Οι Μαρινόπουλοι καίγονται για έσοδα: Στο σφυρί τα κερδοφόρα Starbucks στην Ελλάδα

Οι Μαρινόπουλοι καίγονται για έσοδα: Στο σφυρί τα κερδοφόρα Starbucks στην Ελλάδα

Σε εκποίηση των πολυτιμότερων «ασημικών», παράπλευρων κερδοφόρων επιχειρήσεων του( στην αναψυχή, στο ένδυμα, στα είδη σπόρ κλπ) φέρεται να προχωρά ο όμιλος Μαρινόπουλου, την ώρα που το μέλλον τόσο του δικτύου των σούπερ μάρκετ όσο και των προμηθευτών της παραμένει αβέβαιο.

Επείγει να βρεθεί το απαραίτητο ρευστό χρήμα και να καλυφθεί μέρος των υποχρεώσεων στο προσωπικό, στο Δημόσιο, στα ασφαλιστικά ταμεία, στους προμηθευτές. Το όριο αναβολής-επιβίωσης είναι μόνο μέχρι το Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την απόφαση του δικαστηρίου.. Οι επικεφαλής του ομίλου εξετάζουν το ενδεχόμενο να βγάλουν στο «σφυρί» μερικές από τις εταιρείες του ομίλου, με πρώτα τα Starbucks

Θεωρείται ότι θα βρεθεί πιο εύκολα αγοραστής. Και αυτό γιατί ενδιαφέρον έχει εκφράσει η ίδια η μητρική εταιρεία με έδρα το Σιάτλ, η οποία ήδη κατέχει μειοψηφική συμμετοχή της τάξης του 20% περίπου.

Τα Starbucks, έφτασαν στην Ελλάδα δύο χρόνια πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες, το 2002 στον πεζόδρομο της Κοραή, όταν η εταιρεία από το Σιάτλ αποφάσισε να προηγηθεί η Ελλάδα έναντι άλλων χωρών της Γηραιάς ηπείρου. Την ίδια χρονιά με την Ελλάδα άνοιξαν καταστήματα στη Γερμανία ενώ ένα μόλις χρόνο πριν είχε πραγματοποιηθεί η επέκταση της αλυσίδας σε Ελβετία και Αυστρία.

-Σε αντίθεση μάλιστα με την πάγια τακτική της εταιρείας, να αναπτύσσεται αυτόνομα στις τοπικές αγορές, στην περίπτωση της Ελλάδας και του Μαρινόπουλου είχε αποφασιστεί η παραχώρηση των δικαιωμάτων όχι μόνο για τα Βαλκάνια και την Κύπρο αλλά και για την Ελβετία και την Αυστρία, κυρίως χάρη των εντυπωσιακών μεγεθών και της πολυσχιδούς δραστηριότητας του ομίλου. Μεγάλο εμπορικό χαρτί παλαιότερα αλλά τελευταία αλλά μόνο για το χώρο της Ελλάδος και της Βαλκανικής..

Τέσσερα χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες η εταιρεία έφτασε στη μεγαλύτερη ακμή της, διατηρώντας καταστήματα σε περισσότερα από 70 σημεία της πόλης, συναγωνιζόμενη τη μόνη γνωστή αλυσίδα καφέ της εποχής, Flocafe. Βέβαια μέσα στα χρόνια, αναδιπλώθηκε και αναγκάστηκε να κλείσει περισσότερα από τα μισά. Μετά από συνεχιζόμενες ζημιογόνες χρήσεις, το 2012, με έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ο αποκλειστικός έλεγχος περνά στην «Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ Ανώνυμη Εμπορική Εταιρεία» ενώ υπογράφεται και φιλικό διαζύγιο μεταξύ των δύο εταιρειών για τις αγορές της Ελβετίας και της Αυστρίας.

-Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας όταν ακόμη η Starbucks δεν είχε πατήσει καλά το πόδι της στην Γηραιά ήπειρο, o Howard Schultz o ιδρυτής της αλυσίδας, εντυπωσιάστηκε όταν άκουσε για τα μεγέθη του ομίλου Μαρινόπουλου και την πολυσχιδή δραστηριότητα του απλώνονταν από τα φάρμακα μέχρι τα ενδύματα και το λιανεμπόριο τροφίμων. Αν και στρατηγική επιλογή ήταν να αναπτύσσονται αυτόνομα στις τοπικές αγορές στην περίπτωση της Μαρινόπουλος έκανε μία εξαίρεση και του παραχώρησε τα δικαιώματα σχεδόν για το 1/4 της Ευρώπης καθώς πέρα από τα Βαλκάνια και την Κύπρο σύναψαν συμφωνία master franchise για Ελβετία και Αυστρία.

Το πρώτο διάστημα η ανάπτυξη ήταν ταχύτατη καθώς ανταγωνισμός σε οργανωμένο επίπεδο υπήρχε μόνο από την Flocafe ενώ σύντομα το παράδειγμα της Μαρινόπουλος βρήκε μιμητές με άλλους επιχειρηματίες να επιδιώκουν να φέρουν αλυσίδες «τύπου» Starbucks όπως τα Costa Cafe. To 2008 τα Starbucks είχαν αγγίξει τα 70 σε πολλά σημεία της χώρας ενώ είχε επιτευχθεί και η διεθνής ανάπτυξη που είχε υποσχεθεί η Μαρινόπουλος στην μητρική εταιρεία με καταστήματα να έχουν ανοίξει στην Κύπρο, την Ρουμανία και την Βουλγαρία.
Σε ότι αφορά στην Ελλάδα αυτό ήταν και το υψηλότερο σημείο που είχε φθάσει ποτέ καθώς αμέσως μετά – και πριν φανούν ακόμη τα σημάδια της ύφεσης – η εταιρεία αναδιπλώθηκε και έφθασε να βρίσκεται σήμερα σε λιγότερα από 30 σημεία.

Η Starbucks πανευρωπαϊκά, όπως και άλλες αμερικανικές πολυεθνικές, βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα για φοροαποφυγή στις αρχές της δεκαετίας. Στην Ελλάδα λόγω των συνεχιζόμενων ζημιογόνων χρήσεων η εταιρεία κατέβαλε επίσης ελάχιστους φόρους ενώ την τελευταία μέρα του 2012, στις 31 Δεκεμβρίου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ανακοινώσει ότι δίνει το πράσινο φως για την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου επί της εταιρίας «Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ Ανώνυμη Εμπορική Εταιρεία» από την «Marinopoulos Holding SARL» με έδρα το Λουξεμβούργο.

Σήμερα η Starbucks αναμένεται να είναι ένα από τα πρώτα «ασημικά» που θα βγάλει στο σφυρί η Μαρινόπουλος, όχι τόσο γιατί αναμένει ότι θα έχει σημαντικά έσοδα αλλά επειδή ο αγοραστής είναι πιο εύκολο να βρεθεί και δεν θα είναι μάλλον άλλος από την ίδια την Starbucks.

Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και πριν μία πενταετία όταν υπήρξε «φιλικό διαζύγιο» μεταξύ Starbucks και Μαρινόπουλου για τις αγορές της Ελβετίας και της Αυστρίας όπου η Starbucks εξαγόρασε το ποσοστόπου κατείχε στην Starbucks-Marinopoulos Holdings B.V. η Marinopoulos Holding SARL. Αξίζει να σημειωθεί ότι και στα Starbucks στην Ελλάδα η μητρική κατέχει μειοψηφική συμμετοχή η οποία σύμφωνα με πληροφορίες ανέρχεται σήμερα σε 18%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα Starbucks είναι η μόνο μεγάλη συμμετοχή που κατέχει σε εκτεταμένο δίκτυο διεθνούς συνεργασίας (σ.σ. Grand Optical και Gap αφορούν μικρά μεγέθη) καθώς στην άλλη πολυετή συμφωνία που διαθέτει, αυτή με την Marks & Spencer που χρονολογείται από την δεκαετία του ’70 το ποσοστό της Μαρινόπουλος έπεσε το 2008 σε 50% και σήμερα σε 20%.

Πηγή: Nonpapernews.gr