Έτσι “τακτοποιούνται” τα αυθαίρετα στον Αιγιαλό

Σφοδρές αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών που προβλέπει τη νομιμοποίηση κατασκευών και έργων που έχουν κατασκευαστεί μέχρι την 28-7-2011 στον αιγιαλό και σε άλλες υδάτινες επιφάνειες μόνο με αιτιολογημένη απόφαση του αρμόδιου υπουργού!

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα αναφέρει η αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου που κατατέθηκε πριν λίγο στη Βουλή “έργα που έχουν κατασκευαστεί μέχρι την 28-7-2011 στον αιγιαλό, την παραλία, την όχθη, την παρόχθια ζώνη, το υδάτινο στοιχείο, τον πυθμένα και το υπέδαφος του βυθού της θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και κοίτης πλεύσιμου ποταμού, χωρίς να υφίσταται απόφαση παραχώρησης της χρήσης, ανεξαρτήτως της έκδοσης πρωτοκόλλου κατεδάφισης μέχρι την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νομοσχεδίου, μπορεί να αδειοδοτηθούν με αιτιολογημένη απόφαση του Υπουργού Οικονομικών”.

Όπως αναφέρεται στο άρθρο 33 του σχεδίου νόμου, η παραχώρηση γίνεται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών με αντάλλαγμα-υπολογίζεται βάσει του άρθρου 16Α του ν. 2971/2001- και με σχετική αίτηση των ενδιαφερομένων-επιχειρηματιών, οι οποίοι θα πρέπει να προσκομίσουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα και εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης του έργου.

Οι χρήσεις για τις οποίες επιτρέπεται η τακτοποίηση

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, η παραχώρηση αιγιαλού, παραλίας κλπ για την εκτέλεση έργων επ’ αυτού προβλέπεται, μεταξύ άλλων, για συγκεκριμένες περιπτώσεις ( π.χ. ναυταθλητικά, έργα ανάπλασης από Δημόσιο, ΟΤΑ, ΝΠΔΔ, για επιχειρήσεις υδατοκαλλιεργειών, για κατασκευή μόνιμων ή πλωτών εξεδρών, προβλητών, κρηπιδωμάτων, εγκατάσταση ανυψωτικών και φορτοεκφορτωτικών μέσων παντός είδους κλπ για την εξυπηρέτηση βιομηχανικών, εξορυκτικών, υδατοκαλλιεργητικών, ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων κ.ά.

“Ειδικά για τις ΑΠΕ η διάταξη προβλέπει ειδικότερη διαδικασία για την εξυπηρέτησή τους και προκειμένου να διευκολυνθεί η διείσδυσή τους στην παραγωγή ενέργειας. Προστίθεται όμως ότι η παραχώρηση επιτρέπεται και για όλα τα συνοδά έργα, όπως αυτά έχουν εκγριθεί σύμφωνα με τη διαδικασία της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Επίσης, με την προτεινόμενη διάταξη θεσπίζεται ότι για τις επιχειρήσεις υδατοκαλλιεργειών, οι οποίες υπήχθησαν στο άρθρο 121 του ν. 4495/2017 (για τη νομιμοποίηση των έργων που έχουν κάνει στον αιγιαλό) αναστέλλονται η έκδοση μέτρων (Πρωτόκολλο Διοικητικής Αποβολής, Πρωτόκολλο Αποζημίωσης Αυθαίρετης Χρήσης, Πρωτόκολλο Κατεδάφισης) για το χρόνο από την κατάθεση της αίτησης υπαγωγής”.

Όπως ακόμη αναφέρεται, η συγκεκριμένη διάταξη κρίθηκε απαραίτητη, δεδομένου ότι οι υδατοκαλλιέργειες αποτελούν σημαντικότατο τομέα της πρωτογενούς παραγωγής και ως εκ τούτου πρέπει να δοθεί σ’ αυτές η δυνατότητα να νομιμοποιήσουν τις απαραίτητες για τη λειτουργία τους κατασκευές, χωρίς, όμως το κόστος από αυτή τη διαδικασία να εμποδίσει την λειτουργία τους και την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Επίσης, επιτρέπεται η παραχώρηση αιγιαλού κλπ για την εκτέλεση έργων δικτύων τηλεπικοινωνιών, ενέργειας, ύδρευσης, αποχέτευσης και βιολογικών καθαρισμών ακόμα και στην περίπτωση που στους κοινόχρηστους αυτούς χώρους υφίστανται έργα χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής.

Παραχώρηση απλής χρήσης

Βάσει του σχεδίου νόμου, επιτρέπεται, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος:

• να τοποθετούνται στη θάλασσα, χωρίς επέμβαση στον αιγιαλό, πλωτές εξέδρες, επιφάνειας μέχρι εκατό (100) τετραγωνικών μέτρων για εποχιακή χρήση διάρκειας μέχρι έξι (6) μηνών, για την εξασφάλιση πρόσβασης και για την επιδίωξη σκοπών που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις καθώς και για πολιτιστικούς ή τουριστικούς σκοπούς, ρητώς απαγορευόμενης της χρήσης τους για τη λειτουργία εστιατορίων ή κέντρων αναψυχής και γενικώς επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος,

• να τοποθετούνται στο λιμναίο χώρο ή λιμνοθάλασσα, χωρίς επέμβαση στις όχθες ή τις παρόχθιες ζώνες, πλωτές εξέδρες, επιφάνειας μέχρι πενήντα (50) τετραγωνικών μέτρων για εποχιακή χρήση διάρκειας μέχρι έξι (6) μηνών, για την εξασφάλιση πρόσβασης και για την επιδίωξη σκοπών που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις καθώς και για πολιτιστικούς σκοπούς, ρητώς απαγορευομένης της χρήσης τους για τη λειτουργία εστιατορίων ή κέντρων αναψυχής και γενικώς επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος,

• η τοποθέτηση σε θαλάσσιο χώρο για εποχιακή χρήση διάρκειας έως έξι (6) μηνών, χωρίς επέμβαση στον αιγιαλό, συστημάτων φουσκωτών θαλάσσιων μέσων αναψυχής, θαλάσσιων παιδικών χαρών και λοιπών συναφών συστημάτων,

• η παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, λιμνοθαλασσών, λιμνών και πλεύσιμων ποταμών σε επιχειρήσεις υδατοκαλλιεργειών για την εναπόθεση, αποκλειστικά και μόνο, πρώτων υλών, εφοδίων και εξοπλισμών απαραίτητων για τη λειτουργία τους χωρίς τη χρήση οιωνδήποτε κατασκευών.

Τι υποστηρίζει το υπουργείο Οικονομικών

Σε διαρροή του προς το ΑΠΕ το υπουργείο Οικονομικών σχολιάζοντας το θέμα του νομοσχεδίου για τον αιγιαλό υποστηρίζει ότι:

“περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες χρήσης του αιγιαλού που έδινε ο ν. 2971/2001 είτε με αναφορά είτε με αποσιώπηση, από δραστηριότητες ξενοδοχειακές, εμπορικές αλλά και κάθε αυθαίρετη χρήση, γιατί ρητά απαγορεύει την ύπαρξη κατοικιών (μικρών ή …βιλών), καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (ταβέρνες, μπαρ κλπ.), ξενοδοχείων, πισινών και λοιπών αντίστοιχων εγκαταστάσεων στον αιγιαλό τονίζουν, μεταξύ άλλων πηγές του υπουργείου Οικονομικών. Ειδικότερα αναφορικά με σημερινά δημοσιεύματα ορισμένων ΜΜΕ “για δήθεν “μαζικές τακτοποιήσεις αυθαιρέτων στον αιγιαλό”, σύμφωνα με “έγκυρες” όπως πάντα πληροφορίες” πριν το σχετικό νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή, όπως τονίζουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, αυτοί διευκρινίζουν συνοπτικά ότι το παρόν σχέδιο νόμου:

“-Περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες χρήσης του αιγιαλού που έδινε ο ν. 2971/2001 είτε με αναφορά είτε με αποσιώπηση, από δραστηριότητες ξενοδοχειακές, εμπορικές αλλά και κάθε αυθαίρετη χρήση, γιατί ρητά απαγορεύει την ύπαρξη κατοικιών (μικρών ή …βιλών), καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (ταβέρνες, μπαρ κλπ.), ξενοδοχείων, πισινών και λοιπών αντίστοιχων εγκαταστάσεων στον αιγιαλό.

– Αναφέρεται σε όποιες δραστηριότητες δημόσιες, κοινωφελείς (βιολογικοί καθαρισμοί, αφαλατώσεις), δημοτικές, προστασίας και εκτάκτων αναγκών, άρσης επικινδυνότητας,

εθνικής άμυνας, ιδιωτικές, είναι εκ της φύσης τους δεδομένο ότι δεν μπορούν να ασκηθούν χωρίς πρόσβαση στον αιγιαλό, όπως ναυταθλητικές, λιμενικές, αλιευτικές, ναυπηγοεπισκευαστικές, ενεργειακές – ΑΠΕ. Και αυτές μόνο κατόπιν των αναγκαίων αδειοδοτήσεων με αυστηρότατες προϋποθέσεις και λήψη μέτρων.

– Ορίζεται πλέον, από της ισχύος των νέων ρυθμίσεων, ότι ο παλιός αιγιαλός ανήκει στη δημόσια κτήση και όχι στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου, με αποτέλεσμα να περιορίζονται δραστικά οι χρήσεις του και να επικρατεί ο κοινόχρηστος χαρακτήρας του”.