Και εκκλησιαστικό το ονοματολογικό

«Το θέμα της Μακεδονίας είναι και εκκλησιαστικό», δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος, ενώ είχε εκδοθεί ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία η Εκκλησία δεν αποδέχεται ο όρος «Μακεδονία» να αποτελέσει συστατικό της ονομασίας της πΓΔΜ.

Ποια είναι η εκκλησιαστική διάσταση του θέματος; Η «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία» τέθηκε προσφάτως υπό τη σκέπη του Ορθοδόξου Πατριαρχείου Βουλγαρίας. Ρώτησα και έμαθα. Η διακήρυξη που δικαιολογεί την κίνηση αυτή στηρίζεται στο νενομισμένο ότι κάθε Πατριαρχείο μπορεί να προσδώσει υπόσταση ως Μητέρα σε θυγατέρα Εκκλησία.

Μάλιστα, σύμφωνα με δημοσίευμα των Σκοπίων, ο Βούλγαρος Πατριάρχης, Νεόφυτος, θα μεταβεί την Κυριακή στο Φανάρι, για να υπερασπιστεί την Εκκλησία των Σκοπίων, η οποία δεν αναγνωρίζεται από καμία Ορθόδοξη Εκκλησία.

Εκ πρώτης όψεως η «τεκνοθεσία» αφορά θέματα κανονικότητας της Ορθοδοξίας, αλλά στη Βαλκανική αφορά και την «κανονικότητα» της γεωπολιτικής. Η Εκκλησία της πΓΔΜ αποσχίσθηκε το 1967 από τη Σερβική Εκκλησία και κήρυξε το αυτοκέφαλό της. Ένα τέταρτο του αιώνα δηλαδή πριν από την ίδρυση της FYROM. Το 2005 το Πατριαρχείο της Σερβίας προχώρησε στην επανίδρυση της Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής της Αχρίδας στην πΓΔΜ. Αυτήν, όμως, την κανονική, δεν την αναγνωρίζουν οι Σκοπιανοί. Μάλιστα, ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος, Ιωάννης, έχει διωχθεί από τις αρχές της γειτονικής χώρας. Ιερός μύλος σε μια περιοχή που η επέκταση της εθνικής επιρροής γίνεται και με το… Σταυρό.

Η Βουλγαρία, για όσους το ξεχνούν, ήταν η πρώτη χώρα, το 1992, που αναγνώρισε τα Σκόπια ως ανεξάρτητο κράτος με τη συνταγματική τους ονομασία. Έκτοτε, οι περίοδοι εναγκαλισμού διαδέχονταν περιόδους ψυχρότητας και καχυποψίας.

Στη μετα-Γκρούεφσκι εποχή, τον οποίο στήριξαν οι Ρώσοι, υπεγράφη η Θεμελιώδης Συνθήκη με τη Βουλγαρία. Ένα σύμφωνο φιλίας, η μεγάλη αγκαλιά του Πατριαρχείου της Βουλγαρίας, πολλοί παίκτες διαγκωνίζονται για τα ηνία, ευαίσθητη ισορροπία, Ιστορία, διπλωματία και Εκκλησία σε ανορθόδοξη δικαιοδοσία.

Καιρός του ποιήσαι τω Κυρίω!

SHARE