Η προσέλκυση Ελλήνων εφοπλιστών στόχος της Κύπρου

H κυπριακή κυβέρνηση έχει στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής σημαίας και προς αυτή την κατεύθυνση έχει αυξήσει την παρουσία σε σημαντικά ναυτιλιακά κέντρα, όπως είναι η Ελλάδα, το Χονγκ Κονγκ, η Κίνα, οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία.

Την επιδίωξη αυτή της κυπριακής κυβέρνησης ανέδειξε με τον πιο καθαρό τρόπο ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2017», στη Λεμεσό, στο οποίο παραβρίσκεται και ο Έλληνας υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής. Την ίδια στιγμή η ελληνική πολιτεία δεν βγάζει από το συρτάρι τις προτάσεις που έχει καταθέσει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για να προσελκύσει ναυτιλιακές εταιρείες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η Κύπρος έχει εντείνει τον τελευταίο χρόνο τις προσπάθειες προκειμένου να αναδειχθεί σε μεγάλο ναυτιλιακό κέντρο διεκδικώντας εταιρείες διαχείρισης από όλο τον κόσμο και κυρίως από την Ελλάδα, αξιοποιώντας τα προβλήματα που δημιούργησαν αρχικά τα capital controls, προβλήματα τα οποία στη συνέχεια εξομαλύνθηκαν χάρη και στις προσπάθειες της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σε συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση.

Η Κύπρος εμφανίζεται αυτή τη στιγμή να έχει ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο για τη ναυτιλία και ένα πολύ φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, γεγονός που την καθιστά ελκυστική σε μία μερίδα πλοιοκτητών από την Ευρώπη, Δυτική και Ανατολική.

Στην Κύπρο η κυβέρνηση, όπως σημείωσε ο κ. Αναστασιάδης, έχει προβεί σε νέες μεταρρυθμίσεις στο νομικό και φορολογικό πλαίσιο για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων αλλά και για παροχή κινήτρων και προς πλοιοκτήτες ώστε να εγγράψουν τα πλοία τους στο κυπριακό νηολόγιο. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι απόδειξη της δέσμευσης για στήριξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας αποτελεί η δημιουργία χωριστού υφυπουργείου Ναυτιλίας που θα λειτουργήσει από την 1η Μαρτίου του 2018.

Ο Κύπριος Πρόεδρος ανέφερε ακόμα ότι η κυπριακή ναυτιλία θα βρισκόταν σε υψηλότερη θέση παγκοσμίως αν καταργούνταν τα παράνομα απαγορευτικά μέτρα που επιβάλλει η Τουρκία από το 1987. Παράλληλα ο Πρόεδρος επεσήμανε ότι ο ισχυρός δεσμός ανάμεσα σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα συνέβαλε σημαντικά στο να μετατραπεί η Κύπρος σε ένα από τα πλέον σημαντικά διεθνή ναυτιλιακά κέντρα στον κόσμο. Πρόσθεσε ότι η Κύπρος διαθέτει τον 11ο μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο και τον 3ο μεγαλύτερο στην Ε.Ε., ενώ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα διαχείρισης στον τομέα της ναυτιλίας παγκοσμίως.

Ζητούνται επιθετικές κινήσεις

Μπορεί η Κύπρος να διαθέτει τον 11ο μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, η Ελλάδα όμως παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου ως έδρα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του πλανήτη. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες που τις δίνει αυτό το γεγονός. Αν και όπως έχει δηλώσει πολλές φορές ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, οι σχέσεις της ελληνόκτητης ναυτιλίας με την κυβέρνηση είναι πολύ στενές και άριστες, ωστόσο διαχρονικά η ελληνική πολιτεία εδώ δεν υλοποιεί προτάσεις της ΕΕΕ που στοχεύουν στην προσέλκυση πλοιοκτητών και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

«Έχουμε εγκαίρως παροτρύνει την ελληνική πολιτεία να προβεί σε επιθετικές στρατηγικά κινήσεις ώστε να προσελκύσει περισσότερες ναυτιλιακές δραστηριότητες στην Ελλάδα, μεγιστοποιώντας τα οφέλη από τη δημιουργία ενός μεγάλου κέντρου ναυτιλιακών δραστηριοτήτων» δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης μιλώντας στη γενέτειρά του τη Χίο προσκεκλημένος του πανεπιστημίου Αιγαίου. «Η δημιουργία -συνέχισε- μιας θεσμικής πλατφόρμας, ως αντίποδας ανάλογων πρωτοβουλιών άλλων χωρών όπως είναι η Κύπρος και η Ιταλία, θα δώσει περαιτέρω ώθηση στην προσέλκυση διαχείρισης πλοίων από την Ελλάδα, καθώς και σε πολλούς τομείς παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Οι πρωτοβουλίες αυτές θα αυξήσουν περαιτέρω τις θέσεις εργασίας λόγω της ανάγκης για καταρτισμένα στελέχη».

«Δυστυχώς όμως η πολιτεία και το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν προχωρά στην υλοποίηση των προτάσεων αυτών, ενώ την ίδια στιγμή «πολλά είναι τα ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ευρώπης, αλλά και εντός, που εποφθαλμιούν να εκμεταλλευθούν τη δυναμική της ελληνόκτητης ναυτιλίας, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής αστάθειας στη χώρα μας.

Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, όμως, έχει εκφράσει επανειλημμένως τη θέλησή της να παραμείνει στενά συνδεδεμένη με τον τόπο της, αρκεί, επαναλαμβάνω, να διαφυλαχθεί η ανταγωνιστικότητά της» ανέφερε ο κ. Βενιάμης.