Αμετανόητος ο Ν. Φίλης, διαψεύδει Πρωθυπουργό, Καμμένο και Αρχιεπίσκοπο: Συνεννόηση με την Εκκλησία, αλλά «όχι» συναπόφαση.

Δικαιώνονται όσοι υποστήριξαν ότι η συνάντηση στο Μαξίμου των αντιπροσωπιών υπό τον Πρωθυπουργό και τον Αρχιεπίσκοπο ήταν μια προσωρινή εκεχειρία μέχρι να έρθει η νέα κρίση. Την πυροδοτεί ο υπουργός Παιδείας με τις επίμονες δηλώσεις του για προσχηματικό διάλογο με την Εκκλησία (αντίθετα με όσα είχαν δηλώσει το Μέγαρο Μαξίμου, ο Αρχιεπίσκοπος αλλά και ο Π. Καμμένος). Παράλληλα από την πλευρά της η Ιερά Σύνοδος, δίκαια συγκρατημένη, τονίζει ότι η στάση της Εκκλησίας θα εξαρτηθεί από την πορεία του διαλόγου για τα Θρησκευτικά. Ο Ν. Φίλης αρνείται στην πράξη κάθε ισότιμη συνεργασία με την Εκκλησία και δημιουργικό διάλογο για κοινά αποδεκτή σύνθεση απόψεων στο θέμα των Θρησκευτικών.

«Υπήρξε μία συζήτηση με επίκεντρο το θέμα των Θρησκευτικών» είπε ο υπ. Παιδείας διευκρινίζοντας ότι «τα θέματα αυτά για την κυβέρνηση είναι ζητήματα, αφενός διαλόγου με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, αφετέρου όμως είναι θέματα που αποφασίζει το κράτος, είναι θέματα που το ίδιο το Σύνταγμα και οι νόμοι αποδίδουν ως αρμοδιότητα στο κράτος, δεν υπάρχει δηλαδή συναπόφαση»

«Πάντοτε εκ μέρους της Πολιτείας και ειδικότερα της κυβέρνησης υπάρχει η επιδίωξη συνεννόησης με την Εκκλησία για τα ζητήματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, χαρακτηρίζοντας «μία πολύ θετική εξέλιξη» τη συνάντηση με την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος. «Προφανώς οι συζητήσεις και οι συμφωνίες γίνονται στη βάση του Συντάγματος και των νόμων, δηλαδή των διακριτών ρόλων των δύο πλευρών -της Πολιτείας και της Εκκλησίας- με την επιδίωξη της συνεργασίας, γιατί ο λαός μας έχει να κερδίσει από μια τέτοια συνεργασία και όχι από αντιπαραθέσεις» είπε ο κ. Φίλης μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 fm».

«Υπήρξε μία συζήτηση με επίκεντρο το θέμα των Θρησκευτικών» πρόσθεσε, διευκρινίζοντας ότι «τα θέματα αυτά για την κυβέρνηση είναι ζητήματα, αφενός διαλόγου με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, αφετέρου όμως είναι θέματα που αποφασίζει το κράτος, είναι θέματα που το ίδιο το Σύνταγμα και οι νόμοι αποδίδουν ως αρμοδιότητα στο κράτος, δεν υπάρχει δηλαδή συναπόφαση».

Ο υπουργός εξήγησε ότι «τα προγράμματα των Θρησκευτικών, που έχουν αποφασιστεί από τα αρμόδια πολιτειακά όργανα, θα εφαρμοστούν και εφαρμόζονται ήδη κανονικά και, όπως συμβαίνει με όλα τα μαθήματα, θα αξιολογηθούν στο τέλος του χρόνου και αναλόγως της αξιολόγησης θα γίνουν οι αναγκαίες κινήσεις, προκειμένου να συγγραφούν και τα νέα βιβλία των Θρησκευτικών».

Σημείωσε δε ότι τα παλιά βιβλία των Θρησκευτικών, που έχουν διανεμηθεί από τα καλοκαίρι στα σχολεία, «αποτελούν μέρος της διδακτέας ύλης, είναι ένα στοιχείο πηγών μαζί με άλλες πηγές που διανέμονται με τον λεγόμενο φάκελο του μαθήματος».

Σε ό,τι αφορά το μάθημα της Ιστορίας επισήμανε ότι «επειδή ουσιαστικά διδάσκεται τρεις φορές στο σχολείο η ίδια Ιστορία, με επεκτάσεις διάφορες, προσπαθήσαμε να κάνουμε το αυτονόητο, στις μεγάλες τάξεις -όχι στο Δημοτικό, όχι στο Γυμνάσιο, αλλά στο Λύκειο- να επεκτείνουμε και να δώσουμε έμφαση στη διδασκαλία θεμάτων Ιστορίας, που αφορούν τη σημασία των ιστορικών γεγονότων και τις συνέπειές τους για την πορεία της ιστορίας στη διαμόρφωση του Ελληνισμού […]. Τρεις φορές στη σχολική ζωή να λες τα ίδια γεγονότα, δεν είναι τόσο πολύ ουσιαστικό. Γι αυτό, από τα κεφάλαια των βιβλίων δώσαμε έμφαση σε εκείνα τα οποία εμβαθύνουν και τα παιδιά δεν παπαγαλίζουν απλώς κάποια ιστορικά γεγονότα».

Αναφερόμενος στο πρόγραμμα εκπαίδευσης των παιδιών προσφύγων, που τίθεται σε εφαρμογή την ερχόμενη Δευτέρα, ο κ. Φίλης υπενθύμισε ότι «οι Έλληνες εκπαιδευτικοί έχουν μεγάλη εμπειρία στην υποδοχή και ένταξη στον κοινωνικό ιστό των παιδιών μεταναστών τα προηγούμενα χρόνια». «Οι δάσκαλοι οι οποίοι θα πάνε εκεί (σσ: στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων) θα έχουν γνώση και μίας ξένης γλώσσας, ενώ θα ξέρουν πως διδάσκεται η ελληνική ως δεύτερη ξένη γλώσσα» πρόσθεσε. «Γνωρίζουμε και τις δυσκολίες που θα υπάρξουν, αλλά στις μικρές κυρίως ηλικίες δημιουργείται ένα κλίμα, ένα συλλογικό κλίμα συνεργασίας, ενδιαφέροντος, συμμετοχής και θα υπάρξει αυτή η δυνατότητα συνεννόησης» προέβλεψε.

Ιερά Σύνοδος: Η στάση της Εκκλησίας θα εξαρτηθεί από την πορεία του διαλόγου για τα Θρησκευτικά

Ξεκινά άμεσα ο διάλογος Εκκλησίας-Πολιτείας για το τρέχον πρόγραμμα σπουδών διαβεβαίωσε ο Αρχιεπίσκοπος τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου. Για την τρέχουσα χρονιά θα αξιοποιηθούν τα υπάρχοντα βιβλία Θρησκευτικών, τα οποία έχουν ήδη διανεμηθεί στους μαθητές.

Η Εκκλησία θα ορίσει επιτροπή διαλόγου από ιεράρχες και ειδήμονες και τα αποτελέσματα θα αξιοολογηθούν στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Μάλιστα, όπως διεμήνυσε η Ιερά Σύνοδος η στάση της Εκκλησίας θα εξαρτηθεί από την πρόοδο των εργασιών της επιτροπής αυτής.

Κατά την διάρκεια της συνεδρίασης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου που συνήλθε σήμερα, μία ημέρα μετά το ραντεβού Ιερώνυμου-Τσίπρα στο Μαξίμου, ο Αρχιεπίσκοπος ενημέρωσε τα μέλη της ΔΙΣ ότι «σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε νωρίς το πρωί το Γραφείο Τύπου της Ιεράς Συνόδου με την υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητική Εκπρόσωπο κ. Όλγα Γεροβασίλη, εδόθη η διαβεβαίωση ότι για το μάθημα των Θρησκευτικών ισχύουν τα όσα ειπώθηκαν στη χθεσινή συνάντηση με τον Πρωθυπουργό και γι’ αυτό κάθε άλλη ενέργεια είναι προσωπικές ερμηνείες του καθενός».

Κατά την έξοδό τους από το Συνοδικό Μέγαρο ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος έκανε λόγο για έναν προσχηματικό διάλογο που ίσχυε μέχρι τώρα και εξέφρασε την ελπίδα ότι ο νέος διάλογος θα είναι σε άλλη βάση, ενώ ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος επικεντρώθηκε στις δηλώσεις του σε έναν ειλικρινή διάλογο που θα γίνει από τώρα και στο εξής.

Από την πλευρά του ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων μίλησε για την αξία του διαλόγου, ο οποίος αναμένεται να είναι ουσιαστικός και επεσήμανε ότι όπως διαμορφώθηκε το κλίμα στην ιεραρχία δημιουργούνται οι προϋποθέσεις να έχουμε εμπιστοσύνη στον Πρωθυπουργό. Είναι φανερό οτί μετά τις δηλώσεις του κ. Φίλη εισερχόμαστε σε νέα φάση σύγκρουσης και πολύ δύσκολης ισότιμης συνεργασίας.