Μετά τη δημιουργία του πανίσχυρου Ομίλου Μάκη Σκλαβενίτη, σε αναστάτωση η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Lidl κ.ά.

Πως προετοιμάζονται και με ποιες πολιτικές τιμών, προσφορών, διαφήμισης και προϊόντων ετοιμάζονται να αντιμετωπίσουν την επέλαση του τεράστιου Ομίλου, που θα λειτουργήσει τις επόμενες ημέρες.

Η επαναλειτουργία των καταστημάτων της ιστορικής αλυσίδαςΜαρινόπουλου από τις αρχές Μαρτίου από τον δυναμικό Ομιλο Μάκη Σκλαβενίτη οξύνει τον ανταγωνισμό στον τομέα των τροφίμων, των ποτών και των ειδών νοικοκυριού, αναγκάζοντας τους υπόλοιπους παίκτες να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να απαντήσουν δυναμικά στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται.
Συσκέψεις επί συσκέψεων, νέα σχέδια και ανοίγματα σε παράγοντες της αγοράς, με αρκετούς να ετοιμάζονται να δαπανήσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση των προσφορών και τη μείωση των τιμών τους, ως ανάχωμα στο «κολοσσιαίο» σχήμα που δημιουργείται (με 500 καταστήματα και πάνω από 20.000 εργαζόμενους).

Μετά τη δημιουργία του πανίσχυρου Ομίλου Μάκη Σκλαβενίτη, σε αναστάτωση η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Lidl, η Γαλαξίας, η METRO (My Market) το δίκτυο της ΕΛΟΜΑΣ,Κρητικός, Γρηγοριάδης κ.α σε ένα κρίσιμο αγώνα επιβίωσης , καθώς παράλληλα με τον σκληρό ανταγωνισμό, να έχει αρχίσει από πέρυσι μια μικρή αλλά ανησυχητική πτώση στην κατανάλωση και αγορά ειδών σούπερ-μάρκετ.

Η «Μασούτης» προανήγγειλε ήδη μέσω της «Η» ότι θα διαθέσει 50 εκατ. ευρώ σε προωθητικές ενέργειες μέσα στο τρέχον έτος, ενώ παρόμοια ή και μεγαλύτερα ποσά -ανάλογα με το μέγεθος του καθενός- αναμένεται να επενδύσουν οι υπόλοιποι λιανέμποροι που επωφελήθηκαν από την κατάρρευση του Μαρινόπουλου, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Lidl, η Γαλαξίας, η METRO (My Market) αλλά και το δίκτυο της ΕΛΟΜΑΣ. «Κανείς δεν πρόκειται να καθίσει με σταυρωμένα τα χέρια μπροστά στην απειλή που έρχεται. Είναι απολύτως φυσιολογικό να παλέψουν για να κρατήσουν τις πωλήσεις που κέρδισαν με κόπο το προηγούμενο διάστημα.

Εξάλλου σε κάθε δράση υπάρχει αντίδραση», επισημαίνουν άνθρωποι του λιανεμπορίου. Μάλιστα προβλέπουν πως το επόμενο διάστημα θα δοθεί πρωτοφανής μάχη για τα μερίδια αγοράς και δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν ακόμη και χτυπήματα κάτω από τη μέση σε πιο συστηματική βάση, αυτή τη φορά, αφού κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να παραχωρήσει ούτε σπιθαμή από τα κεκτημένα του. Ειδικά σε μια περίοδο που η κατανάλωση πνέει τα λοίσθια και δεν φαίνεται από πουθενά προοπτική ανάκαμψης, όλα μετρούν και τίποτα δεν χαρίζεται…

Πτώση δίχως τέλος…

Το 2017 μπήκε με τους χειρότερους οιωνούς για το λιανεμπόριο, με τις πωλήσεις σε βασικά είδη να υποχωρούν με διψήφιο ρυθμό. Μάλιστα, ο φετινός Ιανουάριος ήταν ο χειρότερος της τελευταίας επταετίας, με την κάμψη της κατανάλωσης να διαμορφώνεται στο 8,8%, ενώ στους ταχυκίνητους κωδικούς ξεπέρασε ακόμη και το 10% (με βάση στοιχεία της Nielsen).

Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις και για την συνέχεια, αφού η ανεργία παραμένει σε δυσθεώρητα επίπεδα και έρχονται νέες περικοπές στα εισοδήματα των νοικοκυριών. «Δεν βλέπω πώς μπορούν να βελτιωθούν τα πράγματα τους επόμενους μήνες. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει κάτι στον ορίζοντα που να προμηνύει τόνωση της ζήτησης», σημειώνει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας. Αντίθετα, όπως λέει ο ίδιος, βλέπει πολλούς λόγους για περαιτέρω συρρίκνωση της πίτας και για νέα μείωση στις δαπάνες των καταναλωτών. Επικαλείται μάλιστα πρόσφατη έρευνα που έδειξε ότι οι Έλληνες είναι οι πιο απαισιόδοξοι στον κόσμο και δηλώνουν αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε νέες περικοπές για εξοικονομήσουν χρήματα.

…και στο βάθος εξελίξεις

Υπό αυτά τα δεδομένα, πολλοί είναι εκείνοι που δεν αποκλείουν νέες εξελίξεις στο μέτωπο των συγχωνεύσεων και της δημιουργίας πιο εύρωστων σχημάτων. Η υποχώρηση της κατανάλωσης σε συνδυασμό με την ισχυροποίηση του Σκλαβενίτη εκτιμάται πως θα επιταχύνουν τη συγκέντρωση δυνάμεων καθώς κάποιοι παίκτες ενδεχομένως δεν θα αντέξουν την όξυνση του ανταγωνισμού και τον ανηλεή πόλεμο τιμών. Κάποια σενάρια κάνουν λόγο και για την είσοδο μεγάλου ξένου λιανέμπορου, κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον.

Ήδη, πάντως, έγιναν κάποιες κινήσεις όπως η συνεργασία ανάμεσα στην «Κρητικός» και την «Γρηγοριάδης», η οποία αποσκοπεί στην ενδυνάμωση των δύο εταιρειών, ενώ οι μεγάλες αλυσίδες επενδύουν στη δημιουργία νέων καταστημάτων σε περιοχές της χώρας που δεν έχουν σήμερα σημαντική παρουσία. «Μια νέα εποχή ξημερώνει για το λιανεμπόριο και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά ποιο θα είναι το τοπίο την επόμενη μέρα», σημειώνουν χαρακτηριστικά.