Κλιμακώνεται ο μέγας πόλεμος για τις διακοπές εκατομμυρίων τουριστών.

Οι αλυσίδες ξενοδοχείων στρέφονται εναντίον των τουριστικών σάιτ – νταβατζήδων. Οι οικονομικές απαιτήσεις τους επιβαρύνουν τις δαπάνες των ξενοδοχείων και το τελικά κόστος των διακοπών για τους τουρίστες. Γιατί πρέπει να κλείνουμε απευθείας δωμάτια με ξενοδοχεία

Αλυσίδες ξενοδοχείων, όπως η Marriott International, έχουν αποδυθεί σε επιθετικές εκστρατείες μάρκετινγκ για να ανακτήσουν πελατεία από τις Expedia, Priceline, Βοoking.com και άλλα συναφή σάιτ.

Σύντομα θα έχουμε ανάλογες καταστάσεις σύγκρουσης αλλά και αυτονομίας των ξενοδοχείων και στην Ελλάδα. Το πρόβλημα διεθνώς είναι οξυμένο.

Ανελέητος πόλεμος έχει ξεσπάσει ανάμεσα στις τουριστικές ιστοσελίδες και τις μεγάλες διεθνείς αλυσίδες ξενοδοχείων, όπως του Hilton Worldwide Holdings, του Marriott International και InterContinental Hotel Group – είναι αξιοσημείωτο ότι αυτές οι ιστοσελίδες έχουν συμβάλει στην ανάπτυξη αυτών καθ’ αυτών των ξενοδοχείων, εφόσον τους εξασφαλίζουν κρατήσεις δωματίων. Βέβαια, χρεώνουν στους ξενοδόχους υψηλή προμήθεια από 10% έως και 30%. Ωστόσο, σήμερα οι ξενοδοχειακοί όμιλοι πλέον έχουν αποδυθεί σε επιθετικές εκστρατείες μάρκετινγκ για να ανακτήσουν πελατεία από τις Expedia, Priceline, Βοoking.com και άλλα συναφή σάιτ. Αυτό σημαίνει ότι οι αλυσίδες αρχίζουν πλέον να αντιμετωπίζουν τις ιστοσελίδες λιγότερο ως πολύτιμες επιχειρηματικές συνεργάτριες και περισσότερο ως εμπόδιο μεταξύ εκείνων και των πελατών τους, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το foxbusiness.com

Αντίπραξη

Τα ξενοδοχεία Marriott και Hilton, λόγου χάριν, προσφέρουν σε πιστούς πελάτες τους, οι οποίοι αναζητούν απευθείας δωμάτια στα εταιρικά τους σάιτ και όχι στις τουριστικές ιστοσελίδες (Εxpedia, Priceline, Booking.com), χαμηλότερες τιμές ανά διανυκτέρευση. Αυτές οι προσπάθειες του κλάδου, ωστόσο, έρχονται κάπως καθυστερημένα. Οι ταξιδιωτικοί/τουριστικοί ιστότοποι, πλέον, έχουν γίνει ένα αναντικατάστατο εργαλείο για όλους, ανεξαιρέτως, που ταξιδεύουν σε κάθε γωνιά της γης. Η γλώσσα των αριθμών λέει ότι την περασμένη χρονιά οι τουριστικές ιστοσελίδες συνολικά διεκπεραίωσαν παγκόσμιες κρατήσεις ξενοδοχείων αξίας 99 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών του κλάδου, Phocuswright. Επιπλέον, σε άλλη έρευνα, την οποία διεξήγαγε η εταιρεία επεξεργασίας δεδομένων του κλάδου, Adara, καταδεικνύεται ότι 52% των Αμερικανών ταξιδιωτών ηλικίας από 18 έως 34 ετών προτιμούν να κλείνουν δωμάτιο μέσω των τουριστικών ιστοσελίδων κρατήσεων αντί των εταιρικών. Οσοι είναι μεγαλύτεροι από 35 ετών και άνω προτιμούν να κάνουν το ίδιο, αλλά σε μικρότερο ποσοστό του 37%. Συν τοις άλλοις, όπως δείχνει η έρευνα της Adara, οι νεότερης ηλικίας τουρίστες δεν συμμετέχουν σε προγράμματα επιβράβευσης πιστών πελατών.

Η τωρινή διαμάχη ξενοδοχείων – ιστοσελίδων είναι και το τελευταίο επεισόδιο μιας 20ετούς σχέσης αγάπης και μίσους.

Οι Expedia και Priceline στήριξαν σημαντικά τα ξενοδοχεία σε περιόδους μεγάλης κάμψης της κίνησης, όπως συνέβη μετά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. Εκτοτε, «υφαρπάζουν» μερίδιο των κρατήσεών τους. «Ο εκτελεστικός πρόεδρος του Hilton, Κρις Σίλκοκ, λέει ότι, «στόχος μας είναι η επανεκπαίδευση των πελατών μας και η αλλαγή συμπεριφοράς τους, γιατί υπάρχει η λανθασμένη εντύπωση ότι θα εξασφαλίσουν καλύτερη τιμή, εάν κάνουν κράτηση έμμεσα και όχι απευθείας». Το 2016 στις ΗΠΑ η αξία των κρατήσεων μέσω ιστοσελίδων έφθασε στα 31,4 δισ. δολάρια και πρώτη φορά μετά το 1998 ξεπέρασε τις απευθείας κρατήσεις, σύμφωνα με στοιχεία της Phocuswright. Οι τουριστικές ιστοσελίδες κάνουν μεγάλες επενδύσεις στη διαφήμιση: είναι χαρακτηριστικό ότι οι Expedia και Priceline δαπάνησαν 8,5 δισ. δολάρια παγκοσμίως, ποσόν ισοδύναμο με εκείνο το οποίο χρησιμοποίησε για τους ίδιους σκοπούς όλος ο κλάδος παγκοσμίως. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι, αν και για τους τουρίστες η ηλεκτρονική κράτηση μπορεί να τους εξασφαλίσει καλές προσφορές, από την πλευρά των ξενοδόχων κοστίζει. Καταβάλλουν από 10% – 30% προμήθεια, πέραν όσων πληρώνουν στο Ηilton ή το Intercontinental για το εμπορικό τους σήμα.