Οδεύοντας προς την ελληνική Ανάσταση: η ανάσταση του Λαζάρου

Οδεύοντας προς την ελληνική Ανάσταση

 

Ξημερώνοντας Σάββατο το Λαζάρου ουσιαστικά ξεκινά και η πορεία για το Πάσχα. Τη μεγαλύτερη γιορτή του Χριστιανισμού και του ελληνισμού που είναι άρρηκτα συνδεμένες όχι μόνο με τη βάση τη θρησκείας μας αλλά και με την αγάπη προς την πατρίδα μας και την ίδια την αγάπη του Έλληνα για τη ζωή.

Το db8.gr για όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα, μέχρι και τη Λαμπροτρίτη, θα δημοσιεύει αποσπάσματα από το βιβλίο «Ελληνισμός και Ορθοδοξία» των Γιώργου Κοντογιάννη, Σοφίας Χίντζιου και Παναγιώτη Βολάκη, των εκδόσεων pls.

Στα αποσπάσματα θα βρείτε θεολογικά και λαογραφικά στοιχεία που εξηγούν τη μοναδικότητα της ελληνικής Ανάστασης!

Η πορεία προς το Πάσχα

 

Η πορεία προς το Πάσχα των Χριστιανών, πορεία προς το πέρασμα από το θάνατο στη ζωή, από την πτώση στην ανάκληση, σιγά-σιγά ολοκληρώνεται.

Τη σαρανταήμερη περίοδο μετανοίας σε λίγο θα ακολουθήσει η Μεγάλη Εβδομάδα.

Ποιο μέτρο όμως δείχνει το μέγεθος αυτής της εβδομάδας και την ορίζει Μεγάλη; Σίγουρα το μέτρο των φανερώσεων, αφού η αλήθεια είναι το μοναδικό μέγεθος που μπορεί να διαφοροποιήσει τον ισόπεδο αντικειμενικό χρόνο. Κρυμμένες στη μέσα όψη κάθε στιγμής του χρόνου, οι φανερώσεις της αλήθειας σημαίνονται κάποτε αντικειμενικά μέσα στο χρόνο σαν προκλήσεις μετοχής σε εκείνο το μέτρο της ζωής που δίνει στο χρόνο το μέγεθος του αδιάστατου παρόντος.

Η Εβδομάδα, αυτή η πολύ μεγάλη σε φανερώσεις και αποκαλύψεις, συγκεφαλαιώνει το παρόν της σωτηρίας του ανθρώπου, δηλαδή το μέτρο ζωής με το οποίο ο άνθρωπος σώζεται, γίνεται σώος, ολόκληρος, ατεμάχιστος από τη διαδοχή του χρόνου, τη φθορά και το θάνατο. Αυτή η σωτηρία είναι μια Γνώση που μας αποκαλύπτεται προοδευτικά με τη σημαντική των επτά αυτών ημερών. Γνώση του προσώπου του Θεού, δηλαδή προσωπική σχέση μαζί Tου, σχέση που ορίζει ένα παρόν ζωής ακατάλυτης από τη φυσική φθορά και το θάνατο.

23 ΑΠΡΙΛΙΟΥ (Σάββατο)

Tου Λαζάρου

Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου του Τροπαιοφόρου (Κινητή εορτή που εξαρτάται από την ημερομηνία του Πάσχα, δηλαδή εάν συμπέσει με τη Μεγάλη Εβδομάδα την εορτάζουμε τη Δευτέρα του Πάσχα).

Ανατολίου, Γλυκερίου (του γεωργού), Δονάτου και Θερινού (εκ Βουθρωτού της Ηπείρου),

Πρωτολέοντος (του στρατηλάτου).

 

Έγερση Λαζάρου: Ο Λάζαρος, όταν τον ανέστησε ο Χριστός, ήταν ήδη νεκρός επί τέσσερις ημέρες. Μετά την ανάστασή του έζησε ακόμη δεκαοκτώ χρόνια. Έγινε επίσκοπος Κύπρου. Ποτέ στα χρόνια που έζησε μετά την ανάστασή του δε μίλησε για την τετραήμερη παραμονή του στον Άδη. Και ποτέ –πλην μιας φοράς– δε γέλασε. Γέλασε μόνο όταν είδε έναν πολίτη να κλέβει ένα αγγείο από πηλό. Τον ρώτησαν τότε γιατί γελά και είπε: «Γιατί ο ένας πηλός κλέβει τον άλλο».

H ανάσταση του Λαζάρου προδηλώνει την Ανάσταση του Χριστού και βεβαιώνει την ανάσταση όλων των κεκοιμημένων. Σημειώνεται ότι, όπως και η Ανάσταση του Χριστού, εορτάζεται Σάββατο, δηλαδή την έβδομη ημέρα της Δημιουργίας, την ημέρα που είναι αφιερωμένη στο Θεό.

Στο δυτικό μέρος της Βηθανίας βρίσκεται ο πρώτος τάφος του Λαζάρου σε βάθος είκοσι επτά σκαλιών. Νοτίως του τάφου υπάρχουν κατά την παράδοση τα ερείπια του σπιτιού του.

Στη Λάρνακα της Κύπρου υπάρχει μεγαλοπρεπής ναός του Αγίου Λαζάρου και στο υπόγειο του Αγίου Βήματος ο δεύτερος τάφος του Λαζάρου.

 

Η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας αρχίζει την Κυριακή των Βαΐων (μετά την εκφορά του Νυμφίου) και λήγει τη νύχτα του Πάσχα, μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας της Αναστάσεως και είναι η συνέχεια και η ολοκλήρωση της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

 

Ο Μεγαλομάρτυρας Γεώργιος γεννήθηκε στην Καππαδοκία από πλούσια οικογένεια. Δεκαοκτώ χρόνων κατετάγη στο ρωμαϊκό στρατό, όπου έλαβε το αξίωμα του κόμητος. Την εποχή του μεγάλου διωγμού του Διοκλητιανού ο Άγιος Γεώργιος υπερασπίστηκε με σθένος το Xριστιανισμό και υποβλήθηκε σε πολλά βασανιστήρια (τον έβαλαν σε τροχό με μαχαίρια, τον λόγχισαν, του έσχισαν τις σάρκες και τον έριξαν σε ασβέστη), από τα οποία ο Θεός τον έβγαλε αλώβητο. Τότε πολλοί που είδαν το μαρτύριό του πίστεψαν. Τελικώς με απόφαση του αυτοκράτορα ο Άγιος Γεώργιος αποκεφαλίστηκε σε ηλικία είκοσι οκτώ ετών.

Κατά την παράδοση ο άγιος μαρτύρησε στη Διόσπολη, σημερινή Λύδδα ή Λοντ της Παλαιστίνης, όπου αρχικά φυλασσόταν και το λείψανό του. Ο σημερινός ναός στη Λύδδα, όπου κανείς μπορεί να προσκυνήσει τον τάφο του, χτίστηκε το 1893.

Στην Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου στο Κάιρο, η οποία χτίστηκε το 530 από τον Ιουστινιανό, στο κάτω μέρος του ναού σώζονται τα όργανα με τα οποία βασανίστηκε ο Άγιος.

  • Ο άγιος τιμάται ιδιαίτερα από το στρατό και είναι προστάτης του Πεζικού του Ελληνικού Στρατού Ξηράς.
  • Ο άγιος λατρεύεται ιδιαίτερα από τους Σαρακατσάνους (νομάδες της ηπειρωτικής Ελλάδας), αλλά και από Πομάκους της Θράκης.
  • Στην εκκλησία που είναι αφιερωμένη στη μνήμη του στην Πριγκιπόνησο χιλιάδες Τούρκοι κάθε χρόνο προσέρχονται για προσκυνήσουν τη θαυματουργή του εικόνα.