«Καρκινοβατεί» η συμφωνία για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια-Το ΤΑΪΠΕΔ πιέζει ξανά

Οι κυβερνητικές «αρρυθμίες» και οι προκαταλήψεις υπουργών θα καθυστερήσουν για αρκετούς μήνες ακόμα –τέλος καλοκαιριού- την έναρξη της συμφωνίας για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, με το ΤΑΪΠΕΔ να τονίζει πιεστικά πως θα είναι πάνω από €14 δισ. το κέρδος από την παραχώρηση.

Το αποφασιστικό ΤΑΙΠΕΔ αντιδρά για άλλη μια φορά για το εθνικό κόστος των καθυστερήσεων, πολλών δις συνολικά για τα περιφερειακά αεροδρόμια, και υπογραμμίζει, εμμέσως αλλά καθαρά, τον χαμένο χρόνο για τη χώρα και τους Έλληνες την συμφέρουσα συμφωνία, που καρκινοβατεί πάλι.

Αθροιστικά έσοδα και οφέλη για το Δημόσιο που ενδεχομένως να ξεπεράσουν τα 14 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια της 40ετούς παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων προσδοκά το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), σύμφωνα με την απολογιστική έκθεση του φορέα για το 2015.

Σύμφωνα με τα ΤΑΙΠΕΔ, το ύψος των εσόδων από την παραχώρηση θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ. Το ποσόν υπολογίζεται από το εφάπαξ τίμημα που θα καταβάλει η κοινοπραξία Fraport – Slentel ύψους 1,234 δισ. ευρώ, το ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωµα ύψους 22,9 εκατ. (αναπροσαρμοζόμενο ετησίως µε τον πληθωρισμό), καθώς από την κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή ύψους 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων (EBITDA).

«Πλέον του ανωτέρω εφάπαξ και ετήσιου (σταθερού και μεταβλητού) τιµήματος, το ελληνικό Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη ύψους μέχρι 4,6 δισ. ευρώ κατά προσέγγιση» αναφέρει το ταμείο.

Όπως αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, στις 14 Δεκεμβρίου 2015 υπεγράφησαν οι συμβάσεις μεταξύ του Ελληνικού Δηµοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και της κοινοπραξίας και προβλέπουν την παραχώρηση του δικαιώματος αξιοποίησης των αεροδρομίων Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Χανίων (ομάδα Α) και Μυτιλήνης, Σκιάθου, Σάμου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Ρόδου (ομάδα Β).

Ειδικότερα, όπως σημειώνει, παραχωρείται το δικαίωμα χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των εν λόγω αεροδρομίων, καθώς και των χώρων εμπορικής ή άλλης χρήσης που βρίσκονται μέσα στα αεροδρόμια. «Η ιδιοκτησία της γης, των υποδομών και των εγκαταστάσεων παραμένει στο ελληνικό Δημόσιο» αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ.

Η κοινοπραξία Fraport – Slentel ανακηρύχτηκε στις 25 Νοεµβρίου 2014 προτιμητέος επενδυτής, στο πλαίσιο του διεθνούς ανοικτού διαγωνισμού που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ.

Κύριος μέτοχος της εισηγμένης Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης (31,35%), ενώ ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%) και οι λοιποί μέτοχοι (34,91%).

«Ναυαρχίδα» της εταιρείας είναι ο αερολιμένας της Φραγκφούρτης. Παράλληλα, διαχειρίζεται τα αεροδρόμια του Ανόβερου, της Αγίας Πετρούπολης, της Βάρνας, του Πύργου (Μπουργκάς), της Αττάλειας, το «Ίντιρα Γκάντι» του Νέου Δελχί, του αεροδρομίου στο Σι’αν στην Κίνα, το αεροδρόμιο του Ντακάρ και το «Χόρχε Τσάβες» της Λίμας.

Αντιδράσεις

Στο μεταξύ, έντονες είναι οι αντιδράσεις από συνδικαλιστικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς κατά της παραχώρησης των αεροδρομίων, οι οποίοι έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο εκτιμάται ότι θα καταλήξει σε απόφαση τους προσεχείς μήνες.

Αντιδράσεις υπάρχουν και από φορείς της αγοράς, όπως από επαγγελματίες των Χανίων οι οποίοι σε έγγραφό τους προς τη Fraport σημειώνουν ότι η ανταγωνιστικότητα του αεροδρομίου, η διατήρηση και προσέλκυση αεροπορικών πτήσεων και η δωδεκάμηνη λειτουργία αποτελούν αυτονόητη προϋπόθεση για την επιτυχία του εγχειρήματος.

Ειδάλλως, προειδοποιούν ότι «οποιαδήποτε ενέργεια η οποία δεν θα ανταποκρίνεται στις παραπάνω προκλήσεις θεωρείται εχθρική και επιζήμια για τα συμφέροντα της Δυτικής Κρήτης και δεν υπηρετεί το μέλλον και την ευημερία του κρητικού λαού». Οροι και προϋποθέσεις, που δεν είναι δύσκολο να γίνουν δεκτοί από την γερμανική εταιρεία και τους συνεργάτες της του Ομίλου Κοπελούζου.

Πηγή: nonpapernews.gr