Οι Έλληνες προτιμούν αναγκαστικά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Ξεπέρασαν τις πωλήσεις των καινούργιων.Οι Έλληνες προτιμούν αναγκαστικά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Ξεπέρασαν τις πωλήσεις των καινούργιων.

Αυτονόητοι οι λόγοι, οικονομικοί και κοινωνικοί, γιατί αυξάνονται διαρκώς οι πωλήσεις των εισαγόμενων μεταχειρισμένων. Βεβαίως, με αρνητικές συνέπειες στην ασφάλεια των αυτοκινήτων, τα καυσαέρια αλλά και τα έσοδα του κράτους.

Ανάμεσα στις αιτίες είναι και αυξήσεις των τιμών στα καινούργια αυτοκίνητα (καθώς επιβαρύνονται πλέον με πρόσθετες δαπάνες για στοιχειώδη αξεσουάρ, ενώ κοστίζουν ακριβά οι αγορές με τραπεζικές δόσεις). Ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου καταλαμβάνουν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, ενώ την ίδια ώρα υποχωρούν διαρκώς οι πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων. Οι αλλεπάλληλες αλλαγές από τη μία στη φορολογία των αυτοκινήτων και η σε μεγάλο βαθμό ανεξέλεγκτη εισαγωγή μεταχειρισμένων με «πειραγμένα» χιλιόμετρα και με σχετικά ευνοϊκή φορολόγηση ενοχοποιούνται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου, για τις στρεβλώσεις στον κλάδο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) τον Σεπτέμβριο του 2016 ταξινομήθηκαν συνολικά 9.044 οχήματα, εκ των οποίων τα 4.030 ήταν μεταχειρισμένα εξωτερικού. Με βάση τον συνολικό αριθμό ταξινομήσεων, προκύπτει αύξηση σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2015 της τάξεως του 9,6%. Ωστόσο, η εικόνα αλλάζει δραματικά με βάση τα αναλυτικά στοιχεία για τα καινούργια και τα μεταχειρισμένα. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Σεπτέμβριο του 2016 ήταν λιγότερα κατά 9% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2015, ενώ από την άλλη τα μεταχειρισμένα εξωτερικού ήταν περισσότερα κατά 47,1%. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα επιβατηγά, η μείωση των καινούργιων είναι πολύ μεγαλύτερη, 10,3% τον Σεπτέμβριο του 2016 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, ενώ την ίδια ώρα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατηγά αυξήθηκαν κατά 54,5%.

Η διείσδυση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην εγχώρια αγορά αποτυπώνεται στα διαχρονικά στοιχεία για το μερίδιό τους που διαθέτει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ). Ετσι, ενώ το 2013 το μερίδιό τους ήταν 9,7%, το 2014 ανήλθε στο 16,1%, το 2015 έφτασε το 21,4%, ενώ κατά το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2016 έχει διαμορφωθεί στο 23,9%.

Η αρνητική τάση στην αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων αναμένεται να διατηρηθεί και τον Οκτώβριο, καθώς, όπως επισημαίνουν στην «Κ» στελέχη της αγοράς, παραμένει εξαιρετικά μειωμένη και αυτόν τον μήνα η επισκεψιμότητα στις εκθέσεις. Η αγορά στην παρούσα χρονική συγκυρία δεν ευνοείται ούτε από τις πωλήσεις οχημάτων προς εταιρείες, καθώς αυτές παραδοσιακά πραγματοποιούνται το διάστημα από τον Φεβρουάριο έως τις αρχές του καλοκαιριού, ενώ συνήθως γίνονται και κάποιες παραγγελίες λίγο πριν από τον Δεκέμβριο. Έχει μειωθεί δηλαδή και το απλό ενδιαφέρον για πληροφόρηση.