Ο ανασχηματισμός για το μεγάλο πολυπληθές Υπουργικό Συμβούλιο. Οι τελευταίες προβλέψεις για αλλαγές και μετακινήσεις.

Ζήτημα λίγων 24ώρων είναι -κατά πληροφορίες του iefimerida- η ανακοίνωση των αλλαγών στο κυβερνητικό σχήμα. Αλλά και άλλες πληροφορίες από το Μαξίμου. Τα σενάρια των ονομάτων και από ΤΑ ΝΕΑ.

Ο πρωθυπουργός φέρεται να οριστικοποιεί τον τελικό κατάλογο με τα πρόσωπα που θα μετέχουν στο ανανεωμένο και πιο πολυπρόσωπο υπουργικό συμβούλιο. Άλλωστε έχει καθυστερήσει τρεις εβδομάδες από τις διαβεβαιώσεις ότι θα ακολουθούσε την επομένη του Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ. Και παρά το γεγονός ότι από το κυβερνητικό στρατόπεδο διαμηνύουν ότι ο ανασχηματισμός δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητές τους, έγκυρες πηγές διαβεβαιώνουν ότι η ώρα της κρίσης πλησιάζει.

Ποιοι φεύγουν κατά την iefimerida.

Εκτός κυβερνητικού σχήματος πρόκειται να βρεθούν αρκετά πρωτοκλασάτα ονόματα: ο νυν υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας, ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας, η υφυπουργός Βιομηχανίας Θεοδώρα Τζάκρη, ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μάρκος Μπόλαρης, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου και ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς είναι ορισμένοι εξ όσων πρόκειται να δουν την πόρτα της εξόδου.

Αλλαγές σε πρόσωπα της δικής του επιλογής θα κάνει και ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ Πάνος Καμμένος.

Ποιοι μένουν – Ποιοι μετακινούνται
Αμετακίνητοι από τις θέσεις τους, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης καθώς επίσης και ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης.

Μεσούσης της διαπραγμάτευσης, στο οικονομικό επιτελείο παραμένουν οι κ.κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος και Γιώργος Χουλιαράκης.

Με δεδομένο ότι ακούγεται έντονα πως ο Γιώργος Σταθάκης ενδέχεται να αναλάβει το υπουργείο Ναυτιλίας, θα αποτελέσει έκπληξη η επιλογή του προσώπου για το υπουργείο Οικονομίας.

Στην ίδια… κατηγορία -αυτή των αμετακίνητων- βρίσκονται ακόμη ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς, ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννης Μουζάλας, καθώς και ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός που δεν θα αλλάξουν χαρτοφυλάκιο.

Απόλυτη στήριξη Τσίπρα σε Παππά
Πολλά ακούστηκαν για το μέλλον του υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά, ο οποίος βρίσκεται, κατά κοινή ομολογία, στο στόχαστρο της αντιπολίτευσης μετά τη «φασαρία» με τις τηλεοπτικές άδειες. Κατά πληροφορίες του iefimerida, δεν τίθεται κανένα θέμα μη συμμετοχής του στο νέο κυβερνητικό σχήμα. Αντιθέτως,ο εξ απορρήτων του πρωθυπουργού θα βρίσκεται εκ νέου σε νευραλγικό πόστο.

Νέες είσοδοι
Ο νυν διευθυντής του πρωθυπουργού Δημήτρης Τζανακόπουλος λέγεται πως θα είναι η «φωνή της κυβέρνησης», αναλαμβάνοντας καθήκοντα κυβερνητικού εκπροσώπου. Αν αυτό συμβεί, με ενδιαφέρον αναμένεται ποιο θα είναι το νέο χαρτοφυλάκιο της Ολγας Γεροβασίλη. Προς υπουργοποίηση οδεύει και η διευθύντρια του Γιώργου Κατρούγκαλου, Εφη Αχτσιόγλου. Αναβαθμισμένος, τέλος, θα είναι ο υφυπουργός ΕΣΠΑ Αλέξης Χαρίτσης.

Τα νέα υπουργεία
Υπενθυμίζεται πως με δύο Προεδρικά Διατάγματα που φέρουν την υπογραφή του πρωθυπουργού συστήνονται νέα υπουργεία:

Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής
Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής
Υπουργείο Ενέργειας
Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης
Υπουργείου Τουρισμού
Τα δύο πρώτα νέα υπουργεία δεν είναι τίποτα άλλο από την αναβάθμιση υπαρχουσών γενικών γραμματειών σε υπουργεία.

Με τα δύο επίμαχα Προεδρικά Διατάγματα μετονομάζονται και ανασυστήνονται συνολικά 6 υπουργεία.

Το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης σπάει και δημιουργούνται το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.Στο νέο αυτό υπουργείο μεταφέρεται η εποπτεία των φορέων που υπάγονταν στο προ του 2015 υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης μετονομάζεται σε υπουργείο Εσωτερικών.
Το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού μετονομάζεται σε υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων μετονομάζεται σε υπουργείο Υποδομών και Δικτύων.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μετονομάζεται σε υπουργείο Ναυτιλίας, Μεταφορών και Νησιωτικής Πολιτικής. Στο νέο υπουργείο Ναυτιλίας, Μεταφορών και Νησιωτικής Πολιτικής συστήνεται γενική γραμματεία Μεταφορών, στην οποία μεταφέρονται ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων και προσωπικού, η γενική διεύθυνση Μεταφορών και η γενική διεύθυνση Οδικής Ασφάλειας του πρώην υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων, καθώς και η εποπτεία φορέων που ασκούν έργο μεταφορών και υπαγόντουσαν στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Τέλος, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετονομάζεται σε υπουργείο Περιβάλλοντος.

Οι αλλαγές σύμφωνα με τα σημερινά ΝΕΑ.

-Σύμφωνα με Τα Νέα, ο πρωθυπουργός φαίνεται πως αναγνωρίζει ότι οι αποκαλύψεις για την αναδιάρθρωση των υπουργείων θέτουν σε κατάσταση αναμονής πολλά μέλη της κυβέρνησης, που αμφιβάλλουν πλέον αν θα έχουν χώρο στον επικείμενο ανασχηματισμό. Κάτι που εκ των πραγμάτων θα έχει συνέπειες και στην απόδοση πολλών υπουργών και στην υλοποίηση του κυβερνητικού έργου.

Έτσι, ακόμη κι αν υποθετικά ο Αλέξης Τσίπρας σκόπευε να προχωρήσει σε ανασχηματισμό μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης -υπόθεση που αναιρείται από την κατάθεση των Προεδρικών Διαταγμάτων στο ΣτΕ στις 26 Οκτωβρίου- τώρα κατανοεί πως η υλοποίηση του ανασχηματισμού που ούτως ή άλλως σύρεται στην πολιτική επικαιρότητα εδώ και έναν μήνα ίσως και να πρέπει να επισπευσθεί.
Για τον επιπρόσθετο λόγο πως αν πράγματι προτίθεται να σπάσει στα δύο π.χ. το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο σημερινός υπουργός θα πρέπει να γνωρίζει αν θα συμμετάσχει στις διαπραγματεύσεις με τους τροϊκανούς, οι οποίοι επιστρέφουν στην Αθήνα τη Δευτέρα 14 Νοεμβρίου για συνέχιση της διαπραγμάτευσης με την ελληνική κυβέρνηση.

Τις τελευταίες ώρες φαίνεται πως προκρίνονται δύο σενάρια ως προς τον χρόνο του ανασχηματισμού. Σχεδόν αμέσως μετά την ψήφιση της ρύθμισης που αναστέλλει τη διάταξη 2Α του νόμου για τις τηλεοπτικές άδειες ή μετά τη συγκρότηση του ΕΣΡ, αν αυτό επιτευχθεί την ερχόμενη Δευτέρα οπότε και θα συνεδριάσει εκ νέου η Διάσκεψη των Προέδρων.

Υπουργοί στα πρόθυρα νευρικής κρίσης
Οι υπουργοί που διαπιστώνουν, με βάση τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, ότι τα υπουργεία τους είτε αποδυναμώνονται είτε πρόκειται να σπάσουν στα δύο έχουν αποφύγει τις δημόσιες τοποθετήσεις και απλώς περιμένουν τις πρωθυπουργικές αποφάσεις.

Ωστόσο, θεωρείται βέβαιο ότι ο Πάνος Σκουρλέτης ακόμη κι αν διατηρήσει τα ενεργειακά στις αρμοδιότητές του -όπως έχει δηλώσει ότι επιθυμεί- θα χάσει το χαρτοφυλάκιο του Περιβάλλοντος, ενώ ο Γιώργος Σταθάκης αν παραμείνει στο υπουργείο Οικονομίας θα το δει να αποδυναμώνεται για δεύτερη φορά, καθώς στην αρχική του μορφή επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Τουρισμού και τώρα θα μείνει μόνο Οικονομίας και Ανάπτυξης με τον τομέα του Τουρισμού να αποσπάται και να συγκροτεί νέο αυτόνομο υπουργείο.

Το Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είχε αυτονομηθεί εδώ και καιρό, μόνο που τώρα πια ενισχύεται ακόμη περισσότερο με την ένταξη σε αυτό Γενικής Γραμματείας Μεταφορών, τομέας που φεύγει από το σημερινό υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Επομένως ο Χρήστος Σπίρτζης αν διατηρήσει τη θέση του θα κρατήσει μόνο το χαρτοφυλάκιο των Υποδομών, ενώ ο υπουργός Ναυτιλίας θα αναβαθμιστεί αναλαμβάνοντας και τον τομέα των Μεταφορών. Θα είναι όμως αυτό το πρόσωπο ο νυν υπουργός Θοδωρής Δρίτσας, που γενικώς αντιδρά στις ιδιωτικοποιήσεις;

Επίσης αποδυναμώνεται σε μεγάλο βαθμό και το υπερυπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Ο τομέας της Μετανάστευσης αποκτά αυτόνομο χαρτοφυλάκιο με την ίδρυση υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και αποσπάται, ενώ με βάση τα Προεδρικά Διατάγματα θα δημιουργηθούν δύο αυτόνομα υπουργεία, το ένα Εσωτερικών και το άλλο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Αρα ο σημερινός υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής, ακόμη κι αν διατηρηθεί και δεν μετακινηθεί σε άλλο τομέα, θα αναλάβει ένα νέο υπουργείο σαφώς περιορισμένων αρμοδιοτήτων. Ο ίδιος σε συνεργάτες του εκφράζει την πεποίθηση ότι δεν υπάρχει πρόθεση μετακίνησής του. Αν όμως το υπουργείο του σπάσει, τότε θα προτιμούσε να παραμείνει στο Εσωτερικών, στο υπουργείο που κάνει τις εκλογές δηλαδή. Ωστόσο είναι βέβαιο ότι πολλές επιθυμίες Υπουργών – όπως τις έχουμε καταγράψει στην ιστοσελίδα μας – δεν πρόκειται να ικανοποιηθούν δηλαδή να μην αποχωρήσουν και να μην μετακινηθούν.