Μπλόκο στο Αεροδρόμιο των Σπάτων. Δεν επαρκούν 600 εκατ., το ΤΑΙΠΕΔ απαιτεί περισσότερα για τα 20 χρόνια νέας παράτασης.

Εφόσον εγκριθεί από το ΤΑΙΠΕΔ η βελτιωμένη προσφορά, η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στη συνέχεια, αναμένεται να υπογραφεί η συμφωνία για την επέκταση κατά 20 έτη της υφιστάμενης σύμβασης που λήγει το 2026 (έως το 2047).

Δεν έκλεισε τελικά το βράδυ της Τρίτης η παράταση του δικαιώματος του αερολιμένα Αθηνών αντί 600 εκατομμυρίων ευρώ. Το ελληνικό κράτος προσδοκά γενικά να εισπράξει σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της ετήσιας αμοιβής που ανέρχεται στο 15% επί των λειτουργικών κερδών EBITDA (κέρδη μίας εταιρείας προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων).

Γιατί ζητάει καλύτερη προσφορά το ΤΑΙΠΕΔ.

Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να καταβληθεί η βελτιωμένη οικονομική προσφορά από την διοίκηση του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών για την 20ετή παράταση της Σύμβασης Παραχώρησης του διεθνούς αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε χθες την κατάθεση βελτιωμένης προσφοράς ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες το οικονομικό τίμημα που προσφέρει η εταιρεία του Διεθνoύς Αερολιμένα Αθηνών δεν «απέχει» σημαντικά από τις απαιτήσεις του Ταμείου, οι οποίες υπολογίζονται γύρω στα 600 εκατ. ευρώ (άμεση καταβολή με την υπογραφή της σύμβασης).Πιστεύει ότι αυτές οι βελτιώσεις πρέπει να γίνουν, δεδομένης της μεγάλης αύξησης της επιβατικής και εμπορικής κίνησης στο αεροδρόμιο των Σπάτων. Με μεγάλους , διπλάσιους ρυθμούς κατά τα επόμενα χρόνια και πολλαπλάσιους την επόμενη εικοσαετία.

Από την πλευρά της η διοίκηση του αερολιμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε αφήσει να διαρρεύσει πως προτίθεται να καταβάλει για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, περίπου 1,75 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 580 εκατ. θα καταβληθούν προκαταβολικά και τα υπόλοιπα περίπου 1,2 δισ. θα καταβληθούν σε ετήσια βάση ως αμοιβή επί των κερδών του αερολιμένα. Η ετήσια αμοιβή υπολογίζεται ως ποσοστό επί των καθαρών κερδών προ φόρων, το ύψος του οποίου δεν έχει γίνει γνωστό.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η νέα προσφορά θα κατατεθεί μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα με στόχο η όλη διαδικασία να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Κατόπιν θα ξεκινήσει η διαδικασία για την πώληση του 30% του αεροδρομίου της Αθήνας.

«Σήμερα, την 30η/5/2017, υποβλήθηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ η οικονομική προσφορά της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ για την παράταση της από 31/7/1995 Σύμβασης Παραχώρησης Αεροδρομίου κατά 20 έτη. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, αφού αξιολόγησε την προσφορά, κάλεσε τη Διοίκηση της ΔΑΑ ΑΕ να υποβάλει βελτιωμένη προσφορά» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ.

Τα επόμενα βήματα
Εφόσον εγκριθεί από το ΤΑΙΠΕΔ η βελτιωμένη προσφορά, η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στη συνέχεια, αναμένεται να υπογραφεί η συμφωνία για την επέκταση κατά 20 έτη της υφιστάμενης σύμβασης που λήγει το 2026 (έως το 2047).

Τη διαδικασία θα διαδεχτούν οι εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, τη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και ΜΜΕ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που είναι βασικός χρηματοδότης του έργου. Το τελικό στάδιο περιλαμβάνει την κύρωση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή.

Η συγκεκριμένη παραχώρηση, η οποία συνιστά μία από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες συμπράξεις μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, λήγει το 2026. Μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι το Ελληνικό Δημόσιο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η AviAlliance GmbH (26,7%), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5%).

Ο Όμιλος Eurobank και η Lamda Infrastructure Finance S.A ενεργούν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για τον σκοπό της επέκτασης, ενώ στη δικηγορική εταιρία Ποταμίτης Βεκρής και τη νομική εταιρία Clifford Chance, έχει ανατεθεί το έργο του νομικού συμβούλου.

Η νέα σύμβαση πρέπει να γίνει με όρους που δεν θα διαφέρουν από εκείνους υπό τους οποίους απέκτησε την παραχώρηση ο ΔΑΑ το 1996, ώστε να μην εγερθεί θέμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Η νέα συμφωνία (αποκρατικοποίηση) που βρίσκεται ante portas θα πρέπει να υποβληθεί για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Αφού λάβει το «πράσινο φως» από τους δικαστές του Συνεδρίου, η συμφωνία θα υπογραφεί από τους δύο συμβαλλομένους, ΔΑΑ και ΤΑΙΠΕΔ. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, κάτι τέτοιο αναμένεται να πραγματοποιηθεί τέλη Ιουνίου ή αρχές Ιουλίου.

Στη συνέχεια, η υπογεγραμμένη συμφωνία θα υποβληθεί για έγκριση στις Γενικές Διευθύνσεις Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ), η οποία έχει χρηματοδοτήσει το έργο της κατασκευής του αεροδρομίου. Θεωρητικά, οι συγκεκριμένοι οργανισμοί πρέπει να δώσουν το «πράσινο φως» για την ολοκλήρωση της συμφωνίας στην καλύτερη περίπτωση τον ερχόμενο Οκτώβριο και στη χειρότερη μέχρι το τέλος του έτους.