Δέκα φορές ακριβότερο το παγωτό βανίλια

Το αγαπημένο και νούμερο ένα σε πωλήσεις παγωτό βανίλια, φαίνεται πως θα στερηθούν οι λάτρεις της συγκεκριμένης γεύσης, λόγω της υπερβολικής αύξησης στην τιμή που έχει υποστεί, η οποία οφείλεται στην περσινή μειωμένη παραγωγή.

Βάσει δημοσιευμάτων του περιοδικού Νewsweek, το 2011, ένα κιλό «φασόλια» βανίλιας κόστιζαν περίπου 20 δολάρια το κιλό, ενώ τον Ιανουάριο του 2016 η τιμή άγγιξε τα 200 δολάρια το κιλό. Η παράδοξη αύξηση οφείλεται στην πολύ φτωχή συγκομιδή που είχε το 2015 η Μαδαγασκάρη, ο μεγαλύτερος προμηθευτής στον κόσμο σπόρων «φασολιών» βανίλιας.

Το Μεξικό και η Ταϊτή είναι επίσης γνωστοί εξαγωγείς του «φασολιού», αλλά η βανίλια της Μαδαγασκάρης είναι ο «αρωματικός βασιλιάς» που έχει συγχρόνως γεύση γλυκιά και κρεμώδη.

Στην αγορά του παγωτού όπως είναι αναμενόμενο, έχει σημάνει συναγερμός. «Το θέμα είναι μεγάλο. Πήρα μια επιστολή από τον άνθρωπο που μάς προμηθεύει βανίλια και παραλίγο να πέσω από την καρέκλα –το κόστος έχει διπλασιαστεί μέσα σε δύο μήνες» λέει στη Νew York Post, η Τζένιφερ Ντάντας, ιδιοκτήτρια του παγωτού Blue Μarble από το Μπρούκλιν. Ο Τζέιμς Κόλεριτζ, ιδιοκτήτης της παγκοσμίου φήμης “Μπέλα Τζελατερία” στο Βανκούβερ, αναγκάστηκε να σταματήσει την παραγωγή του παγωτού βανίλιας στις αρχές Μαρτίου. «Μπορεί να βρει κανείς εκχύλισμα βανίλιας σε όλο τον κόσμο, αλλά εμείς επιλέγουμε τη Μαδαγασκάρη, επειδή η γεύση έχει μεγαλύτερο βάθος» λέει στην εφημερίδα Γκάρντιαν ο Τσάρλι Θέιλιερ, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της μάρκας παγωτού Όπο.

«Η βανίλια είναι το προϊόν με τις μεγαλύτερες πωλήσεις κάθε εταιρείας παγωτών. Μπορεί να φέρνουμε νέες γεύσεις αλλά η θέση της βανίλιας είναι κορυφαία», απαντά ο Ντέιβ Μπίσοπ, διευθυντής παραγωγής στην εταιρεία παγωτού Νιού Φόρεστ, στην Αγγλία.
Και το κόστος δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Κινδυνεύει επίσης η ποιότητα της βανίλιας όταν οι τιμές είναι υψηλές, καθώς οι αγρότες μαζεύουν τους καρπούς νωρίς, με αποτέλεσμα μια λιγότερο έντονη γεύση – όσο είναι φρέσκος ο καρπός δεν έχει άρωμα, σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς που μιλούν στο Νewsweek.

Την ίδια στιγμή η ζήτηση για βανίλια έχει αυξηθεί σε ξένες αγορές, κυρίως στην Ασία, όπου η οικονομική άνθιση σημαίνει ότι η τσέπη περισσότερων ανθρώπων μπορεί να αντέξει γλυκές απολαύσεις, όπως ένα παγωτό βανίλια.

Από την πλευρά τους οι ειδικοί προειδοποιούν ότι ακόμα και αν τα επίπεδα παραγωγής επιστρέψουν στο φυσιολογικό, οι τιμές δεν θα μειωθούν. Ο Χάρι Ράο, διευθυντής της Βανίλαμαρτ, που εισάγει καρπούς βανίλιας λέει στους Τάιμς: «Η Μαδαγασκάρη υπαγορεύει πάντα τις τιμές. Δεν είναι μια ελεγχόμενη αγορά. Το κόστος της βανίλιας έχει την τάση να αυξάνεται γρήγορα, αλλά πέφτει πολύ αργά».

Τι θα συμβεί λοιπόν; Οι καταναλωτές θα αναγκαστούν να γυρίσουν την πλάτη σε μία αγαπημένη συνήθεια χρόνων ή το παγωτό βανίλια θα παραμείνει πρωταγωνιστής ακόμη και με πιο τσιμπημένη τιμή;