Ντομπρόβσκις: Η Ελλάδα υπεραπέδωσε το 2015

Την εκτίμηση ότι τα στοιχεία της Eurostat θα βοηθήσουν να γεφυρωθούν οι διαφορές ΕΕ-ΔΝΤ, εκφράζει ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν σε συνέντευξή του στο MNI και το Euro2day.gr. Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, το σχόλιο για τα έκτακτα μέτρα. Πρέπει να μιλήσουμε για το χρέος αν θέλουμε το ΔΝΤ.

Η δημοσιονομική και μακροοικονομική επίδοση της Ελλάδας το 2015 ήταν καλύτερη του αναμενόμενου και τα στοιχεία της Eurostat, που θα δημοσιοποιηθούν στις 21 Απριλίου, αναμένεται να δείξουν πως «η Ελλάδα υπεραπέδωσε» πέρυσι, δήλωσε σε αποκλειστική συνέντευξή του στο MNI και το Euro2day.gr o αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις.

Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, σχολιάζοντας το δημοσίευμα της Wall Street Journal ότι η Ελλάδα θα κληθεί να λάβει μέτρα εκτάκτου ανάγκης 3 δισ. ευρώ, είπε: «Ας μη μιλάμε τώρα για ύψος μέτρων, είναι πολύ νωρίς. Πρέπει πρώτα να περιμένουμε τα αποτελέσματα της Eurostat».

Οι δηλώσεις του αντιπροέδρου της Κομισιόν προκάλεσαν την αντίδραση του Μεγάρου Μαξίμου. Σε ανακοίνωσή της η Ολγα Γεροβασίλη σημειώνει ότι «ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις δηλώνει ότι η ελληνική οικονομία «υπεραπέδωσε» για το 2015. Ο μύθος της Νέας Δημοκρατίας ότι «η διαπραγμάτευση διέλυσε την οικονομία» καταρρίπτεται παταγωδώς.

Την Πέμπτη, η Eurostat θα δώσει στην δημοσιότητα τα σχετικά στοιχεία. Αν οι εκτιμήσεις αυτές επιβεβαιωθούν, θα κάνει, ως οφείλει, την αυτοκριτική του ο κ. Μητσοτάκης; Δυστυχώς, το παραμύθι της ΝΔ για την ελληνική οικονομία, δεν έχει, πλέον, δράκο».

Θα βοηθήσει…

Στη συνέντευξή του, στο περιθώριο της εαρινής συνόδου του ΔΝΤ στην Ουάσιγκτον, ο κ. Ντομπρόβσκις υποστήριξε πως «είναι εμφανές τώρα πως η Ελλάδα έχει πάει σημαντικά καλύτερα απ’ όσο όταν συμφωνήθηκε το Μνημόνιο τον Αύγουστο», τόσο σε δημοσιονομικό όσο και σε μακροοικονομικό επίπεδο.

Η εξέλιξη αυτή, όπως σημείωσε, θα βοηθήσει στη συζήτηση μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου αναφορικά με το ύψος των μέτρων που χρειάζεται να λάβει η Ελλάδα, προκειμένου να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση και να πετύχει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 3,5% του ΑΕΠ το 2018.

«Με βάση τα στοιχεία από τη Eurostat, θα επικαιροποιήσουμε το βασικό σενάριο», σχολίασε, προσθέτοντας πως τα δεδομένα «θα βοηθήσουν ώστε να ευθυγραμμίσουμε τη θέση μας με το ΔΝΤ».

Δεδομένου ότι οι προβλέψεις του ΔΝΤ βασίζονται σε πολύ απαισιόδοξα σενάρια, αν τα στοιχεία του 2015 για την Ελλάδα είναι καλύτερα του αναμενόμενου, εκτιμάται ότι η ΕΕ θα έχει αρκετά «πυρομαχικά», ώστε να πιέσει για αναθεώρηση των προβλέψεων του Ταμείου, με τρόπο που η όποια διαφορά τυχόν προκύψει δεν θα είναι τόσο σημαντική.

Ο κ. Ντομπρόβσκις επανέλαβε πως αν και οι στόχοι για το ελληνικό πρόγραμμα δεν μπορούν να αλλάξουν, αυτό που αμφισβητεί το ΔΝΤ είναι το ύψος των μέτρων που απαιτούνται, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί. «Όμως είμαστε πιο κοντά σε κοινή προσέγγιση των θεσμών», σχολίασε.

Αν και ο κ. Ντομπρόβσκις αρνήθηκε για μια ακόμα φορά να ορίσει ημερομηνία για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, δήλωσε πως όλες οι πλευρές «πρέπει να πιέσουν», ώστε να υπάρξει συμφωνία «εντός των επόμενων εβδομάδων».

Σε ό,τι αφορά στον ρόλο του ΔΝΤ και στην πιθανότητα αυτός να αλλάξει και το ΔΝΤ να μην παρέχει οικονομική στήριξη αλλά να διατηρήσει απλώς συμβουλευτικό ρόλο, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν δήλωσε πως η ΕΕ εργάζεται με την υπόθεση πως το ΔΝΤ θα έχει πλήρη συμμετοχή στο ελληνικό πρόγραμμα.

Ως προς τη διαμάχη για το ελληνικό χρέος, ο κ. Ντομπρόβσκις δήλωσε πως «αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε ακόμα στα πολύ αρχικά στάδια» και ενώ παραδέχθηκε πως η άποψη του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ότι δεν επείγει το θέμα της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, «είναι σωστή» καθώς δεν υπάρχει άμεσο βάρος για την ελληνική οικονομία, ωστόσο τόνισε πως το χρέος πρέπει να συζητηθεί.

«Δεν είμαστε ακόμα εκεί, όμως θα πρέπει να συζητήσουμε το χρέος», είπε, παραδεχόμενος πως υπάρχει διαφορετική προσέγγιση για το θέμα αυτό μεταξύ του Eurogroup και του ΔΝΤ. «Αν όμως θέλουμε να συμμετέχει το ΔΝΤ, θα πρέπει να το συζητήσουμε».

Πρώτα όμως, είπε, θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία για το ύψος των μέτρων που απαιτούνται, ώστε να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, προτού ανοίξει η συζήτηση για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους.

Επιπλέον αποσύνδεσε το βρετανικό δημοψήφισμα από την ελληνική αξιολόγηση.

Κύριε Αντιπρόεδρε, νομίζετε πως οι συναντήσεις που έγιναν για την Ελλάδα στο περιθώριο της συνόδου του ΔΝΤ έχουν βοηθήσει τις διαπραγματεύσεις;

Οι συζητήσεις βοήθησαν αρκετά και κάνουμε πρόοδο στην Ελλάδα. Αυτό που έχει σημασία για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι το πώς η Αθήνα εφαρμόζει τις δεσμεύσεις του Μνημονίου Κατανόησης και πράγματι κινούμαστε πιο κοντά σε όλα τα εναπομένοντα μεγάλα θέματα, όπως το πώς η Ελλάδα θα πετύχει τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους και τους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα, τη συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση, τη μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος, τη δημιουργία ταμείου ιδιωτικοποιήσεων, τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης, τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό. Θα έλεγα πως είναι εφικτή μια συμφωνία. Υπήρξαν συζητήσεις για την αποτίμηση της οικονομικής κατάστασης της Ελλάδας από το ΔΝΤ και την ΕΕ και για το ύψος των μέτρων που απαιτούνται προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι, όμως αυτές οι διαφορές μπορούν να γεφυρωθούν και υπάρχει δυνατότητα να βρεθεί ένας δρόμος για τη συνέχεια, ο οποίος θα είναι αποδεκτός από όλους τους θεσμούς.

Το ΔΝΤ έχει διαφορετική εκτίμηση, όπως και η ΕΕ, όλες οι πλευρές όμως λένε πως θα υπάρξει συμφωνία. Ποια πλευρά θα κάνει πίσω;

Σε αυτή τη φάση, εξακολουθούμε να βρισκόμαστε στη διαδικασία των συζητήσεων, ως εκ τούτου δεν μπορούμε να μεταφέρουμε στο κοινό όλα τα βήματα της διαπραγμάτευσης. Πρέπει να έχουμε μια συνολική συμφωνία μεταξύ των θεσμών και της Ελλάδας. Το Μνημόνιο είναι το βασικό έγγραφο και οι στόχοι που αναφέρονται σε αυτό. Η συζήτηση αφορά στα μέτρα που χρειάζονται για να φτάσουμε εκεί, ποια μέτρα να λάβουμε και σε ποια φάση να συζητήσουμε το χρέος κ.ο.κ.

Είναι ξεκάθαρο πως δεν είναι αυτοί καθεαυτοί οι στόχοι το πρόβλημα, αλλά η επίπτωση των μέτρων που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο τραπέζι.

Αυτό ακριβώς θέλω να πω. Υπάρχουν συζητήσεις για το ύψος των μέτρων που χρειάζονται για να επιτευχθούν οι στόχοι και κινούμαστε πιο κοντά οι θεσμοί στην αξιολόγηση και στον τρόπο, προκειμένου να υπάρξει μια κοινή προσέγγιση.

Η ΕΕ λέει πως για να πετύχει ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος το 2018, χρειάζονται αρκετά μέτρα, ύψους 3% του ΑΕΠ· το ΔΝΤ λέει πως χρειαζόμαστε μέτρα 4,5% του ΑΕΠ, θα υπάρξει συμβιβασμός κάπου στη μέση;

Η εκτίμησή μας είναι η εξής: Θα περιμένουμε να δούμε το αποτέλεσμα του 2015, που θα ανακοινωθεί από τη Eurostat στις 21 Απριλίου, για να έχουμε τα ενημερωμένα δημοσιονομικά στοιχεία και τα νέα μακροοικονομικά δεδομένα με την εαρινή πρόβλεψη. Είναι εμφανές τώρα πως η Ελλάδα έχει πάει σημαντικά καλύτερα απ’ όσο όταν συμφωνήθηκε το Μνημόνιο τον Αύγουστο. Επιπλέον, η δημοσιονομική επίδοση του 2015 ήταν καλύτερη από αυτήν που προβλεπόταν στο Μνημόνιο. Από αυτή την άποψη, πιστεύουμε πως θα υπάρξει βάση για συζήτηση του πραγματικού ύψους των απαιτούμενων μέτρων. Η Ελλάδα τα πήγε καλύτερα απ’ όσο αρχικώς αναμενόταν, τόσο στο μακροοικονομικό όσο και στο δημοσιονομικό μέτωπο.

Αυτό είναι και το επιχείρημα της ελληνικής κυβέρνησης, ότι εφόσον η οικονομία τα πηγαίνει καλύτερα, γιατί επιμένει το ΔΝΤ στις απαισιόδοξες προβλέψεις;

Πρέπει να δούμε αυτά τα στοιχεία να επιβεβαιώνονται από τη Eurostat. Τότε, με βάση το αποτέλεσμα, θα επικαιροποιήσουμε το βασικό σενάριο, για να δούμε πού ακριβώς βρισκόμαστε και από αυτή την άποψη, θα βοηθήσει ώστε να ευθυγραμμίσουμε τη θέση μας με αυτήν του ΔΝΤ. Δεν μπορώ να προκαταλάβω το αποτέλεσμα, όμως από προκαταρκτικές εκτιμήσεις, βλέπω πως το αποτέλεσμα είναι καλύτερο. Η Ελλάδα υπεραπέδωσε το 2015.

Πόσο σημαντικά είναι τα στοιχεία της Eurostat στη συζήτηση με το ΔΝΤ για τα μέτρα που χρειάζονται ώστε να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση;

Τα στοιχεία της Eurostat είναι σημαντικά υπό την έννοια ότι δίνουν τα τελικά στοιχεία του 2015. Θα επιτρέψουν να επικαιροποιηθεί το βασικό σενάριο. Όπως είπα πριν, οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι η Ελλάδα υπεραπέδωσε το 2015. Ετσι, τα τελικά στοιχεία θα έχουν επιρροή στη γεφύρωση της διαφοράς.

Άρα, αυτό θα βοηθήσει με το δημοσιονομικό πακέτο.

Πράγματι…

Υπάρχει πολλή συζήτηση τις τελευταίες δύο ημέρες για το λεγόμενο «πακέτο έκτακτων μέτρων». Η Αθήνα λέει ότι δεν θα το συζητήσει πριν κλείσει η αξιολόγηση και αρχίσει η συζήτηση για το χρέος. Πιστεύετε ότι η δημοσιοποίηση της ιδέας περιέπλεξε τις διαπραγματεύσεις;

Όπως ξέρετε, η ιδέα προέκυψε από τις συναντήσεις της Ουάσιγκτον. Ο διάβολος είναι στις λεπτομέρειες. Οι επικεφαλής των θεσμών είναι στην Αθήνα και πολλά θα εξαρτηθούν από τις συζητήσεις τις επόμενες δυο-τρεις ημέρες.

Υπάρχουν δημοσιεύματα ότι η Ελλάδα θα κληθεί να πάρει «έκτακτα μέτρα» 3 δισ. Είναι σωστά;

Θα απέφευγα να μιλήσω με αριθμούς σε αυτό το στάδιο. Πρώτα πρέπει να πάρουμε τα τελικά στοιχεία της Eurostat και αυτά θα τα έχουμε στις 21 Απριλίου. Και τότε θα εξαρτηθεί από τις συζητήσεις μεταξύ των θεσμών.

Τεχνικά μιλώντας, πιστεύετε πως η αξιολόγηση μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Μαΐου;

Η Κομισιόν ποτέ δεν έβαλε καμία προθεσμία στην αξιολόγηση. Αυτό που έχει σημασία για εμάς είναι η εφαρμογή των δεσμεύσεων, όπως αναφέρονται στο Μνημόνιο. Είμαστε έτοιμοι να κινηθούμε όσο ταχύτερα γίνεται, όμως στο τέλος της μέρας, η ελληνική κυβέρνηση είναι αυτή που πρέπει να αποφασίσει για τα μέτρα. Αν όμως με ρωτάτε αν είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε ολοκλήρωση της αξιολόγησης τις επόμενες εβδομάδες, τότε θα έλεγα πως είναι ρεαλιστικό, όμως απαιτεί να υπάρξει κάποια ώθηση από όλες τις πλευρές.

Η Ελλάδα λέει πως θέλει να αποφασίσει η ίδια ποια μέτρα θα πάρει. Όμως το ΔΝΤ έχει παρέμβει πολλές φορές σε θέματα όπως η φορολόγηση κ.λπ. Συντάσσεστε με την άποψη πως η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να είναι υπεύθυνη για το ποια μέτρα θα λάβει, ή ότι θα πρέπει να έχουν λόγο και οι πιστωτές;

Η ελληνική κυβέρνηση χρειάζεται να έχει κάποιο περιθώριο ελιγμού όταν αποφασίζει τα μέτρα, αυτό είναι ξεκάθαρο. Όμως βεβαίως βρισκόμαστε και σε συζητήσεις με το ΔΝΤ αναφορικά με την επίπτωση των διαφόρων μέτρων στην ανάπτυξη. Υπάρχουν αρκετές μελέτες που δείχνουν πως οι περικοπές δαπανών είναι λιγότερο επιζήμιες για την ανάπτυξη απ’ όσο οι αυξήσεις φόρων. Πρέπει να βρούμε τη σωστή ισορροπία.

Ανησυχείτε μήπως η συζήτηση αυτή μάς πάει μέχρι τον Ιούνιο;

Επιστρέφουμε στα προηγούμενα ερωτήματα και όπως είπα, η Κομισιόν δεν μπορεί να θέσει προθεσμίες. Όταν συμφωνηθούν τα απαραίτητα μέτρα, τότε μπορούμε να ολοκληρώσουμε την αξιολόγηση. Με την τρέχουσα κατάσταση, μπορούν να ολοκληρωθούν εντός των επόμενων εβδομάδων.

Ανησυχείτε για πιθανό πιστωτικό γεγονός;

Υπάρχει μια κοινή αντίληψη των θεσμών και των ελληνικών αρχών πως πρέπει να προχωρήσουμε παραπέρα και να ολοκληρώσουμε την πρώτη αξιολόγηση, προκειμένου να εξασφαλίσουμε ότι το πρόγραμμα είναι εντός τροχιάς και πως η Ελλάδα έχει αποκαταστήσει τη χρηματοοικονομική της σταθερότητα και μπορεί να επιστρέψει σε οικονομική ανάπτυξη το γ’ τρίμηνο του 2016. Ας μην επιτρέψουμε να υπάρξει τέτοιου είδους αβεβαιότητα ή ερωτήματα για ένα πιθανό πιστωτικό γεγονός.

Γίνεται πολύς λόγος ότι οι συζητήσεις πραγματοποιούνται χωρίς τη συμμετοχή της ελληνικής πλευράς. Έχει συνυπολογιστεί στις συζητήσεις αυτές η πιθανότητα πολιτικής αστάθειας στην Ελλάδα, στην περίπτωση που η Βουλή απορρίψει το πακέτο μέτρων; Διότι αυτό θα ξανα-άνοιγε έναν φαύλο κύκλο που θα βλάψει και την οικονομία της ευρωζώνης.

Το Μνημόνιο Κατανόησης είναι η βάση των διαπραγματεύσεών μας. Υπάρχει ξεκάθαρη δέσμευση από την ελληνική πλευρά να τηρήσει τις δεσμεύσεις και να τις εφαρμόσει.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, φοβούμενος πως η συμφωνία μπορεί να αλλάξει, δήλωσε πως θα φέρει νομοσχέδια για τη φορολόγηση και το ασφαλιστικό, στα οποία θα μπορούν να γίνουν αλλαγές στη συνέχεια. Ορισμένοι αξιωματούχοι λένε πως αυτό ήταν μια μονομερής ενέργεια από την πλευρά της Ελλάδας. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;

Είναι σημαντικό να νομοθετηθεί αυτό που έχει συμφωνηθεί, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο νέας νομοθέτησης.

Ανησυχείτε για την πιθανότητα πρόωρων εκλογών στην Ελλάδα;

Δεν μπορούμε να σχολιάσουμε τις αποφάσεις κρατών-μελών, η Ελλάδα πρέπει να αποφασίσει.

Όμως αυτή η πιθανότητα θα μπορούσε να αποτελέσει καταστροφή και για την ευρωζώνη, δεδομένων των ρίσκων και της πιθανότητας υποτροπής -ιδιαίτερα καθώς πλησιάζει το βρετανικό δημοψήφισμα- και των εξωτερικών κινδύνων.

Ως εκ τούτου θα διασφαλίσουμε ότι οι ελληνικές αρχές θα λάβουν όλα αυτά τα ζητήματα υπόψη, όμως και πάλι, τα κράτη-μέλη αποφασίζουν για τις εκλογές.

Έχει αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στην Ελλάδα;

Ναι, το λέμε ξανά και ξανά από τον Αύγουστο, η συνεργασία με τις ελληνικές αρχές είναι εποικοδομητική καθώς έχουν δεσμευτεί να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Σημειώστε όμως επίσης πως είχαμε καθυστερήσεις, καθώς βρισκόμαστε στον Απρίλιο και εξακολουθούμε να προσπαθούμε να αποφασίσουμε αυτά που έπρεπε να είχαν αποφασιστεί το περασμένο φθινόπωρο, όταν υποτίθεται ότι θα ολοκληρωνόταν η αξιολόγηση.

Επιστρέφοντας στο ΔΝΤ, η κ. Λαγκάρντ δήλωσε πως υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να συμμετέχει το Ταμείο. Θεωρείτε ότι ο ρόλος του ΔΝΤ μπορεί να αλλάξει, ή είναι ντε φάκτο κανόνας της ΕΕ πως το ΔΝΤ πρέπει να παραμείνει ως συμμέτοχος με οικονομική συνεισφορά;

Το Μνημόνιο συντάχθηκε με το σκεπτικό ότι το ΔΝΤ θα συμμετέχει οικονομικά. Αυτή εξακολουθεί να είναι η βασική υπόθεση πάνω στην οποία εργαζόμαστε. Φυσικά περιμένουμε την πλήρη συμμετοχή του Ταμείου στο πρόγραμμα. Η Συνθήκη του ESM αναφέρει πως η ΕΕ θα πρέπει να διαπραγματεύεται όποτε είναι δυνατό με το ΔΝΤ.

Αυτή είναι μια αόριστη ερμηνεία, που ορισμένοι υποστηρίζουν ότι αφήνει ανοικτό «παράθυρο» ώστε το ΔΝΤ να έχει συμβουλευτικό ρόλο.

Πράγματι, η Συνθήκη δεν μπορεί να περιγράψει το τι πρέπει να κάνει το ΔΝΤ, το Ταμείο αποφασίζει. Όμως η πρόθεση είναι να συμμετέχει πλήρως το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, διότι αυτή είναι η εντολή που έχουμε λάβει από το Eurogroup. Εργαζόμαστε με αυτή την υπόθεση.

Επιστρέφοντας στο θέμα της ελάφρυνσης χρέους, το ΔΝΤ θέλει σίγουρα να ανοίξει η συζήτηση, όμως ορισμένα κράτη-μέλη όπως η Γερμανία υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει άμεση ανάγκη για κάτι τέτοιο. Πώς νομίζετε ότι θα εξελιχθεί αυτό το ζήτημα;

Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε ακόμα στα πολύ πρώιμα στάδια αναφορικά με τις διαπραγματεύσεις για το χρέος. Η απόφαση του Eurogroup αναφέρει πως το θέμα θα συζητηθεί μετά την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, όμως υπάρχουν επιπλοκές αναφορικά με τη συμμετοχή του ΔΝΤ, καθώς το Ταμείο θέλει την Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους και ως εκ τούτου θα πρέπει να βρούμε τον σωστό χρόνο και πιθανότατα θα χρειαστούμε ορισμένα πράγματα παράλληλα για να γεφυρώσουμε την αλληλουχία μεταξύ του Eurogroup και του ΔΝΤ. Είναι αλήθεια όμως αυτό που λέει ο κ. Σόιμπλε, ότι δεν υπάρχει άμεσο βάρος για την ελληνική οικονομία.

Όμως αυτό υποδηλώνει πως η συζήτηση θα μπορούσε να καθυστερήσει…

Δεν είμαστε εκεί ακόμα, όμως θα πρέπει να συζητήσουμε το χρέος. Υπάρχει μια διαφορετική προσέγγιση από το Eurogroup αναφορικά με την αλληλουχία, σε σχέση με το ΔΝΤ. Ως εκ τούτου, αν θέλουμε να συμμετέχει και το ΔΝΤ, θα πρέπει να συζητήσουμε το χρέος. Όμως, και πάλι, δεν είμαστε εκεί ακόμα. Πρώτα θα πρέπει να καταλήξουμε σε συμφωνία για την ουσία των μέτρων που θα επιτρέψουν την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Και τότε θα δούμε: θα είναι μια επίσημη ολοκλήρωση της αξιολόγησης ή κάποιες προσυζητήσεις, πώς το βλέπει το ΔΝΤ κ.λπ.

Οι συζητήσεις για το χρέος μέχρι τώρα ήταν περιορισμένες και δεν έχουν ανοίξει στο Eurogroup. Ως εκ τούτου, δεν μπορεί να προβλεφθεί το πώς θα τοποθετηθούν τα κράτη-μέλη. Τείνουμε να πιστεύουμε πως μόνο η Γερμανία είναι αντίθετη, όμως θα μπορούσαν να υπάρξουν και άλλες χώρες, όπως η Φινλανδία, που ίσως τηρήσουν σκληρή στάση. Αναμένετε περιπλοκές στο Eurogroup;

Στο τέλος της μέρας, οι πιστωτές αποφασίζουν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν είναι πιστωτής, τα κράτη-μέλη θα αποφασίσουν τι είναι αποδεκτό και τι όχι σε ό,τι αφορά στα μέτρα για το χρέος. Όμως υπάρχει απόφαση του Eurogroup από το 2012 για το χρέος.

Αν συνεχίσουμε να διαιωνίζουμε τις διαπραγματεύσεις, υπάρχει κίνδυνος να επανέλθει στο τραπέζι το Grexit;

Κανένας δεν ενδιαφέρεται για Grexit και είμαστε σχετικά κοντά στη συμφωνία. Όλες οι πλευρές αντιλαμβάνονται πως πρέπει να δώσουμε αυτή την τελευταία ώθηση και να αποκαταστήσουμε την οικονομική σταθερότητα στην Ελλάδα.

Πώς επηρεάζει τις ελληνικές διαπραγματεύσεις το βρετανικό δημοψήφισμα; Θα μπορούσε να υπάρξει προσωρινή διακοπή στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί συμφωνία μέχρι τότε;

Δεν συνδέουμε τα δύο αυτά ζητήματα.

Η Ελλάδα δαπανά πολλά χρήματα για το μεταναστευτικό, τα οποία μπορεί να την επιβαρύνουν δημοσιονομικά. Είναι πρόθυμη η Κομισιόν να δείξει ευελιξία, αν επιβεβαιωθεί αυτό;

Το αποτιμούμε και ήδη παρέχουμε στην Ελλάδα οικονομική βοήθεια από τον προϋπολογισμό της ΕΕ, καθώς και ανθρωπιστική και τεχνική υποστήριξη.

Πηγή: Euro2day

SHARE