Πηγή: Nonpapernews.gr
Μόλις το ένα δέκατο από τα 140 εκατ. τον χρόνο, προσέφεραν τελικά οι εφοπλιστές στα ποσά αρωγής στην Ελλάδα της κρίσης. Τσιμουδιά από την Κυβέρνηση για το φαινόμενο, ενώ τότε πρωτοστατούσε σε καταγγελίες και αξιώσεις από τους εφοπλιστές
Τυπικά χωρίς σχόλια, δίχως την αναγκαία αναφορά στην συμφωνία και δέσμευση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για ετήσια εισφορά διαβίβασε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης τα στοιχεία που αφορούν στην είσπραξη φόρων πλοίων, αλλά και τα( φτωχά συγκριτικά) ποσά που έχουν καταβληθεί από τους εφοπλιστές με βάση το συνυποσχετικό οικειοθελούς φορολόγησης
Καταβλήθηκε μόνο το 1/10 του συνόλου., γιατί τόσα μόνο χρήματα τελικώς εισπράχθηκαν..Τα εξοργιστικά στοιχεία στοιχεία διαβιβάστηκαν μετά από Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων που είχε υποβληθεί από τους βουλευτές του ΚΚΕ Χρήστο Κατσώτη, Νίκο Καραθανασόπουλο, Διαμάντω Μανωλάκου και Μανώλη Συντυχάκη, με την οποία ζητούσαν να ενημερωθο-ύν τι φόρους έχουν πληρώσει οι εφοπλιστές το 2013, 2014 και 2015 για πλοία με ελληνική σημαία πρώτης κατηγορίας του Ν. 27/1975, καθώς και για πλοία δεύτερης κατηγορίας άνω των 500 ΚΟΧ του ιδίου νόμου. Οι βουλευτές είχαν ζητήσει να ενημερωθεί η Βουλή και πόσες ναυτιλιακές εταιρείες και τι ποσό έχουν καταβάλει το 2013, το 2014 και το 2015 με βάση το συνυποσχετικό σύμφωνο οικειοθελούς φορολόγησης των εφοπλιστών.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, σε απάντηση της Αίτησης Κατάθεσης Εγγράφων διαβιβάζει έγγραφο στις 5 Απριλίου 2016, σύμφωνα με το οποίο, το 2013 οι εισπράξεις από τον φόρο πλοίων ανήλθαν σε 14.013.519,90 ευρώ, το 2014 ανήλθαν σε 13.154.712,39 ευρώ και το 2015 σε 17.617.781,18 ευρώ.
Επίσης με βάση το συνυποσχετικό οικειοθελούς φορολόγησης εφοπλιστών το 2014 οι εισπράξεις ανήλθαν σε 40.546.161,35 ευρώ και το 2015 ανήλθαν σε 45.430.869,71 ευρώ.
Οι βουλευτές του ΚΚΕ είχαν ζητήσει να διαβιβαστούν στη Βουλή και τα στοιχεία για τα φορολογικά έσοδα από ναυτιλιακές εξωχώριες εταιρείες off shore στην Ελλάδα από το 2009 έως το 2015 αλλά και ποιες είναι οι βεβαιωμένες ανεξόφλητες οφειλές των εφοπλιστών προς τη ΔΟΥ Πειραιά. Ως προς τις εξωχώριες, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών απαντά ότι στο φορολογικό μητρώο καταγράφονται και παρακολουθούνται, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, οι επιχειρήσεις με Έδρα την Αλλοδαπή προκειμένου να συναλλαχθούν ή να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά στην ελληνική επικράτεια ανάλογα με τον σκοπό ή τη δραστηριοποίησή τους και κατηγοριοποιούνται κατά περίπτωση σε αντίστοιχες Νομικές Μορφές. Προκειμένου λοιπόν να απαντήσει στο ερώτημα, το υπουργείο Οικονομικών πρέπει να λάβει περαιτέρω διευκρινίσεις σχετικά με τα κριτήρια στα οποία ανταποκρίνεται ο χαρακτηρισμός off shore για τις επιχειρήσεις των συγκεκριμένων Αλλοδαπών Νομικών Προσώπων και Οντοτήτων, όπως επισημαίνει στο έγγραφό του ο αναπληρωτής υπουργός.
Ως προς το αίτημα να κατατεθούν στοιχεία για τις βεβαιωμένες και ανεξόφλητες οφειλές των εφοπλιστών στη ΔΟΥ Πειραιά, το υπουργείο απαντά ότι δεν μπορεί να αντληθούν να στοιχεία με μόνο το συγκεκριμένο κριτήριο.
Στους βουλευτές απαντά εγγράφως και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρής Δρίτσας και τους ενημερώνει ότι στην Οικειοθελή Παροχή της Ναυτιλιακής Κοινότητας συμμετέχουν 524 εταιρείες (κατά προσέγγιση ποσοστό της τάξεως πλέον του 90% επί της συνολικής χωρητικότητας, μετρούμενη σε χωρητικότητα επί των διαχειριζόμενων πλοίων).
Συμφωνία έως το 2016, Σαμαρά – εφοπλιστών για εθελοντική εισφορά 140 εκατ. το χρόνο( 18.7.20213)
«Θα δοθούν άμεσα 75 εκατ. ευρώ – Στόχος να δώσουν μία ηχηρή απάντηση στις κατηγορίες περί φοροδιαφυγής που εκτοξεύονται από το πολιτικο-οικονομικούς κύκλους του εξωτερικού- Η συμφωνία έχει διάρκεια τεσσάρων ετών
Συνυποσχετικό σύμφωνο οικειοθελούς προσφοράς προς το Ελληνικό Δημόσιο υπέγραψαν σήμερα ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαρά και το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κατά την συνάντησή τους στο Μέγαρο Μαξίμου στην οποία συμμετείχαν οι υπουργοί, Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας και Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Με το συνυποσχετικό επισφραγίζεται η επιθυμία της Ναυτιλιακής Κοινότητας να συνδράμει, σε ορίζοντα τριετίας, στην Εθνική Προσπάθεια για τη σταθεροποίηση της Οικονομίας της χώρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα δοθούν άμεσα σε πρώτη φάση 75 εκατ. ευρώ και από εκεί και πέρα η Ένωση θα ενισχύει τον κρατικό προϋπολογισμό με 140 εκατ. το χρόνο για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Mέχρι σήμερα, ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που συμμετέχουν στη διαδικασία οικειοθελούς προσφοράς ανέρχεται σε 441 με συνολικό αριθμό πλοίων 2769. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των πλοίων, που δηλώθηκε εκ μέρους των ναυτιλιακών εταιρειών, στο πλαίσιο της παραπάνω προσφοράς, προσεγγίζει το 90% του συνόλου των πλοίων που φέρουν Ελληνική σημαία, ενώ αναφορικά με τα πλοία ξένης σημαίας το ποσοστό αυτό αγγίζει το 65%.
Υποδεχόμενους τους εκπροσώπους της εφοπλιστικής κοινότητας ο κ. Σαμαράς τους ευχαρίστησε για την συνεισφορά τους: « Σε αυτήν τη δύσκολη καμπή του Τόπου, θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τους Έλληνες εφοπλιστές για αυτήν την εθελοντική συνεισφορά τους στον Προϋπολογισμό και στην Εθνική προσπάθεια.
Η σημερινή συμφωνία για την οικειοθελή, δική σας συμμετοχή στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 90% του Στόλου υπό την Ελληνική Σημαία και του 65% του Στόλου με ξένη σημαία, είναι, πραγματικά, συγκινητική και αποδεικνύει ότι, πράγματι, η Ναυτιλία σε όλες τις κρίσιμες, τις δύσκολες περιόδους του Έθνους ήταν πάντοτε, ως Εθνικός Πρωταθλητής, άλλωστε, μία δύναμη πατριωτισμού.
Η προσπάθεια για όλο τον Ελληνικό Λαό είναι δύσκολη, αλλά όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε. Θέλω για άλλη μία φορά να σας ευχαριστήσω θερμά, γιατί γνωρίζω ότι σήμερα είναι μία ξεχωριστή ημέρα και για τη Ναυτιλία και για εμάς».
Από την πλευρά του Πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης ανέφερε: «Να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο για τα καλά του λόγια.
Είναι, πράγματι, συγκινητικό ότι μία προσπάθεια, η οποία η Ένωση ανέλαβε να φέρει κοντά όλους τους εφοπλιστές, τους συναδέλφους, ανεξαρτήτως αν είναι μέλη ή όχι. Ένα μεγάλο κομμάτι από αυτούς, οι οποίοι συνέβαλλαν σε αυτήν την υπογραφή του συμφωνητικού, είναι φίλοι και πολλοί συνάδελφοι δεν είναι ούτε καν μέλη.
Αυτή, όμως, η προσπάθεια στέφθηκε με επιτυχία, διότι όλοι έδειξαν και την αγάπη τους στην Ναυτιλία, ανταποδίδοντας τη δική σας στήριξη και αγάπη προς τον κλάδο μας και νομίζω ότι, πιστοποίησαν ότι ο εφοπλισμός πάντα ήταν, είναι και θα είναι παρόν σε οτιδήποτε η Ελλάδα ζητήσει από εμάς».
–Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ τότε με δήθεν διεκδικήσεις και απαιτήσεις, που εξέχασε τελείως ως Κυβέρνηση από τον Ιανουάριο του 2015, χωρίς να απαιτήσουν τα αναγκαία ποσά της συμφωνίας Εφοπλιστών-Σαμαρά και χωρίς καν να διαμαρτυρηθούν.
Ερώτηση προς τoυς κ.κ. υπουργούς -Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ με θέμα: «Εθελοντική (!) συνεισφορά των εφοπλιστών στα φορολογικά έσοδα – Υποχρεωτικά τα χαράτσια για τους εργαζόμενους, ανέργους, συνταξιούχους». Στην ερώτηση οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καυτηριάζουν το γεγονός ότι η αύξηση εσόδων από τη φορολογία της πλοιοκτησίας οφείλεται όχι στην υποχρεωτική αύξηση της φορολογίας αλλά από εθελοντική προσφορά των εφοπλιστών.
Ειδικότερα αναφέρουν οι βουλευτές:
«Ήδη από τον Οκτώβριο του 2012 στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2013 – 2016 είχε δημοσιοποιηθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα του κράτους από την ποντοπόρο ναυτιλία από τα 14 περίπου εκατομμύρια ευρώ ετησίως στα 140 εκατομμύρια για την περίοδο 2013 – 2016. Ένα ποσό που είναι σκανδαλωδώς μικρό αν αναλογιστεί κανείς ότι οι Έλληνες ναυτικοί καταβάλλουν για φόρους περίπου 57 εκ. ευρώ (ή 228 εκ. ευρώ την τετραετία), ενώ στο ίδιο ΜΠΔΣ 2013-2016 προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι οι αγρότες από τη μείωση επιστροφών φόρου θα πληρώσουν 152 εκατ. ευρώ και η μέση ελληνική οικογένεια από τη μείωση των οικογενειακών επιδομάτων θα συνεισφέρει 379 εκατ. ευρώ» και προσθέτουν:
«Το πρωτοφανές είναι ότι, σύμφωνα με δημοσιεύματα, αυτή η ελάχιστη αύξηση των φορολογικών εσόδων από την πλοιοκτησία δεν θα προέλθει από την υποχρεωτική αύξηση της φορολογίας των εφοπλιστών αλλά μέσω μιας διαδικασίας εθελοντικής συνεισφοράς !!! Ειδικότερα, οι εφοπλιστές καλούνται, σε εθελοντική βάση να συνυπογράψουν με την κυβέρνηση ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο θα προβούν σε οικειοθελή παροχή προς το Ελληνικό Δημόσιο με όρους που θέτουν οι ίδιοι και με ιδιαίτερη αναφορά στην υποχρέωση του κράτους να δείξει «σεβασμό» στο ιδιαίτερο θεσμικό καθεστώς που ρυθμίζει τις φοροαπαλλαγές τους. Για το σκοπό αυτό μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχει συσταθεί στο κεντρικό κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Γραφείο Υποδοχής Εκπροσώπων Ναυτιλιακών Ποντοπόρων Εταιρειών» στο οποίο γίνονται «δηλώσεις οικειοθελούς προσφοράς» εκ μέρους των εφοπλιστών. Μάλιστα μετά το τέλος της σχετικής διαδικασίας, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών θα υπογράψει συνυποσχετικό οικειοθελούς προσφοράς με τον πρωθυπουργό (!). Πιθανότατα θα οργανωθεί και ειδική … σεμνή τελετή !!» και καταλήγουν:
«Σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι εξοντώνονται από τα χαράτσια που τους επιβάλλει σε υποχρεωτική βάση η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, για τους εφοπλιστές προβλέπεται ειδική φορολογική μεταχείριση σε σχέση με τους άλλους πολίτες και τους παρέχονται πρόσθετα δικαιώματα. Οι εφοπλιστές λοιπόν όχι μόνο δεν φορολογούνται υποχρεωτικά αλλά καταβάλλοντας ελάχιστα σε εθελοντική βάση προσπαθούν να βελτιώσουν την εικόνα τους στην πληττόμενη από τη λιτότητα ελληνική κοινωνία και να διατηρήσουν τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν και οι οποίες έχουν γίνει αντικείμενο διερεύνησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το Σύνταγμα ωστόσο στην παράγραφο 5 του τέταρτου άρθρου αναφέρεται στην υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Ακόμα όμως και σε αυτή την τόσο κρίσιμη περίοδο για την ελληνική κοινωνία, κυβέρνηση και εφοπλιστές αγνοούν τη συνταγματική επιταγή αναζητώντας από κοινού τρόπους για να επιτύχουν την ελάχιστη συμβολή του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα δημόσια βάρη».
Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Γιατί επελέγη η διαδικασία της οικειοθελούς «φορολόγησης» των εφοπλιστών στη βάση ιδιωτικών συμφωνητικών με το ελληνικό δημόσιο αντί της υποχρεωτικής φορολόγησης, όπως συμβαίνει με όλους τους πολίτες; Με ποιες άλλες κατηγορίες πολιτών το ελληνικό δημόσιο έχει επιλέξει να προχωρήσει σε ανάλογες συμφωνίες; Γιατί επιλέγεται η ειδική μεταχείριση μιας ομάδας πολιτών έναντι του δημοσίου, πρακτική η οποία δημιουργεί προβλήματα ισονομίας και αντίκειται στη συνταγματική επιταγή για την υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους;
2. Με ποια διοικητική πράξη (Προεδρικό Διάταγμα, Υπουργική Απόφαση) συστάθηκε το «Γραφείο Υποδοχής Εκπροσώπων Ναυτιλιακών Ποντοπόρων Εταιριών» στο κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στην Ακτή Βασιλειάδη, και ποιες οι αρμοδιότητές του; Υπάγεται σε διοικητική μονάδα του οργανογράμματος του Υπουργείου ή λειτουργεί αυτοτελώς και ποια η δομή του;
3. Πόσες εφοπλιστικές εταιρείες δήλωσαν την πρόθεσή τους να συμβάλλουν οικειοθελώς στα φορολογικά έσοδα του δημοσίου, πόσα πλοία αντιστοιχούν σε αυτές τις εταιρείες και ποιο είναι το ποσό που έχει δηλωθεί πως θα καταβληθεί από τη διαδικασία εθελοντικής συνεισφοράς που έχει επιλεγεί; Ακόμα όμως και μέσα από αυτή την πρωτοφανή διαδικασία που θέτει ζητήματα άνισης αντιμετώπισης των πολιτών από το κράτος, πώς εγγυώνται ότι δεν θα υπάρξουν μεταβολές στην κατάσταση των εταιρειών ή στην πολιτική τους που θα οδηγήσουν στη μη είσπραξη των δηλωθέντων ποσών;
Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε όλη την έκτακτη επικαιρότητα πρώτοι!