Γέμισε η Ελλάδα από χιλιάδες αυτοκίνητα με βουλγαρικές πινακίδες. Απειλές του ΥπΟΙΚ για πρόστιμα έως 10.000 ευρώ.

Χιλιάδες οι πινακίδες Βουλγαρίας με το Υπουργείο Οικονομικών να έχει αντιμετωπίσει με ανοχή και σχεδόν αδιαφορία το προκλητικό φαινόμενο τα τελευταία χρόνια.

Με συνέπεια τη ζημιά στα δημόσια οικονομικά από μπαταξήδες και επιτήδιους κατόχους αυτοκινήτων, συχνά μεγάλων κυβικών και πολυτελών. Μέχρι σήμερα, με νόμους βγαλμένους από το 1988 (επί αναπληρωτού υπουργού Γεωργίου Πέτσου τότε) “προσπαθούσε” το ελληνικό κράτος να αντιμετωπίσει την πλημμυρίδα των αυτοκινήτων με βουλγαρικές πινακίδες, που κινούνται χωρίς να πληρώνουν τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας ή άλλους φόρους και χαράτσια (τεκμήρια) στην Ελλάδα.

Όπως προκύπτει από απάντηση της αρμοδίας υφυπουργού Οικονομικών κυρίας Αικατερίνης Παπανάτσιου στη Βουλή, η Απόφαση Πέτσου από το 1988 προβλέπει ότι, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες διαπιστώνεται κυκλοφορία οχήματος με ξένες πινακίδες στη χώρα χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει, ο Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας προβλέπει βαριές κυρώσεις, οι οποίες, για κοινοτικά επιβατικά οχήματα (πχ Βουλγαρίας) κυμαίνονται από 2.500 έως 10.000 ευρώ –ενώ για οχήματα με πινακίδες τρίτων χωρών εφαρμόζονται οι διατάξεις περί λαθρεμπορίας που φτάνουν στο τριπλάσιο των αναλογούντων δασμών ή φόρων και κατάσχεση του οχήματος με παραπομπή του ιδιοκτήτη στον Εισαγγελέα.

Η απάντηση της κυρίας Παπανάτσιου στη Βουλή υπενθυμίζει ότι οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί για να κυκλοφορεί νόμιμα στη χώρα μας ΙΧ με ξένες πινακίδες, είναι:

α) Η συνήθης κατοικία του κατόχου του αυτοκινήτου να βρίσκεται εκτός Ελλάδος.
β) Η διαμονή του στην Ελλάδα να είναι προσωρινή.
γ) Η χρήση του οχήματος να είναι ιδιωτική.
δ) η κυκλοφορία οχήματος με ξένες πινακίδες στο έδαφος της χώρας μας να μη ξεπερνά τους 6 μήνες.

Ωστόσο η ερώτηση του βουλευτού της ΝΔ κ.Ευάγγελου Μπασιάκου αφορούσε στο ποια μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση για να ανασχέσει το κύμα των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους με βουλγαρικές πινακίδες.

Όπως προκύπτει από την απάντηση στη Βουλή, η κυρία Αικατερίνη Παπανάτσιου εμφανίζεται να θεωρεί επαρκές και αποτελεσματικό το νομικό πλαίσιο του 1988, τονίζοντας πως «το συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο είναι ξεκάθαρο και αυστηρό, η δε εφαρμογή του αποτελεί βασική προτεραιότητα για τις τελωνειακές και τις λοιπές ελεγκτικές αρχές της χώρας μας».

Στην πράξη πάντως δεν φαίνεται πώς θα μπορούσαν να κλείσουν τα πάσης φύσεως «παράθυρα» ή «τρύπες» του συστήματος αυτού, είτε με ελέγχους, είτε εάν π.χ. ένα τέτοιο ΙΧ είναι «περασμένο» σε εταιρία που στην Βουλγαρία δημιουργούνται και με 2 λέβα (1 ευρώ).

Πέρα από τους υπόλοιπους λόγους για τους οποίους Έλληνες βρίσκουν φορολογικό «καταφύγιο» στη Βουλγαρία, εξειδικευμένοι δικηγόροι και σύμβουλοι επιχειρήσεων «διαφημίζουν» στο διαδίκτυο πως στη γειτονική χώρα θα αντιμετωπίζουν ελάχιστες επιβαρύνσεις, όπως Τέλος Ταξινόμησης 50- 150 λέβα (25-75 ευρώ) για τον Δήμο, 25 λέβα για ετήσιο τεχνικό έλεγχο, 67 ευρώ σαν Τέλη Κυκλοφορίας και κόστος ασφάλισης περίπου 100 – 240 λέβα (50-120 ευρώ) ανάλογα τον κινητήρα. Η πολύχρονη αδιαφορία του Κράτους συνέτεινε να επεκταθεί το προκλητικό κοινωνικό φαινόμενο.