νότιας Ουαλίας, στην Αυστραλία, με περίπου τους ίδιους όρους που ισχύουν στις ΗΠΑ.